Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ved bruk av studioblitz:Hvordan stille hvitbalansen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stiller jeg inn hvitbalansen på samme måte som før?
Tar et hvit ark, tar en bilde med synckabelen koblet til blitzen, og så bruker dette til å stille inn hvitbalsen? Altså på samme måte som før, men når jeg tar bilde av det hvite arket, så tar jeg med studioblitzen...

Mvh.
Lars Kristiansen

Studioblixtar brukar ha temperaturen 5400K, har du en digitalkamera som du kan ställa färgtemperaturen så ställ den på det. Då blir det bra.

Om man fotograferar av en vit yta med blixten och sedan väljer denna bild som egen VB, så upplever jag det som att bilderna får blåstick.

Har du en kamera som inte kan ställas in i olika färgtemperaturer, så ställ VB på blixt.

Jag har haft samma problem. jag fotade ett vitt kort med olika inställningar av färgtemperaturen i kameran (4000-6000K med ett steg om 100K).. Därefter kollade jag i photoshop vilken temperaturen som gav neutrala färger (i mitt fall 4600K med Elinchrome blixt).
/Rolf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar