Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattenrening?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ingen aning om just det filtret men annars säljer apoteket vattenreningstabletter. Koka vattnet kan man ju också göra för att ta död på mikroorganismer. Det är ju dock viktigt att man ändå har koll på var man tar vattnet eftersom oorganiska lösningar (utsläppsgifter etc samt till viss del organiska som bakterietoxiner) inte påverkas. I fjällmiljö går vattnet i regel att dricka. Stillastående vatten eller vattendrag i nära anslutning till bebyggelse eller djurhägn kan man ju dock undvika. Mitt tips är att du tar reda på de lokala förutsättningarna dit du ska. Sök även på utsidan.se där vattenreningsmetoder och filter brukar komma upp i forumet då och då.

Apotekets vattenreningstabletter fungerar väl skapligt, men tyvärr smakar det ju gammal badbassäng om vattnet.
Nu vet jag ju inte vart du ska någonstans, men det kan vara bra att veta att kloreringen med tabletterna INTE rår på en del protozooer, tex Giardia.
Det gör däremot jod, och dessutom smakar det inte riktigt lika illa som klortabletterna. När jag var i Sydamerika sist hade jag med mig några jodkristaller i ett rör där jag fyllde på vatten och när det får stå ett tag mättas vattnet med gasen. För att rena vatten tar man ca 20-25mL mättad lösning till en liter vatten och låter det stå ca 10min. Vad som är bra med detta är att om man lämnar korken avskruvad försvinner gasen efter ett tag och det smakar mycket mindre av joden. Jodkristallerna räcker dessutom MYCKET länge.
Den mättade lösningen kan dessutom användas till desinfecering av sår.

Tänkte hålla mig inom rikets gränser, kanske blir en avstickare till Norge också.

Flaskan som jag länkade till verkar ju otroligt smidig, men man vill ju vara säker på att den renar ordentligt. T.ex, måste man ta vatten ur en rinnande bäck, eller går det även att ta sjövatten?

Om jag är ute i svensk natur utanför bebyggelse brukar jag aldrig ha någon form av vattenrening, för såväl bäckar som sjöar. Men jag antar att med filter eller kemisk rening så kan man väl säkert ta från vilken pöl som helst (om man nu måste det).

Jag kanske ska tillägga att självklart beror det ju på var man tar vattnet ifrån och vill man vara säker skadar det ju inte att rena det först. Man ska aldrig dricka stillastående vatten oavsett vilket land man bor i! :)

Walle skrev:
Tänkte hålla mig inom rikets gränser, kanske blir en avstickare till Norge också.

Flaskan som jag länkade till verkar ju otroligt smidig, men man vill ju vara säker på att den renar ordentligt. T.ex, måste man ta vatten ur en rinnande bäck, eller går det även att ta sjövatten?
Koka vattnet, och stoppa i vattenreningstabletter som du köper på apoteket.

Ska du ha vattenreningsflaska så kan du lika gärna göra en själv. (vitmossa, torv o kol).

Kolla upp så att inte renar eller andra djur står o skiter eller pissar i vattnet...

var ska du vara?, i fjällen har jag aldrig renat något vatten och heller aldrig blivit dålig. I södra Sverige dricker jag inte vattnet i naturen...

ogge skrev:
var ska du vara?, i fjällen har jag aldrig renat något vatten och heller aldrig blivit dålig. I södra Sverige dricker jag inte vattnet i naturen...
Riskabelt med vatten som uppströms nerkissas av renar...
Parasiter blir man av med genom kokning.

Som jag sa tidigare, kokning o vattenreningstabletter från Apoteker är helt rätt.

Annars har naturkompaniet en pump med keramiskt filter för ca 1700 tror jag. Om du vill vara säker. Tabletter och kokning verkar rätt tidskrävande.

Per

Ska man koka blir det ju rätt besvärligt, men i normala fall räcker det att sätta till den kemiska reningen och det går ju fort. Dessutom så slipper man ju ännu en pryl att släpa på, samtidigt som man sparar en massa pengar som man istället kan lägga på fotoutrustning! :)
Jag rekommenderar definitivt jodrening!

Walle skrev:
När man ska på naturfotoutflykt under flera dagar så går det ju åt en del vatten. Nu letar jag efter något vettigt vattenfilter.

Vad tror ni om denna? http://www.friluft.se/product_info....=1412&osCsid=a35761d5bef7ed0c8dbfed5da3d8baf2

Några andra (bättre) förslag?

I fjällen inga problem att dricka vattnet. I fjällen har jag marginellt med vatten på mig, t ex maximalt en dl. Vatten finns överallt.

Har druckit vatten ur sjöar i Mellansverige utan bekymmer, dock ej ur stillastående tjärnar.

Att koka en liter vatten per person per dag borde fungera om man är osäker på vattnet.Slå sedan läger vid sjöar. Det farliga i vattnet är det som inte syns. Hemma dricker jag vattenledningsvatten från Mälaren, samma vatten som Coca-Cola hämtar i tankvagn på Norsborgsverket och tappar på burk i Haninge och säljer i butik och hamburgerier som Bonaqua.

I fjällen har jag aldrig använt vattenrening men i låglandet där det finns jordbruk och andra föroreningskällor brukar vi använda Aquacare.

Tillsätt några droppar till per liter vatten och inom ett par minuter har man ett rent vatten utan bismak eller lukt. Har köpt det på apoteket eller Naturkompaniet.

mvh Mattias

Kan man använda det om man tycker att vattnet i motivet är för grumligt också? Skulle man till exempel kunna få det här att se ut som klaraste källvatten ;-)

Bilagor

• _RHJ4953.jpg
    _RHJ4953.jpg
    24.6 KB · Visningar: 132
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar