Annons

Veligt värre! Spendera 2 papp eller 5?!

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag har ångest! Har avstannat lite i mitt fotande pga andra prioriteringar vad gäller penga-spenderandet. Har just nu en *ist DS, FA 50/1,4 och kitten 18-55. Rätt klent alltså. Nästan varje gång jag fotar så känner jag att jag saknar något och det har fått mig att ta till kompaktkameran istället(!). Men efter en mycket trevlig fotodag i ett höstvackert Äskhults By i Halland så känner jag att det banne mig är dags att INTE köpa de där stövlarna, jeansen osv utan istället fylla på min kameraväska istället.

Mina tankegångar har gått så här:
Först klurade jag på att köpa K10D med 16-45'an eller,
byta helt till Nikon D80 och 18-70 eller,
köpa den billiga Samsungen 55-200 eller,
köpa Tamron 18-200 men sen bytte jag helt till att,
köpa Dörr (Soligor-blixten) för en tusing för att använda med 18-55'an inomhus... virrigt värre!

Blixt + 18-55 är väl den som leder just nu då det bara rör sig om en tusing. Dock så kommer jag sakna att kunna zooma på landskapsbilderna... och att zooma in på någon humla är också kul. Men sen är det himla skönt att inte behöva byta objektiv jämt. Jag gillar att fota landskap, gamla fönster, närbilder, inomhus-familjebilder och undrar vilket av nedanstående alternativ ni tror skulle passa mig?

1. Köpa blixt & Samsung 55-200. Köra med 50'an eller 18-55 + blixt för inomhusfoto.
Tot: ca 2000kr NACKDEL, blä för att fippla med objektiv jämt. :( Jag är för lat för att bära med mig flera objektiv för att fota utomhus. Det räcker med att man har med sig en väska med dotterns välling, blöjor och ombyten. FÖRDEL, priset!!!!

2. Köpa blixt & Tamrons 18-200. Köra med 50'an eller blixt och 18-200 inomhus.
Tot: ca 5000 kr . NACKDEL, priset. FÖRDEL, slippa byta objektiv jämt...

Hur är skärpa osv mallan 18-200 och Samsungen? Är rätt bortskämd med 50'an, tycker att allt blir grådassigt med 18-55'an...(fast det är nog snarare psykiskt hos mig.. heheheee).

Stora I-landsproblem... Hjälp! Tack!
 
Köp en billig flatbäddsskanner (som kan skanna mellanformats neg) och en Holga.
Då kommer du undan ganska billigt och du kommer definitivt få bättre bilder än med ett 18-200.
 
Inomhus har du en bra glugg. Det som kan bättra den biten är såklart en blixt.

Utomhus så säger du att du saknar zoom..55-200mmm är väldigt bra. Superzommen skulle jag personligen inte ta, tycker du att 18-55 är grådassig så kommer du verkligen inte gilla denna.

Kör på blixt + samsung!
 
Danlo skrev:
Köp en billig flatbäddsskanner (som kan skanna mellanformats neg) och en Holga.
Då kommer du undan ganska billigt och du kommer definitivt få bättre bilder än med ett 18-200.

Nja... Om jag är för lat för att byta objektiv jämt så är scanning inte något för mig. :-/
 
Martin-B skrev:
Inomhus har du en bra glugg. Det som kan bättra den biten är såklart en blixt.

Utomhus så säger du att du saknar zoom..55-200mmm är väldigt bra. Superzommen skulle jag personligen inte ta, tycker du att 18-55 är grådassig så kommer du verkligen inte gilla denna.

Kör på blixt + samsung!

Hmmm... bra svar! Lutar åt denna kombo eftersom priset är grymt bra.

Fler som har åsikter?
 
Du har ju inte så många bilder upplagda så det är ju lite svårt att se vad du helst fotar, men jag tycker att Pentax/Samsung 50-200 är en mycket trevlig glugg...

Vill du ha lite mer ljusstyrka men kanske inte hela vägen till 200 är kanske en ljusstark mellan zoom, t ex som min Tamron 28-75/2.8 ett alternativ.

Eller så skaffar du ett macro, t ex Pentax 100/2.8 macro, som även är en bra porträtt-glugg och börjar kräla på marken ;)

Vill du låna något av dessa för att testa så kan du ju bjuda mig på en fika nån dag ;)
 
Sir Anselm skrev:
Jag undrar väl mest vart du hittar blixten för en tusing? Är själv lite sugen på blixt nämligen...

Hmm 1500 kostade den, men det är fortfarande vääldigt billigt. Kolla på SOligor 420 på www.cybephoto.se. Soligorn finns ej på lager men den säljs även under namnet Dörr och den finns på lager.
 
Nu har jag beställt! Har gått och drällt om detta i säkert ett år nu och kände att det var dags att fylla hålen nu. Samsungen kommer säkert inte bli välanvänd, men den är saknad vid de speciella tillfällena. Blixten kommer göra gott för inomhusfotot och kit'en får duga tills jag kommer underfund med om jag vill ha vidvinkel eller ljusstyrka.

Sigmas 18-50 EX (som jag får pilla på ibland genom makens jobb) skulle passa mig fint för inomhusfoto. Dock så är den för "kort" för mig annars...

Tamron 28-75 vore perfekt om den hade varit lite mer vidvinklig... :(

Ett macro-objektiv hade inte varit dumt, men när ett objektiv kostar över 3000 kr så börjar det svida lite i plånboken... :( (Ska bygga nytt hus nu och där ryker många fina objektivpengar.... :O)
 
Roland Mabo skrev:
När du skriver att du "saknar något", vad är det som du saknar?

Hälsar
R

Typ brännvidd, blixt osv. Jag är för kass som fotograf för att kunna klara mig på 55 som längsta brännvidd. Ibland vill jag "zooma förbi" träd osv som "står i vägen" för t.ex en landskapsbild osv.
 
Frågan som Roland ställer är relevant.
Jag ställer en fråga till dig då jag själv gärna fastnar i tekniska grejer och "måste ha" prylar. Viserligen blir det roligare för en stund med nya grejer till kameran.
Men mina frågor är.
Fungerar din kamera idag ?
Har du kunnat fotografera med den innan och tagit bra bilder?
Har du med samma utrustning tidigare funnit inspiration och haft kul när du fotograferat?
(Förmodligen har du haft ganska bra tid med kameran, om inte annat när den var ny, men är den sämre idag än den var då ? )

Detta är frågor som jag försöker ställa mig varje gång jag "måste ha" nya gluggar o nya prylar för att kunna fotografera. Det slutar alltid med att jag köper något iallfall :)
Kan man få tillbaka suget genom att köpa nya prylar ? ja kanske, eller förmodligen. Blir man bättre fotograf?, knappast :)

Du har många fina bilder som du visar upp. Keep on.


Har just nu en *ist DS, FA 50/1,4 och kitten 18-55. Det borde vara en bra grund att ha mellan dig och motivet.
 
Jag förstår precis vad ni menar och det är anledningen till att det tagit så lång tid för mig att köpa något ytterligare.

Jag HAR saknat att inte kunna ta bra snabba inomhusbilder (1,4 i all ära) på min 2-åring, vill inte ha fler trista inbyggnadsblixts-inomhusbilder vid jul och kalas, HAR saknat att inte kunna zooma in på något och kunna fylla bilden med det utan att stå för nära osv. Men man är ju inte gjord av pengar och därför fick plånboken tänka när jag köpte ovanstående. :)

Har tack vare fotodagen i Äskhult fått upp lusten igen men kände att jag hade haft ändå roligare med 50-200 (eller 55-200, blandar ihop dem). Hade bara med mig mitt 50 och visst det fungerade bra... MEN... ;) Nästa gång vi åker dit så kommer det bli roligare att fota landskapet iställer för detaljer på de gamla husen. :)
 
Härligt att inspirationen kommit tillbaka.

En del använder extern blixt nästan jämt, både utomhus och inomhus, jag använder den sällan. Men kanske borde använda den mer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.