Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentäta kameran vid oväder

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Hej undrar om någon här har någon bra lösning på att vatten säkra sin kamera.

Skall förhoppningsvis ut och fota åskan som kommer i morgon. Funderar på en plastpåse o eltejp men ni kanske vet något bättre?

Finns att köpa ja jag vet men ekonomin är inte bra just nu så alla gratis tips är bra.

Det finns dyra fina neoprenskydd att köpa, men plastpåse, gummisnoddar och tejp löser många problem - glöm inte att skydda bajonetten då detta verkligen inte är tät på normaltätade hus (som 40D och 50D).

Under stormen "Per" för några år sedan tätade jag min kamera med en 5L plastpåse av lite kraftigare sort (har för mig att det var fryspåsar).
Hela kameran inklusive objektiv fick plats i påsen. Efter det satte jag på motljusskyddet och skar ut påsen framför linsen. Det fungerade bra i all hast. Det finns säkert bättre saker att köpa, men för stunden var det min enda lösning.

En sak som är bra att ha med sig vid oväder är några UV-filter. Det tar inte många minuter innan man har ett fint saltlager på frontlinsen och då är det snabbt och bekvämt att bara kunna byta filter för att ha en ren lins. Att försöka rengöra i sådana förhållanden är rätt meningslöst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar