Annons

Vattentätat blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_E

Aktiv medlem
Jag har en bild som skall tas i en sjö i skymning med ljus kommande underifrån i vattnet.
Finns här någon som har en idé om hur man enklast och bäst sänker en vanlig kamerablixt nån decimeter under vatten?
En tanke är att blya ned stora dunkar som man stoppat blixten i. Håller på att jaga efter såna som har lock stora nog och samtidigt är såpass tunna att jag kan skjuta genom dem.
En annan är att "det här har nån annat redan gjort".
Så... beprövade lösningar eftersökes, gärna av ekonomiskt fördelaktig karaktär eftersom det blir rätt många blixtar.
Jag har räknat ut att det kommer att gå åt åtta blixtar vara sex helt dränkta.
Två kommer att stå på stativ ovan vatten men stativ kan välta vet vi ju alla...

Hur skall du trigga/utlösa blixtarna?

Tanken är att kolla huruvida det alls går att trigga med Phottixgrunkorna monterade så högt upp i kapslingen det bara går.
Vatten är ett elände för det stoppar radiovågor, ju högre frekvenser desto värre.
Går det inte får jag sätta upp en liten "mast" i sjöbottnen i närheten med mottagaren i och leda ner synken.

Man kan ju använda riktiga undervattenblixar, har själv ett sådant hemmabygge i ett plexiglasrör, detta om du ska styra dessa blixar via tråd. Om det går att synka blxtarna trådöst tex via nikons CLS så kan man nog nöja sig med vattentäta plastfodral, antingen de om säljs för enkla kameror för några m djup eller vattentäta fodrl som används till elektronik

Lådor från Hammarplast (Clas Ohlson, Coop mfl har) med ett varv silvertape runt locket, eller stora matlådor borde ju funka?

Tanken är att kolla huruvida det alls går att trigga med Phottixgrunkorna monterade så högt upp i kapslingen det bara går.
Vatten är ett elände för det stoppar radiovågor, ju högre frekvenser desto värre.
Går det inte får jag sätta upp en liten "mast" i sjöbottnen i närheten med mottagaren i och leda ner synken.

Misstänkte det. Att hitta vattentäta lådor är nog inte så svårt, men att få en vattentät kabelgenomförning blir inte lika lätt.

Man kan ju använda riktiga undervattenblixar, har själv ett sådant hemmabygge i ett plexiglasrör, detta om du ska styra dessa blixar via tråd. Om det går att synka blxtarna trådöst tex via nikons CLS så kan man nog nöja sig med vattentäta plastfodral, antingen de om säljs för enkla kameror för några m djup eller vattentäta fodrl som används till elektronik
Det går inte att styra blixtarna med Nikon:s CLS. IR-ljus kan inte gå genom vatten.
Provade i badkaret när systemet kom. För undervattensfotografer så är CLS en katastrof, för övrigt ett smart system.

Beror på vad du är villig att betala, nu köpte jag mina genomföringar för undervattensfoto för en 25 år sedan, men skule gissa att riktigt täta genomföringar hittar du för 200:-. Men om det enbart är på någon m djup så kanske det funkar med en ganska vanlig elgenomföring som du tätar med silikontätning för badrum. För vattentäta genomföringar sök på vattentäta genomföringar på google.

Själva kabelgenomföringen är nog inget större problem, den ta man givetvis in genom den del som ligger lägst i vattnet. Då funkar det som en dykarklocka och stoppar större inflöden även om det inte är hundra tätt...

Problemet är själva kapslingen, den vattentäta softboxen :)

Min gode vän Mark Harris har labbat en del med sånt här.
Han försöker iochförsig även ha kameran under vatten men
blixtarna bjuder samma problem som i frågeställningen.

Han använder optisk kabel som
med hjälp av magneter fixeras på en smörgåslåda från ClaesIsjön.
blixten inne i lådan måsta då gå att utlösa som dum slav.

Man gör alltså inget hål alls i lådan utan ljuset går genom den
genomskinliga lådans vägg!

http://www.frozentime.se/cam_trig/underwater_photo.html

Men stökigt blir det att få till det även på detta sätt, du skulle bli tvungen att dra separata optiska kablar till varje blixtlåda, ha slavsensor på alla bixtar, sammlaihop alla optiska kaplar (på kamerasidan) i ett parallellt knippe och köra en tillräckligt stark blixt (mot knippets kortsida)

Lycka till!

Tack för länken, det fanns en hel del både roligt och informativt där.

Vattentätt plasthus som är genomskinligt. Stort lock.
Slår mig för pannan när jag inser att ...
...vilken handlampa som helst duger om den är stor nog.
Kollade i garaget och fann ett stort lampåbäke på en hylla.
Svalde en YN-560 efter lite inälvsrensning.
Den flyter dessutom med blixten i.

Ibland måste man grunna en stund innan man kommer på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar