Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perlind

Aktiv medlem
Undrar bara om det är någon som har en uppfattning om hur bra en digitalkamera klarar sig i regnväder? Jag har nyligen köpt en beg. Nikon D70 och är lite osäker på om jag kan ta med den ut i regn eller inte. Någon som testat? Jag gillar regn och vill gärna kunna fotografera också i "dåligt" väder, men är inte säker på funktionen. Och om kameran nu blir blöt: hur torkar man den då på bästa sätt? Jag antar att det inte är i mikron...
PS: Hur fungerar den kameran i kallt väder? Min gamla kompakt Nikon Coolpix 4600, lägger av om temperaturen sjunker under -5 grader.
 
Senast ändrad:
Asså, jag har också den kameran och har också funderat på det. Men efter ett tag så inser du att den är ju till för att användas inte ligga på hyllan, så det är ju bara att ta det lite lugnare och undvika dom värsta skyfallen. Jag var ute och fotade när det regnade idag senast och den funkar ännu.
 
perlind skrev:
Undrar bara om det är någon som har en uppfattning om hur bra en digitalkamera klarar sig i regnväder? Jag har nyligen köpt en beg. Nikon D70 och är lite osäker på om jag kan ta med den ut i regn eller inte. Någon som testat? Jag gillar regn och vill gärna kunna fotografera också i "dåligt" väder, men är inte säker på funktionen. Och om kameran nu blir blöt: hur torkar man den då på bästa sätt? Jag antar att det inte är i mikron...
PS: Hur fungerar den kameran i kallt väder? Min gamla kompakt Nikon Coolpix 4600, lägger av om temperaturen sjunker under -5 grader.

Jag var ute med D70 + 18-70/3.5-4.5 i en snöstorm i vintras under ungefär 4 timmar utan något extra skydd och visst blev där lite imma innanför linserna på objektivet. Jag öppnade alla luckor och lade utrustningen framför en avfuktare i några timmar och kunde inte märka funktionsbrister överhuvudtaget därefter. Jag tror att de flesta hus är bättre tätade än vad man tror. Här är en bild från tillfället:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1007179.htm?set=lp
 
Med tanke på att en mobil överlever en tur i tvättmaskinen så kan man nog ta ut kameran i lite regn men man får väl använda huvudet lite...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.