Annons

Velvia i djungeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
Hejsan,
jag har bokat en resa till afrika med gorillatrekking i Uganda, safari på MasaiMara och en "pilla naveln-vecka" på Zanzibar.
Jag tänkte backa upp digitalen med diafilm i min gamla analoga F80 och jag har lite funderingar kring filmvalet....
Jag har efter att studerat forumet förstått att Velvia är en bra film men då den bara finns i iso50 & 100 som säkert kommer funka finfint på savannen och stranden så är jag lite fundersam på om jag kan använda den inne i djungeln då det kan vara lite mörkt där inne..
Så min fråga är, kan jag köra med Velvia i djungeln eller är det säkrare att ta med några rullar av exempelvis Provia400 eller kan ni rekommendera nå´t annat märke med lite högre iso?
/Andreas
http://xposed.se/

Kör med ett 81 A filter och Velvia på savannen så bör det bli kanon!

Svårt i djungeln, lär ju bli ganska mörkt. Provia 400F har ett klart synligt, men ganska snyggt korn. Men frågan är väl om 400 räcker? Har du stativ, funkar det väl förmodligen men annars kan det nog bli snålt. Kanske bättre att att gå på negativ och ISO 800 i sådana fall. Portras 800 skall ha ett mycket fint korn och fin färgåtergivning. Även Fujis SG800 skall ju vara bra, men den bör vad jag förstår överexponeras en aning för att inte få för grovt korn. Många verkar köra den på ISO 640.

Vad du än gör, så undvik Kodak Ektachromes 400 filmer. Rejält grovkorniga och konstiga färger. Känns som en film som inte står sig mot de moderna filmerna.

Lycka till!

Lägre iso än 400 tycker jag inte att du ska ha i alla fall. Kanske till och med ännu högre, men det beror ju också på hur ljusstarkt objektiv du har. Själv har jag använt iso 400 och bländare 1.8 för att fotografera bergsgorillor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar