snysop
Aktiv medlem
Jag har ångest! Har avstannat lite i mitt fotande pga andra prioriteringar vad gäller penga-spenderandet. Har just nu en *ist DS, FA 50/1,4 och kitten 18-55. Rätt klent alltså. Nästan varje gång jag fotar så känner jag att jag saknar något och det har fått mig att ta till kompaktkameran istället(!). Men efter en mycket trevlig fotodag i ett höstvackert Äskhults By i Halland så känner jag att det banne mig är dags att INTE köpa de där stövlarna, jeansen osv utan istället fylla på min kameraväska istället.
Mina tankegångar har gått så här:
Först klurade jag på att köpa K10D med 16-45'an eller,
byta helt till Nikon D80 och 18-70 eller,
köpa den billiga Samsungen 55-200 eller,
köpa Tamron 18-200 men sen bytte jag helt till att,
köpa Dörr (Soligor-blixten) för en tusing för att använda med 18-55'an inomhus... virrigt värre!
Blixt + 18-55 är väl den som leder just nu då det bara rör sig om en tusing. Dock så kommer jag sakna att kunna zooma på landskapsbilderna... och att zooma in på någon humla är också kul. Men sen är det himla skönt att inte behöva byta objektiv jämt. Jag gillar att fota landskap, gamla fönster, närbilder, inomhus-familjebilder och undrar vilket av nedanstående alternativ ni tror skulle passa mig?
1. Köpa blixt & Samsung 55-200. Köra med 50'an eller 18-55 + blixt för inomhusfoto.
Tot: ca 2000kr NACKDEL, blä för att fippla med objektiv jämt. Jag är för lat för att bära med mig flera objektiv för att fota utomhus. Det räcker med att man har med sig en väska med dotterns välling, blöjor och ombyten. FÖRDEL, priset!!!!
2. Köpa blixt & Tamrons 18-200. Köra med 50'an eller blixt och 18-200 inomhus.
Tot: ca 5000 kr . NACKDEL, priset. FÖRDEL, slippa byta objektiv jämt...
Hur är skärpa osv mallan 18-200 och Samsungen? Är rätt bortskämd med 50'an, tycker att allt blir grådassigt med 18-55'an...(fast det är nog snarare psykiskt hos mig.. heheheee).
Stora I-landsproblem... Hjälp! Tack!
Mina tankegångar har gått så här:
Först klurade jag på att köpa K10D med 16-45'an eller,
byta helt till Nikon D80 och 18-70 eller,
köpa den billiga Samsungen 55-200 eller,
köpa Tamron 18-200 men sen bytte jag helt till att,
köpa Dörr (Soligor-blixten) för en tusing för att använda med 18-55'an inomhus... virrigt värre!
Blixt + 18-55 är väl den som leder just nu då det bara rör sig om en tusing. Dock så kommer jag sakna att kunna zooma på landskapsbilderna... och att zooma in på någon humla är också kul. Men sen är det himla skönt att inte behöva byta objektiv jämt. Jag gillar att fota landskap, gamla fönster, närbilder, inomhus-familjebilder och undrar vilket av nedanstående alternativ ni tror skulle passa mig?
1. Köpa blixt & Samsung 55-200. Köra med 50'an eller 18-55 + blixt för inomhusfoto.
Tot: ca 2000kr NACKDEL, blä för att fippla med objektiv jämt. Jag är för lat för att bära med mig flera objektiv för att fota utomhus. Det räcker med att man har med sig en väska med dotterns välling, blöjor och ombyten. FÖRDEL, priset!!!!
2. Köpa blixt & Tamrons 18-200. Köra med 50'an eller blixt och 18-200 inomhus.
Tot: ca 5000 kr . NACKDEL, priset. FÖRDEL, slippa byta objektiv jämt...
Hur är skärpa osv mallan 18-200 och Samsungen? Är rätt bortskämd med 50'an, tycker att allt blir grådassigt med 18-55'an...(fast det är nog snarare psykiskt hos mig.. heheheee).
Stora I-landsproblem... Hjälp! Tack!