Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentät kameraväska för Canon EOS-300D

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt bland inläggen här, men inte lyckats helt fullt ut att hitta det jag söker.

Jag söker en kameraväska för min Canon EOS300D, gärna med plats för ett/ett par objektiv som inte tar för mycket plats. Tänkte ha väskan när jag vandrar/paddlar/cyklar MTB.. Dvs väldigt varierat, Jag vill samtidigt kunna komma åt kameran enkelt när jag vandrar utan att behöva plocka av mig min ryggsäck, få upp kameran på ett enkelt sätt utan att allt annat i väskan trillar ut.

Någon som har några bra prisvärda produkter för detta ändåmål? Tack på förhand!

Fredric
www.glädje.nu
 
LowePro har ju sin DryZone serie (två storlekar) som ska vara helt vattentät. Har känt på den en gång och det är en rejäl vattentät "dragkedja" som är lite krånglig att komma in i, plus jag tror två vanliga dragkedjor också. Behöver man inte den 100%-iga vattentätheten tror jag att man kan sätta fast den vattentäta delen på ett kardborreband, vilket gör att den är snabbare att komma in i.
Så det är inte direkt enkelt att komma åt kameran, såsom du efterfrågar, men den är vattentät ;)
http://www.scandinavianphoto.se/?45233
http://www.scandinavianphoto.se/?45238
http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/waterproof/

Mvh

Daniel
 
dyrt...

Finns det något alternativ som ligger runt en tusenlapp? Som är vettigt? Tycker 2400 är lite för dyrt för en väska, faktiskt.

Fredric
 
Re: dyrt...

[email protected] skrev:
Finns det något alternativ som ligger runt en tusenlapp? Som är vettigt? Tycker 2400 är lite för dyrt för en väska, faktiskt.

Fredric

Håller med helt. Därför blev det aldrig någon sådan väska för mig. Vanliga fotoryggor finns ju för under 1000 spänn, men då är de ju inte vattentäta. Kanske kan funka med nån form av vattentät packsäck, sån som man använder för kajaker, när det verkligen behöver vara vattentätt?

/Daniel
 
Söker en kombination, har tidigare köpt en sån vattentät påse för min kompakta kamera, dock så är det så omständigt att plocka upp kameran när man skall fota, så det blir inte så många bilder. Samtidigt så har jag vanliga väskor som är kompakta och lätta att bära med när jag vandrar. Det kanske är så att den kombinationen jag söker är omöjlig? ;-) Eller så får jag väl köpa ett undervattenhus till kameran.. ;)
 
Re: dyrt...

[email protected] skrev:
Finns det något alternativ som ligger runt en tusenlapp? Som är vettigt? Tycker 2400 är lite för dyrt för en väska, faktiskt.

Fredric

Ortlieb gör en hel del olika vattentäta väskor, bland annat för kameror.

Titta på deras hemsida.
http://www.ortlieb.de/2005web/_list.php?lang=en&produkt=9&pname=camera bags

De har bla. en för kamerahus + 1 (inte allt för stort) objektiv. För några år sedan kostade en sådan ca. 1000 kr.

Det ser ut att finnas i större modeller också.

Lycka till
Henrik
 
Om jag vet att jag skall fota någonstans där det finns vatten (exempelvis på en segelbåt), brukar jag lägga hus+objektiv etc i separata ziplock påsar (de där påsarna med en slags plast-"dragkedja" som går att öppna och stänga). Normala fotoväskor av bra kvalitet är oftast lite vädersäkrade, d.v.s. de tål lite skvätt, vilket duger i de flesta situationer.

Påsarna finns i varierande kvalitet. Jag brukar köpa de som är lite tjockare, så går de heller inte sönder lätt när man drar upp och ner grejerna.

I ditt fall lutar det väl åt en helt tät väska givet att du kommer använda den så pass ofta, men det är upp till dig och plånboken :)

Tillägg:
För vandring samt biking räcker en normal vädersäkrad väska, men för paddling som du nämde är det nog bra med en helt vattentät väska... Man vet ju aldrig ;)
 
Senast ändrad:
Vidare såg jag en fotograf/cyklist för ett tag sedan som hade fäst sin fotoväska på framsidan mellan axelbanden på sin ryggsäck. Väskan såg ut att kunna hålla en 300D plus en kitzoom eller liknande. Om du har fler objektiv samt blixt etc, måste du nog ändå lägga dem bak i väskan.
Kan bli svårt att hitta en lösning som håller allt så pass tillgängligt.

Ryggsäcken och fotoväskan var inte av samma märke, så han hade förmodligen skruvat ihop något själv. Det tycks inte vara speciellt svårt dock.

(Det var förresten en topload väska, logiskt nog ;) )
 
Jag har Ortliebs aqua-camväska. Den fungerar väldigt bra och är helt vattentät. Rymmer hus, blixt och ett stort eller två mindre objektiv. Jag kommer inte ihåg vad den kostade, men det var inte helt orimligt.

mvh

Bent
 
Bent C. skrev:
Jag har Ortliebs aqua-camväska. Den fungerar väldigt bra och är helt vattentät. Rymmer hus, blixt och ett stort eller två mindre objektiv. Jag kommer inte ihåg vad den kostade, men det var inte helt orimligt.

mvh

Bent

Tack för ett grymt bra tips! Under 1000:- för vattentät, billigt.. Nu skall vi se om det är bra med..

Fredric
 
Hade precis tänkt att fråga samma sak.! :eek:) Nu får jag istället fråga vart hittar man denna väska, återförsäljare?
 
Bent C. skrev:
Jag har Ortliebs aqua-camväska. Den fungerar väldigt bra och är helt vattentät. Rymmer hus, blixt och ett stort eller två mindre objektiv. Jag kommer inte ihåg vad den kostade, men det var inte helt orimligt.

mvh

Bent


Inte helt sant att den är vattentät.
Enligt dem själva så är den "waterproof" (=vattensäker) vilket inte är lika med vattentät.
Den håller alltså inte tätt om den hamnar helt under vatten, som om du slår runt med kajaken eller dylikt. Ungefär samma sak som med "vattensäkra" klockor.

mvh
PG
 
gameburg skrev:
Inte helt sant att den är vattentät.
Enligt dem själva så är den "waterproof" (=vattensäker) vilket inte är lika med vattentät.
Den håller alltså inte tätt om den hamnar helt under vatten, som om du slår runt med kajaken eller dylikt. Ungefär samma sak som med "vattensäkra" klockor.

mvh
PG

Jag köpte den som vattentät. Men vattentät för en väska är väl kanske inte riktigt samma sak som vattentät för en klocka. Jag har aldrig uppfattat Ortliebväskan som vattentät i samma mening som en klocka som är vattentät (dvs en dykarklocka som pallar för åtskilliga 10tals meters djup, min fixar tex 100 m, vilket jag hoppas att aldrig behöva testa). Väskan är nog snarare att jämföra med en vattensäker klocka, som ju trots allt tål att doppas, men inga djup att tala om. Ortliebs väska har ett specialblixtlås, som då åtminstone jag har svårt att tro att det ska komma vatten genom vid normal badning, vilket mer eller mindre är vad man gör när man tippar med en kanot. Och resten av väskan är garanterat säker. Jag skulle utan tvekan våga tippa i en kanot med denna väska. Jag skulle däremot inte våga dyka med den till 20 meter (men jag har ju även svårt att se skälet till att göra det ;)). Det är även så jag uppfattar vattensäkra klockor, man kan tippa och bada med dem med dem men inte dyka. Skillnaden till Peli Casen är tympligheten (eller otympligheten) där Ortliebs väska är relativt lättarbetad och lätthanterad, medan Peli Case inte är det.

Nu blev jag nyfiken. Så snart jag får tid ska jag stoppa ner väskan i badkaret och kolla om det kommer in vatten. Meddelar hur det gick.

mvh

Bent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.