Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vekotisera en bild,Okej eller inte ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Ja läs rubriken.
På skolan har vi en uppgift i att vektorisera en bild.
Är det okej att plocka ner en bild från internet och göra en vektoriserad version enbart i utbildningssyfte.
Jag ska alltså inte sälja bilden eller så.

Men det känns fel att göra det eftersom denna bild kommer senare att hamna på min portfolio och då är det ju inte jag som tagit bilden ju.

Det blev en liten diskution i klassen om man får ta och göra om vilken bild som helst osv.

Nån som har några ideer ?

Vet inte reglerna om detta, men om du hittar en bild på tex FS så fråga bara fotografen om lov, och förklara syftet och användningsområdet så tror jag inte att du får speciellt många nej där, och då behöver man ju inte fundera på vilka regler som gäller i andra fall.

Du bör inte ta vilken bild som helst, men som sagt fråga någon om du får använda bilden i utbildnings syfte :)

Ärligt talat så tror jag du bryter mot ett antal regler genom att förändra ett företags reklambilder ( för det är ju reklam det handlar om) och visar upp i en portfolio.

Men är det någon som VET om jag får ta t ex Olles bilbild och vektorisera?

Det borde inte vara tillåtet enligt mig, men vad säger herr lagbok?

Inte för att jag vet vad vektorisera innebär, men det är fullt tillåtet att framställa kopior av offentligjorda verk i några fåtal kopior för enskildt bruk.

I utbildningssyfftet så gäller ju inte samma "regler",,, Bilderna skall ju såklart inte presenteras i ngt annat sammanhang än just för läraren ev de andra eleverna. Ser inget problem med det. Men visst är det fint å fråga, som alltid;)

**
Många gånger så säger läraren: "-välj en bild, vilken som helst till nästa lektion i komposition och förbered en kort presentation som betraktar kompositonen och bildens egenskaper generellt"

Ofta så skall då dessa bilder visas med digital projektor,, Bilder som då finns i böcker och tidningar, får de då inte scannas ned och användas i detta syffte, jovisst går det fint! Många elever kanske hittar bilder på webben och kan länka läraren direkt dit men det är ju såklart inte alltid fallet. Osv,,
**

Studiesyfftet tillåter mycket,, att kopiera upp böcker hit ocoh dit är ju olagligt oavsett vem som gör det men är det för eget bruk i studiesyffte så ser inte jag problematiken.

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar