Annons

Vattenfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus1970

Aktiv medlem
Hej!

Har nyss köpt mig en D90 och 16-85 kit objektiv. Jag har problem att få skarpa bilder på vatten, mer exakt kranen i köket. Har testat med full automatik och helt manuellt, med och utan autofokus och lyckas inte särskilt bra, titta gärna i mitt album "Vattenlek" så förstår du vad jag menar... Behöver jag ett makro objektiv för att få den kristallklara skärpan jag är ute efter? Tacksam för alla förslag och ideér för att bli bättre på detta!
Mvh, Pontus

skarpan ar sista problemet med bilden :)
*forsok fa lite snyggt ljus istallet med en mindre distraherande bakgrund
*fotar man i jpeg blir bilderna inte riktigt lika skarpa som i raw
*prova blanda ner ett steg eller tva sa blir det lite skarpare.. de flesta objektiv ar skarpast runt 5.6-8

Använd live view, zooma in på skärmen (om det går på nikon? Går iaf på canon) och fokusera manuellt ;)

Då får du skärpan där du vill ha den.

Och använd blixt me, såklart :)

Sätt ett glas först under vattenstrålen och en sked i glaset
och fokusera på skeden.
Sen tar du bort glaset och skeden , sen bör det funka.

G sa:
*fotar man i jpeg blir bilderna inte riktigt lika skarpa som i raw

Jag håller med dig om dina övriga synpunkter, men ovanstående citat stämmer inte. En Raw-bild ur kameran upplevs alltid oskarpare än en jpg från kameran. Skillnaden är att man själv måste lägga på skärpa i en råfil, på en jpg är det redan gjort i kameran.

Pontus: Så mycket skärpa saknas egentligen inte i dina bilder. Min uppfattning är att det saknas kontraster. Både från vitaste vitt till mörkaste svart samt lite levande färgskiftningar i olika temperaturer. Testa att blanda in lite färgmässigt avvikande saker, t.ex. en röd handduk eller något. Släck alla lampor och försök frysa vattnet med en handhållen blixt, eller med den inbyggda (vet inte vad du har för grejer). Välj i så fall en lång slutartid (kanske 3-10 sekunder) och fyra av blixten när slutaren är öppen.

Tack!

för alla tips! Jag blev glad över att höra att skärpan inte verkar vara största problemet dock! Jag skall prova era olika förslag och återkommer om jag inte lyckas!

Mvh, Pontus

"Riggade" upp lite fort å tog några provbilder.. inte redigerat dom mer än färgerna å beskurit lite går ju att få bättre men så enkelt gjort.

Observera handduken under..det skvätter å har sig en del ;)

Man får ju justera in bakgrund och allt så inte byttan kommer med och så men detta kanske är en variant man kan göra. Svart är ju bra :) Anledningen till att blixten sitter på kameran är för att kunna köra den i high speed sync läget för å korta ner slutartiderna. Dessa bilder med bländare 6.3 och slutartiden 1/2000.

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    18 KB · Visningar: 433
  • fotosidan1.jpg
    fotosidan1.jpg
    9.1 KB · Visningar: 426
  • fotosidan2.jpg
    fotosidan2.jpg
    11.8 KB · Visningar: 448
Jag tror jag fått till det ganska bra nu, vad tycker ni? :) Jag körde till slut med helt manuella inställningar, 1/200s, Iso 200, F5.6, (tror jag hade manuell fokus) och den inbyggda blixten. Har lagt in en ny bild i Vattenlek...

Mvh, Pontus

Jag håller med dig om dina övriga synpunkter, men ovanstående citat stämmer inte. En Raw-bild ur kameran upplevs alltid oskarpare än en jpg från kameran. Skillnaden är att man själv måste lägga på skärpa i en råfil, på en jpg är det redan gjort i kameran.

http://gust.parknet.se/jpgvsraw.jpg
200% crop.

till vanster jpeg rakt ur kameran
till hoger raw-fil - helt utan skarpning och "framkallad" med dcraws softaste filtrering. Skulle sjalv saga att den hogra har lite mer detaljer och saknar fula sharpen halos och jpegartefakter.

lagger man sedan en smakfull sharpen pa rawfilen sa blir det otroligt mycket battre an jpegbilden.

Ja, måste ju hålla med... Raw verkar ju (och skall ju) vara mycket bättre än jpeg, om än lite mer jobb, men som sagt bättre reslultat!
De "sharpen halos och jpegartefakter" du pratar om, är de bland annat de där "blixtarna" man ofta kan se på droppbilder? Eller är det helt enkelt reflexer från ljuskällan?

Ja, måste ju hålla med... Raw verkar ju (och skall ju) vara mycket bättre än jpeg, om än lite mer jobb, men som sagt bättre reslultat!
De "sharpen halos och jpegartefakter" du pratar om, är de bland annat de där "blixtarna" man ofta kan se på droppbilder? Eller är det helt enkelt reflexer från ljuskällan?

blixtar ar jag inte saker pa vad du menar. man ser ofta bilder som ar overskarpta och da far man dessa "halos".
Titta pa denna bilden:
http://www.tutorial9.net/wp-content/uploads/2008/06/smart-sharpen.jpg
pa hoger sida sa blir det en ljus kant runt statyn dar den moter himlen. det ar detta man vill undvika.

Jag har nu provat lite här hemma och kan säga att det jag har problem med är främst att få vattnet att frysa. Har haft ISO 3200 för snabbast möjliga, men det blir ändå inte riktigt bra....

Bilagor

• vatten2.jpg
    vatten2.jpg
    12.6 KB · Visningar: 315
Jag har nu provat lite här hemma och kan säga att det jag har problem med är främst att få vattnet att frysa. Har haft ISO 3200 för snabbast möjliga, men det blir ändå inte riktigt bra....

Du kan använda blixtens ultrasnabba brinntid för att frysa vattnet. Släck ner överallt och sätt slutaren på Bulb (eller 5-10 sekunder). Sedan kan du fyra av blixten manuellt för att frysa vattnet.

Skall du lyckas med detta måste du har så mörkt i rummet att endast blixtens ljus exponerar bilden. Blixtens brinntid är långt kortare än vad din kamera normalt kan prestera. Ställ in skärpan manuellt. Låt säga en 15 sek, bländare efter vad effekt du har på blixten. Låt det droppa och tryck av i tid. Du kan även experimentera med kolsvart i rummet och helt öppen bländare, sedan trycker du av blixten manuellt. Du måste dock ha rätt stor tur för att trycka exakt, men trägen vinner.
Mvh
JB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar