ANNONS
Annons

Vattenmärkning som syns oavsett bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Hur gör man på bästa/enklaste sätt en vattenmärkning av en bild som syns oavsett hur bakgrunden ser ut?

Vad jag menar är alltså t.ex. en liten logga eller text i nedre högra hörnet på bilden, som sätts dit automatiskt via ett script. Och så ska den synas, åtminstone tillräckligt bra, oavsett vad bilden bakom föreställer, oavsett om det är ljust, mörkt, grått, färg...

Jag har koll på hela script-delen med placering o.s.v. men frågan är vilken metod som är bäst för att få en synlig märkning automatiskt oavsett bakgrund?

En variant är att lägga texten först i vitt, sedan ovanför med en offset på 1-2 pixlar diagonalt upp åt vänster i svart.

Senast ändrad:
Ett något fult men förhoppningsvis illustrativt exempel.

Bilagor

• vattenmärke.jpg
    vattenmärke.jpg
    9.1 KB · Visningar: 250
I PS kan du dubbelklicka på ditt textlager och mixtra med lagerstilarna. Du kan lägga till skuggor, reliefer, m.m.

Ett annat trick är att använda ett lämpligt blandningsläge. Testa dig fram till något som känns bra.

Guran99 skrev:
I PS kan du dubbelklicka på ditt textlager och mixtra med lagerstilarna. Du kan lägga till skuggor, reliefer, m.m.

Ett annat trick är att använda ett lämpligt blandningsläge. Testa dig fram till något som känns bra.

Ja, det är just detta jag gör, utan att riktigt hitta nåt som funkar bra i alla lägen. Eller så är det jag som är för petig...? Det här är vad jag fått fram genom att använda Bevel/Emboss i kombination med sänkt opacitet och fill:

Bilagor

• watermark1.jpg
    watermark1.jpg
    28.2 KB · Visningar: 154
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar