ANNONS
Annons

Vattenskadad 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Hej!
Fotograferade ute i regnet idag med min 550D. Jag hade trätt en plastpåse lite halvt över kameran men det var tydligen inte tillräckligt. Efter en stund kunde kameran inte visa bilderna den tog, och vissa knappar slutade fungera helt (menu, disp, "Q", navigeringsknappar, galleriknappen och raderaknappen), dock verkar de övriga knapparna fungera, likaså slutare och autofokus.

Gick iväg till bilen så fort jag kunde (pratar om kanske 10 min) och plockade ur batteri, minneskort och objektiv och lät den hänga framför kupéfläkten. När jag senare kom hem förde jag över bilderna jag tagit från minneskortet till datorn och den sista bilden var helt svart.

Vad ska jag göra? Kameran hänger framför avfuktaren här hemma helt öppen bortsett från att locket på framsidan sitter på (misstänker att vattnet har trängt in bakifrån och vill slippa få in smuts).

Köpte kameran i Januari detta år på Mediamarkt och tecknade ingen drulle.

Ta av locket på framsidan också, öppna alla luckor och låt den torka ordentligt. Inte alls omöjligt att den hoppar igång.

Säger som ovan att det borde gå på hemförsäkringen då de flesta av dessa har en olycksfalls del /drulle men visst självrisken kan bli några tusen men iaf billigagre än att köpa ny kamera!

Det är såna här historier som gör meig 100% övertygad om att jag gör rätt i att köra med väderskyddade fotogrejor, en av flera fördelar med Pentax som har fler modeller med vädertätning i överkomliga priser än CaniKon, men jag ska inte strö salt i Dina sår.

Har Du tur så kickar den igång efter något dygn framför avtorkaren, annars blir det en lärorik erfarenhet för framtiden.

Har tagit av linslocket nu som någon nämnde, hoppas det gör någon nytta...
Klantigt av mig, skulle ha täckt den bättre. Funkar den inte får jag väl en anledning till att byta till 50D som jag velat göra ett tag...
Vad brukar försäkringsbolagen säga om att lösa ut i pengar?

Vattenskadad

En motsvarande incident... men en bärbar dator. Frun tippade ut en stor mugg kaffe över laptopen, Den fullkomligt dränktes i kaffe, det rann ur den en bra stund. Skärmen slocknade och den lät märkligt. Efter tre dygn på högkant sparkade den igång igen, den har nu fungerat klanderfritt i drygt ett år sedan denna lilla olycka.

En motsvarande incident... men en bärbar dator. Frun tippade ut en stor mugg kaffe över laptopen, Den fullkomligt dränktes i kaffe, det rann ur den en bra stund. Skärmen slocknade och den lät märkligt. Efter tre dygn på högkant sparkade den igång igen, den har nu fungerat klanderfritt i drygt ett år sedan denna lilla olycka.

Gjort samma sak fast kaffet sögs in i datorn via fläkten på undersidan. Den datorn dog ögonblickligen och vaknade aldrig mer. :-(

Har tagit av linslocket nu som någon nämnde, hoppas det gör någon nytta...
Klantigt av mig, skulle ha täckt den bättre. Funkar den inte får jag väl en anledning till att byta till 50D som jag velat göra ett tag...
Vad brukar försäkringsbolagen säga om att lösa ut i pengar?

När jag dränkte min kamera så fick jag kontantersättning så att jag kunde köpa en begagnad.Ser att din är mindre än ett år gammal och då brukar dom ersätta 100% minus självrisk men med den billigaste 550d i ditt fall på pricerunner/prisjakt.

Du behöver inte teckna någon försäkring med MM. Har du en hemförsäkring + allrisk/drulle så får du betala 1500kr och sen få en ny/reparerad, alternativt betala reparationskostnaderna om de är mindre än 1500kr.

Men låt den först torka. Den kan fungera igen.

När jag dränkte min kamera så fick jag kontantersättning så att jag kunde köpa en begagnad.Ser att din är mindre än ett år gammal och då brukar dom ersätta 100% minus självrisk men med den billigaste 550d i ditt fall på pricerunner/prisjakt.

Om detta är möjligt ser jag detta som det klart bästa alternativet då jag är inne på att byta kamerahus.

Dags för uppdatering!

Kameran har inte fungerat fram tills nu. Jag har skickat in skadeanmälan till försäkringsbolaget och börjat fundera på att skicka in för felsökning.
Satte mig och tryckte på knapparna på skoj utan batteri och hade precis gett upp hoppet. Sätter i batteriet och startar den för en sista kontroll innan sängdags och.... VIPS!
Den funkar igen :)

Tack för alla tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar