Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Velbon Ultra Luxi-F?

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Har läst att Velbon Ultra Luxi-F ska vara ett bra och mycket lätt stativ.

Någon som har erfarenheter från detta stativ?

Har tidigare varit på stativjakt och fick tips om bl.a. Manfrotto 714. Detta var dock 1,5 år sedan och sedan blev det aldrig något inköp den gången.

Det jag främst är ute efter är ett mycket lätt men ändå stabilt stativ. Denna ekvation brukar inte gå ihop, men med lite tur så kanske?

Tänker använda en Canon 350D med ett Tamron 28-75/2,8 alt. Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM.

Tips, tankar och idéer mottages tacksamt! :eek:)
 
Kanske denna

Var själv ute efter något lätt och stabilt som komplement till de tunga gitzoklumparna. Främst att användas vid resor och vid strövande med lätt packning. Hittade VELBON SHERPA PRO CF 635 +QHD71Q för 3200 på Hegethorns. Kolfiberstativ och kulled i magnesium. Har inte testat så mycket ännu men kombon verkar lovande.
 
marianil skrev:
Det jag främst är ute efter är ett mycket lätt men ändå stabilt stativ. Denna ekvation brukar inte gå ihop, men med lite tur så kanske?
Nej det går nog inte riktigt ihop ;)

Jag använder Ultra Luxi-F och anser det vara någorlunda lätt, mycket kompakt ihopfällt, tillräckligt högt utfällt, hyggligt stabilt, lättarbetat och klart prisvärt.

Jag har också erfarenhet av ett Manfrotto 055 och det är naturligtvis klart stabilare men otänkbart för mig som resestativ.

Min kamerautrustning är lite tyngre än din och den belastningen hanterar Ultra Luxi-F.
 
Re: Re: Velbon Ultra Luxi-F?

P.R. skrev:
Nej det går nog inte riktigt ihop ;)

Jag använder Ultra Luxi-F och anser det vara någorlunda lätt, mycket kompakt ihopfällt, tillräckligt högt utfällt, hyggligt stabilt, lättarbetat och klart prisvärt.

Det låter positivt!

Hur fungerar fästet? Är det ett snap-on? Kommer troligen använda det en del till panoramafotografering i Grand Canyon i sommar, vad tror du om användningsområdet för detta stativ då?

Tusan tack för era svar så här långt! :)
 
Jag är nöjd med mitt. Jag köpte det för att jag ville ha ett litet nätt stativ som skulle vara enkelt att packa på MC'n.

Stativet går dessutom att få ner i spagat vilket är bra om man är road av macro. Jag har dock inte använt det med några tyngre gluggar.

Det finns inget vattenpass på stativet vilket kanske kan vara bra vid panoromafotografering, men jag tror det ska finnas vattenpass att köpa som går att sätta i blixtskon på kameran.

Du skruvar fast en platta i kameran som du sedan snäpper fast i stativet. Jag funderar dock att köpa till en kulled eftersom jag tycker det är lite fippligt att använda spakarna, speciellt vid macrofotogragering.

H/Erik
 
PetFish skrev:
Det finns inget vattenpass på stativet vilket kanske kan vara bra vid panoromafotografering, men jag tror det ska finnas vattenpass att köpa som går att sätta i blixtskon på kameran.

Du skruvar fast en platta i kameran som du sedan snäpper fast i stativet. Jag funderar dock att köpa till en kulled eftersom jag tycker det är lite fippligt att använda spakarna, speciellt vid macrofotogragering.

H/Erik

CyberPhoto säljer det och i deras beskrivning står det att det är ett vattenpass med?!?

Hmm, funderar på vad det är för spakar du menar... Kan du förklara närmare? Känner mig dummare än någonsin här...
 
Förlåt förlåt. Jag blandade ihop det med mitt andra stativ, det sitter faktiskt tre vattenpass på stativhuvudet. Ber om ursäkt för förvirringen.

Det stativ som visas på bilden är ett sådant jag har, du kan se det ena av de två vreden/spakarna på bilden. Du vrider spakarna för att frigöra/låsa huvudet för att kunna tilta det i olika riktningar.

Vid macrofoto är det lite pilligt att jobba med dessa två vred för att rikta in kameran. Det är tror jag enklare med kulled, då du med ett vred kan frigöra/låsa alla tilt riktningar i ett handgrepp.

För panorama är det säkert överlägset med just dessa två "spakar" då du kan jobba med en frehetsgrad i taget. H/Erik
 
Jag har stativet fast jag har bytt ut huvudet mot en liten kulled och jag tycker:

*trots att min kulled väger mer än originalhuvudet är det lätt och jag har inga problem att ta med det

*det blir väldigt litet ihopfällt

*att fälla ut/in benen kan krångla ibland

*det blir inte lika stabilt som ett "vanligt" stativ men det är mycket bättre än utan något stativ

De bilder jag tagit med detta stativ har samtliga blivit skarpa. Det är dock en god idé att vänta några sekunder innan man trycker av, så eventulla rörelser i stativet har slutat. Vid storm är det inte det ultimata stativet.
 
Re: Re: Re: Velbon Ultra Luxi-F?

marianil skrev:
Kommer troligen använda det en del till panoramafotografering i Grand Canyon i sommar, vad tror du om användningsområdet för detta stativ då?
Även om jag inte provat borde stativet fungera utmärkt också i Grand Canyon ;)

Den typ av huvud som Ultra Luxi F har är utmärkt till just panoramafoto.

Som redan nämnts har stativet en snabbplatta man fäster på kameran och libeller för att ställa det i våg.
 
JAg kan inte råda om just det här stativet. Men jag har under årens lopp haft olika lätta (billiga) stativ av (vågar jag påstå) sämre klass och det går att bruka även litet enklare grejor.

Det viktiga är att man inte fäller ut dem mer än nödvändigt. Ofta kan man med bara litet eftertanke hitta möjligheter - steenar, bord, stubbar etc - i de lägen man vill upp en bit. Annars kan man ofta stå på knä eller sitta på ändan - det beror litet på om perspektivet tillåter.

Även det enklaste stativ är som regel bättre än inget stativ...
 
Eva R skrev:
Jag har stativet fast jag har bytt ut huvudet mot en liten kulled och jag tycker:

*trots att min kulled väger mer än originalhuvudet är det lätt och jag har inga problem att ta med det

*det blir väldigt litet ihopfällt

*att fälla ut/in benen kan krångla ibland

*det blir inte lika stabilt som ett "vanligt" stativ men det är mycket bättre än utan något stativ

De bilder jag tagit med detta stativ har samtliga blivit skarpa. Det är dock en god idé att vänta några sekunder innan man trycker av, så eventulla rörelser i stativet har slutat. Vid storm är det inte det ultimata stativet.

Vad är det för huvud du har bytt till? Fördelar med det nya huvudet i jämförelse med orginalet? Vad kostade det nya huvudet?

Hur justerar man längden på benen? Är det någon skruvanordning eller snap-lock?

Tack för alla kommentarer allesammans! Det verkar dock som om detta resestativ verkar ganska vettigt. Hade önskat att man kunde titta och testa lite först bara innan man beställde.

Scandinavian Photo i Mölndal har inga hemma. Någon som vet någon butik i Borås/Göteborgs-området som kan tänkas ha detta stativ hemma?
 
Scandinavian Photo i Mölndal har inga hemma. Någon som vet någon butik i Borås/Göteborgs-området som kan tänkas ha detta stativ hemma?

Jag köpte mitt på Japan Photo i Nordstan, men vet inte om det finns några hemma just nu. Ericsons Foto i Mölndal har jag för mig säljer Velbon, kanske kan vara värt att ringa dit. Kanske kan det även vara värt att slå YFO en pling.
 
PetFish skrev:
Jag köpte mitt på Japan Photo i Nordstan, men vet inte om det finns några hemma just nu. Ericsons Foto i Mölndal har jag för mig säljer Velbon, kanske kan vara värt att ringa dit. Kanske kan det även vara värt att slå YFO en pling.

Tusen tack, ska kolla upp dessa butiker och slå dem en signal. Vore toppen om man kunde kolla lite på stativet först.

Hur låg Japan Photo prismässigt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.