Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vem äger bilderna?
- Trådstartare Mcnab
- Start datum
Mcnab
Aktiv medlem
Hej!
Som jag ser det äger du rätten till dina bilder så länge du inte har sålt dem... rättigheterna!
Det är som med musik!
Mvh Adam
Ja inget är sagt utan jag fick en summa för att leverar bilder, och det är gjort.
Men jag är ju sugen på att lägga ut en del bilder på min sida.
Vill ju bara göra rätt.
iSolen.se
Guest
Jag har fotat på uppdrag av ett event, men inga papper eller eller muntliga avtal har förekommit.
Betalt får jag men vem äger bilderna när inget är överenskommet ang detta?
Kan jag lägga ut mina bilder på egen sida ifrån samma uppdrag?
Inget muntligt avtal?
Du tillåter dem tex att sälja dina bilder vidare?
Tycker du ska skriva ett trevligt mail med vad du tycker ska gälla så att de inte använder bilderna på sätt du inte vill och att deras rätt inte är exklusiv så du kan blogga med dem eller vad du nu vill.
Mcnab
Aktiv medlem
Inget muntligt avtal?
Du tillåter dem tex att sälja dina bilder vidare?
Tycker du ska skriva ett trevligt mail med vad du tycker ska gälla så att de inte använder bilderna på sätt du inte vill och att deras rätt inte är exklusiv så du kan blogga med dem eller vad du nu vill.
Nej inga avtal överhuvudtaget........ Gjorde det för att få lite erfarenhet och lära mig ett och annat.
Som nu tex
Och de kommer säkert sälja eller använda bilderna själva.
Det är ok för mig. Vill bara veta om jag kan använda dem själv samtidigt.
BeriJan
Aktiv medlem
Morgan. Du har alltid upphovsrätten till dina bilder och om du inte avtalat bort den även de ekonomiska rättigheterna. Om du inte gett kunden rättigheter att sälja bilden vidare får de inte göra det. Rättigheter att sälja vidare ens bilder har man ju t ex avtalat om i de fall man levererar bilder till en bildbyrå. Om du i ditt fall inte angett några rättigheter för de som du levererat bilder till så får de i stort sett inte göra någonting med dem, de ska t ex ha ditt tillstånd för att publicera dem på nätet.
Alltså det är du som ger kunden tillstånd för viss användning och behöver inte tala om för dem vad de INTE får göra med dem.
Alltså det är du som ger kunden tillstånd för viss användning och behöver inte tala om för dem vad de INTE får göra med dem.
Mcnab
Aktiv medlem
Morgan. Du har alltid upphovsrätten till dina bilder och om du inte avtalat bort den även de ekonomiska rättigheterna. Om du inte gett kunden rättigheter att sälja bilden vidare får de inte göra det. Rättigheter att sälja vidare ens bilder har man ju t ex avtalat om i de fall man levererar bilder till en bildbyrå. Om du i ditt fall inte angett några rättigheter för de som du levererat bilder till så får de i stort sett inte göra någonting med dem, de ska t ex ha ditt tillstånd för att publicera dem på nätet.
Ok då får vi se vad som händer
Tack för infon.
iSolen.se
Guest
Morgan. Du har alltid upphovsrätten till dina bilder och om du inte avtalat bort den även de ekonomiska rättigheterna.
Det är bara den ekonomiska upphovsrätten som är intressant. Det är avtalet om den som avgör vad kunden och fotografer får göra med bilderna.
Om du inte gett kunden rättigheter att sälja bilden vidare får de inte göra det. Rättigheter att sälja vidare ens bilder har man ju t ex avtalat om i de fall man levererar bilder till en bildbyrå. Om du i ditt fall inte angett några rättigheter för de som du levererat bilder till så får de i stort sett inte göra någonting med dem, de ska t ex ha ditt tillstånd för att publicera dem på nätet.
Eftersom köpare ofta tror de får göra vad som helst med bilderna som de betalat för är det en bra idé att klargöra vad de får och inte får göra så slipper man problem längre fram.
BeriJan
Aktiv medlem
Eftersom köpare ofta tror de får göra vad som helst med bilderna som de betalat för är det en bra idé att klargöra vad de får och inte får göra så slipper man problem längre fram.
Naturligtvis är det alltid bra att klargöra vad de får och inte får göra men samtidigt kan du i ett avtal inte skriva in ALLT de INTE får göra med bilden. Däremot bör man klargöra att de BARA får använda bilden på det sätt som avtalats och inte på något annat sätt.
Ska man ange allt de inte får göra så blir det ju ohållbart och börjar det likna det Amerikanska systemet där de stämmer allt och alla för att det t ex inte stod i manualen att man inte får göra så och så.
Det jag avsåg med mitt inlägg var det rent juridiska.
iSolen.se
Guest
Naturligtvis är det alltid bra att klargöra vad de får och inte får göra men samtidigt kan du i ett avtal inte skriva in ALLT de INTE får göra med bilden. Däremot bör man klargöra att de BARA får använda bilden på det sätt som avtalats och inte på något annat sätt.
Ska man ange allt de inte får göra så blir det ju ohållbart och börjar det likna det Amerikanska systemet där de stämmer allt och alla för att det t ex inte stod i manualen att man inte får göra så och så.
Det jag avsåg med mitt inlägg var det rent juridiska.
Säger inte emot, men eftersom inte ens medelfotografen, än mindre kunden har koll på det juridiska är det ändå lämpligt att skriva i avtalet vad köparen får och inte får göra. Gärna med exempel. Det är otroligt vanligt att det blir fel och kunden består ofta av fler än en person så man kan inte vara övertydlig.
BeriJan
Aktiv medlem
Säger inte emot, men eftersom inte ens medelfotografen, än mindre kunden har koll på det juridiska är det ändå lämpligt att skriva i avtalet vad köparen får och inte får göra. Gärna med exempel. Det är otroligt vanligt att det blir fel och kunden består ofta av fler än en person så man kan inte vara övertydlig.
Och hur långt avtalsdokument blir det när du skrivit in ALLT som kunden inte får göra? Hoppas du inte missat något användningssätt för förr eller senare kommer då någon att använda bilden på det sättet och sen hävda att "det står inte att man inte fick göra så".
Då är det bättre att tydligt informera om att så och så får ni använda bilden och att det inte är tillåtet att använda den på NÅGOT annat sätt utan fotografens, eller vem som nu sitter på rättigheterna, tillstånd. Här kan man tydligt ge exempel på några användningar som inte är Ok men var tydlig med att det bara är exempel. I avtalet ska det stå rent juridisk vad som gäller sen om man har en sund kundrelation går man naturligtvis igenom avtalet med kunden och reder ut oklarheter och frågor innan det skrivs under.