Annons

vB-koder för Dumhuven.

Produkter
(logga in för att koppla)

HåGe

Aktiv medlem
Jag måste vara dum i huvet. För att få fram hf eller kursiv så skriver jag in koden för t ex halvfet med de tre tecknen på tangentbordet. Sedan kopierar jag det runt i dokumentet, med eller utan snedstrecket, och byter mellan b och i.

Jag inser att det måste gå att göra lättare och går in på Testforum. Där står hur mycket som helst (på engelska), men inget som hjälper mig med det (antar jag) elementära.

Till vänster under "vB-koder" kan jag göra två val: Normalläge eller Avancerat. Vad innebär alternativen? När jag skriver i Word markerar jag några ord och använder ett snabbkommando eller trycker på t ex "F" uppe i menyn, och det blir fett. Nu gör jag likadant, men utan resultat. Då börjar jag laborera med olika kombinationer av tryckningar uppe i teckenlisten. Ingenting fungerar för mig utan bara själva koderna kopieras in i textfältet.

Antagligen förutsätter Fotosidan en särskild utbildning som jag är den enda som inte har, annars skulle det finnas några enkla instruktioner på svenska nånstans (eller finns det?).

Skratta gärna åt mig, men hjälp mig sen med ett råd!

Är det verkligen ett problem? Jag skriver alla "" och liknande i löptext direkt. När man väl lärt sig hitta till "Alt Gr"-knappen så går det helsmutt:)

Förklara för mej och alla andra varför man ska skriva vb-kod på fotosidan. Jag har jobbat med pc i 15 år, varit på nätet i 10 och på fotosidan i kanske 5 år och har naturligtvis sett att det finns en del knappar ovanför rutan där jag skriver in det här men ännu inte känt något behov av att använda dem.

Kan vi få en liten demonstration av finesserna av någon som är pedagogiskt lagd så vi andra dumhuvuden kan utveckla vårt sätt att uttrycka oss?

Martin. Det är förstås inget stort problem men är inte lika smidigt som i Word. Jag undrade alltså, hur den övre listen ska användas! När jag skriver, så vill jag efteråt utmärka vissa ord. Jag har nu upptäckt att om jag i förväg vet att jag ska kursivera så fungerar att trycka uppe i listen. Knappen Stäng koden förstår jag inte intuitivt eftersom jag inte kan de här vB-koderna. Förutsätts det här på sidan?

Erik: ,,jag trodde jag va' dum...men har nu reviderad.....
Jag skrev ju (generöst) att jag var dum(!) i min fråga. Du antyder nu att jag faktiskt är dum. En ovänlighet. Men du ger mig inget råd i det jag frågar.
... och vad tog din "glimt i ögat" vägen, Erik (tidigare inlägg till mig).
Nu trycker jag på en ikon där uppe, för att få fram en sån där glad "smilis" som avslutning, men inte kommer det någon ...

bildsten skrev:
Förklara för mej och alla andra varför man ska skriva vb-kod på fotosidan. Jag har jobbat med pc i 15 år, varit på nätet i 10 och på fotosidan i kanske 5 år och har naturligtvis sett att det finns en del knappar ovanför rutan där jag skriver in det här men ännu inte känt något behov av att använda dem.

Kan vi få en liten demonstration av finesserna av någon som är pedagogiskt lagd så vi andra dumhuvuden kan utveckla vårt sätt att uttrycka oss?
Det är verktyg som tillåter en att betona ord, låta uppmärksamma viktiga saker eller lägga stor vikt vid något. Kanske till och med sätta lite färg på något, exempelvis i ett citat?

Martin. Både Sten och jag vet väl hur det språkmässigt fungerar med utmärkningar i text. Det var ju råd om hur det tekniskt ska gå till här på Fotosidan vi efterlyste.

(Den här gången kopierade jag en smiley uppifrån listen. Det gick inte heller.)

HåGe skrev:
Martin. Både Sten och jag vet väl hur det språkmässigt fungerar med utmärkningar i text. Det var ju råd om hur det tekniskt ska gå till här på Fotosidan vi efterlyste.

(Den här gången kopierade jag en smiley uppifrån listen. Det gick inte heller.)
Jag tolkar Stens inlägg som en undran över vad man alls ska ha möjligheterna till.

För halvfet stil klicka på på knapp B strax ovan och skriv det du vill ha halvfet stil på, för kursiv stil klicka på I. Understrykning klicka på U. För smiley klicka till vänster om önskade smiley.

Olle

Martin. Så tolkade jag inte Sten, men det får han svara på.

Vad jag menade från början var att det borde vara lättare att göra utmärkningar i text här på sidan. Jag jämförde med Word.

Och om det tekniskt är svårt att ordna så borde det finnas en kortfattat svensk förklaring om vB-koder och hur man gör.

(Denna gång prövade jag att markera i cirkeln en smiley, men inte kom det nån. Jag ber dig alltså själv tänka dig en lämplig sådan att avsluta mitt inlägg. Den med solbrillorna är kanske lagom avväpnande. Ta den!)

Oj, nu hoppade det plötsligt dit en smiley som jag inte visste att jag beställt. Konstigt. Jaha ... jag tror jag förstår. Jag var på rätt spår ... men varför visades inte ikonen i "Förhansgranska?. Jag vet alltså inte om jag fått med killen med brillorna förrän jag skickat iväg.

Olle. Som jag skrev så ville jag göra markerigen i efterhand. Men det går inte med hjälp av knapparna, eller?

Makten skrev:
Jag tolkar Stens inlägg som en undran över vad man alls ska ha möjligheterna till.

Både och faktiskt.
Smileys är ju användbara och jag använder sådana ibland. Vb koderna är inställda i normalläge. Och jag begriper vad den översta raden används till men det har inte känts så angeläget att jag bekymrat mej om det. De övriga knapparna verkar jag klara mej utan. Webadresser klistrar jag in och bilderna hittar in i trådarna nästan av sej självt, likaså citaten.

Till höger ovanför rutan där jag skriver nu finns två knappar med röda kryss med texten "stäng, resp. stäng alla öppna koder. Vad har de för funktion? Jag ser vid "mouseover" att jag får en förklaring i en ruta men den säger mej inte så mycket.

Till saken hör att jag tillåter bara begränsad användning av skript på husets datorer.

Makten skrev:
Antingen är Sten usel på att uttrycka sig, eller så är du usel på att tolka.

Kommunikation är svårt, det vet ni väl?

Eftersom mottagaren har tolkningsföreträde, så att säga, gäller det att adressera budskapet så att det inte misstolkas utan helst tolkas som avsändaren önskar.

Många tack för de konstruktiva svar jag fått. Nu börjar jag begripa.

Här ett förslag till text ovanför knapparna, så långt jag förstått. Och innan någon annan kommer på något bättre. Och ... om behovet alls finns:

Så här, nånting:
Fotosidan använder vB-koder. För markering i texten trycker du på önskad knapp i listen innan du skriver in det du vill ha markerat, och trycker på knappen ”Stäng koden” efter varje markering. Eller om du så vill, efter hela inlägget, med knappen nedanför.

För att infoga en Smiley, markerar du önskad ikon, (ikonen visas inte i fönstret "Förhandsgranska").

* Formuleringen innan (första raden i förslaget) har jag valt eftersom man tydligen inte kan välja att sätta in markeringen efteråt som jag brukar vilja ha det. Det var bl a där jag missade i förståelse. Sedan; är det inte möjligt att visa även ikonerna, inne i inskrivningsfönstret? Själv skulle jag nog kunna generera rätt många smilisar i tron att det inte "tog" när jag tryckte.

Inne i Hjälpen kan förklaringen upprepas, fördjupad med de mest frekventa koderna osv. Sedan (ev.)med lite mindre grad den kompletta förklaringen på svenska(!). Om utlovade översättningen dröjer så får ändå varje vB-kod-dummie i alla fall någon hjälp.

HåGe skrev:

Erik: ,,jag trodde jag va' dum...men har nu reviderad.....
Jag skrev ju (generöst) att jag var dum(!) i min fråga. Du antyder nu att jag faktiskt är dum. En ovänlighet. Men du ger mig inget råd i det jag frågar.
... och vad tog din "glimt i ögat" vägen, Erik (tidigare inlägg till mig).
Nu trycker jag på en ikon där uppe, för att få fram en sån där glad "smilis" som avslutning, men inte kommer det någon ...

Ursäkta HåGe !Smileyserna är få och inte alltig hittar jag någon som passar.
Men lugn; det är inte illa att vara liiite dummare enn jag.... (second to none, som det heter på USAsk).
Om det vore möjlig borde jag använda 3 olika smileysar nu..
/Erik J

Lärorik tråd det härSå här ska det bli menar jag!
Stora bokstäver
Och färg
Varje dag ska man lära sej något nytt!

Martin: Antingen är Sten usel på att uttrycka sig, eller så är du usel på att tolka.

Varken det ena eller det andra alternativet, vill jag i min tur hävda.

Han skriver (förlåt Sten): ”… varför man ska skriva vb-kod på fotosidan ...” (min tillfetning). Alltså, varför man ska skriva i vB-kod; inte varför det över huvudtaget finns behov av de markeringar i text som du så pedagogiskt gav oss prov på. Därefter efterlyser han den information som jag också efterlyser. Han vill alltså använda "finesserna" (knapparna i listen). Inte avhända sig själva möjligheten att använda olika stilsorter inne i texten.

Detta är skrivet i all vänlighet och mest av skrivklåda. Ta inte illa upp. Nu ska jag i alla fall försöka mig på (nu blir det darrigt) en "smilis." Så: PANG, nu tryckte jag. Blev det nåt?

Erik. Efter ditt nya inlägg till mig väljer jag att känna mig smickrad.

Om du bara är tillräcktigt liiite dum. Inget problem i så fall, att vara bara aningens dummare än du. Blev invecklat, det här.

Så en smilis så du ser att jag lärt mig. Men kommer dom alltid längst upp. Om man vill ha dom på ett särskilt ställe? Asch, det är väl nån inställning.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto