Annons

Vattenpass i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag tycker ofta det är svårt att hålla kameran helt rakt i vissa sammanhang. Har man en horisont, en dörrpost etc så håller man ofta kameran en aning snett. Det går visserligen att "fixa" i photoshop (med ganska kraftig kvalitetsförsämring), att klippa rakt eller att kopiera snett om man har mörkrum, men det vill man ju slippa.
Jag skulle vilja ha en indikator i sökaren, typ ett vattenpass :p
Vissa bilder SKA ju vara helt sneda men det är inte riktigt det jag menar.
Har någon något bra knep att ta till i vissa situationer?
Jag märker också att man håller kameran väldigt snett om man hållt uppe i plåtandet ett tag. Det verkar vara en vanesak.

ja, håller med dig.

Beroende lite på vad du har för kamera så finns det olika hjälpmedel, man kan sätta ett vattenpass i blixtskon, (hama) eller ha en sökarbild med linjer, kan vara lite svårt till vanliga kameror där det oftast inte går att byta, i vissa digitalkameror kan man "aktivera" stödlinjer.

Jag använde tidigare vattenpass i blixtskon, det funkar utmärkt. Har numera en kulled med inbyggt vattenpass i kamerafästet.

Men om du vill hålla rakt vid frihandstagningar, då är nog en mattskiva med rutnät "det enda raka", som Joachim påpekar.

Nikon F80 har en jättebra funktion. On-Demand-Grid-Lines. Man kan enkelt välja att få upp ett rutnät i kameran. Så det går på analoga kameror också...:D

Linmajon skrev:
Aha! Hur går det till? Lyser linjerna?

Extra funktionen finns ibland Custom-funktionerna och är lätta att sätta på/stänga av. Minns faktiskt inte om man kan få dom att lysa. Det skulle vara när man fokuserar i så fall. Det får jag kolla.

Jag har haft jättestor användning för dom. Tar inte en landskapsbild utan dom. Sned horisont kan verkligen förstöra en bild. Är horisonten inte tillräckligt tydlig eller innehåller berg etc så kan man ofta hitta någonting att följa dom vertikala linjerna med. Jättesmidigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar