Bahador
Medlem
Tja!
Har tittat runt en del efter en vettig kamera att ta med mig på Asien resan med följande krav.
* regntät
* bra för film
* kunna filma komprimerat
* inte alltför dyr
* möjlighet att fokusera manuellt
Kommer använda kameran kanske 50/50 för filmning/foto.
Dom kameror som är intressanta just nu är (säg gärna till om ni tycker jag missat någon);
Olympus OMD EM5
+ Bildstabilisator i huset
+ Motorisk zoom
+ vridbar skärm
Panasonic GH3 med Olympus zoom
+ Väldigt bra bildkvalité
+ Väldigt många filminställningar
+ Vridbar skärm
- Dyr
- Inte helt regntät (t.ex. sd facket är inte välskyddat)
Nikon 1 AW1
+ Vattentät (till skillnad mot dom andra som är väderskyddade)
+ Billigast
- Ingen manuel fokus (enbart med knappar = skakar när man filmar och trycker på dom)
? Finns det någon fjärrkontrol där man kan styra fokusen för en AW1 ??
Varför jag har lagt till Olympus kit objektivet på GH3? För att den har motorisk zoom och är väldigt flexibel. Och om jag inte minns fel är inte panasonics kit objektiv vattentät.
Och om det nu blir GH3, så undrar jag om det inte är bättre att satsa på en fullformat sensor i ett hus som är väderskyddat, om det ändå går upp över 12000? Kan jag kanske använda mitt d70s objektiv till det då? Fast nu är det väl över budgeten för en "första film kamera".
Har tittat runt en del efter en vettig kamera att ta med mig på Asien resan med följande krav.
* regntät
* bra för film
* kunna filma komprimerat
* inte alltför dyr
* möjlighet att fokusera manuellt
Kommer använda kameran kanske 50/50 för filmning/foto.
Dom kameror som är intressanta just nu är (säg gärna till om ni tycker jag missat någon);
Olympus OMD EM5
+ Bildstabilisator i huset
+ Motorisk zoom
+ vridbar skärm
Panasonic GH3 med Olympus zoom
+ Väldigt bra bildkvalité
+ Väldigt många filminställningar
+ Vridbar skärm
- Dyr
- Inte helt regntät (t.ex. sd facket är inte välskyddat)
Nikon 1 AW1
+ Vattentät (till skillnad mot dom andra som är väderskyddade)
+ Billigast
- Ingen manuel fokus (enbart med knappar = skakar när man filmar och trycker på dom)
? Finns det någon fjärrkontrol där man kan styra fokusen för en AW1 ??
Varför jag har lagt till Olympus kit objektivet på GH3? För att den har motorisk zoom och är väldigt flexibel. Och om jag inte minns fel är inte panasonics kit objektiv vattentät.
Och om det nu blir GH3, så undrar jag om det inte är bättre att satsa på en fullformat sensor i ett hus som är väderskyddat, om det ändå går upp över 12000? Kan jag kanske använda mitt d70s objektiv till det då? Fast nu är det väl över budgeten för en "första film kamera".