Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattendroppsbild och brobild med rött billjus

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hej, har tänkt att prova på att göra en sån där
bild på en vattendroppe som träffar en skål med vatten t.ex.

Hur går jag till väga och vilken utrustning behöver jag?
Har en Canon EOS 40D, 550EX blixt och ett kitobjektiv 18-55 utan is
Jag har också tillgång till stativ om det behövs.
Finns det nåt mer som behövs? Vilka inställningar ska jag labba med på denna bild?

Sen är jag sugen på att ta en snygg nattbild utomhus på en bro med bilar där jag vill fånga en bil med dess röda bakljus eller bromsljus som blir långa röda streck.

Vad behöver jag för utrustning här? Vilka inställningar lämpar sig för detta ändamål? Hur ska jag hitta en bra vy/vinkel? Vart och hur bör jag stå?

Jag har en netbook som jag kan använda som trådutlösare via usbkabel om man nu inte väljer timerinställningen på 10- eller 2sek.

Hej, har tänkt att prova på att göra en sån där
bild på en vattendroppe som träffar en skål med vatten t.ex.

Hur går jag till väga och vilken utrustning behöver jag?
Har en Canon EOS 40D, 550EX blixt och ett kitobjektiv 18-55 utan is
Jag har också tillgång till stativ om det behövs.
Finns det nåt mer som behövs? Vilka inställningar ska jag labba med på denna bild?

.

Jag använde mig av en fotocell som reagerade extremt snabbt. Ändå var jag tvungen att ha fotocellen 1/2 m ovanför vattenytan för att kameran skulle hinna ta en bild i rätt ögonblick. Blixt är nödvändigt. På bilden studsar droppen upp från vattenytan.

Rolf

Bilagor

• 970208-06 Droppe.jpg
    970208-06 Droppe.jpg
    36.1 KB · Visningar: 1,060
Båda bilderna är perfekta bilder att ta för att lära sig mer!

Vattendroppsbilden är egentligen inte så svår. Ställ upp skålen (gärna på en glasskiva så du kan belysa underifrån) och kamera på stativ. Kan du köra blixten trådlöst eller via förlängsningssladd? Gör i så fall det, jag tror inte det blir snyggt ljus med blixten på kameran. Sen är det bara börja labba med att flytta blixten runt skålen. Det hjälper avsevärt om du har en medhjälpare, eller om du kan rigga upp något, så du får ett jämnt droppande.

Bild nummer två behöver du bara kameran och stativ. Att använda kamerans timer i kombination med spegeluppfällningen blir kanon. Kör på ISO 100, sne är det bara labba med slutartid och bländare :) Lång slutartid vill du såklart ha, exakt hur lång beror på hur snabbt bilarna åker och kompositionen. Bländaren blir ju lite vad den blir, men glöm inte att tänka på skärpedjupet också. Rent kompositionsmässigt så brukar det vara lyckat att det som åker genom bilden kommer från vänster, helt enkelt för att vi västerlänningar läser från vänster till höger. Men av samma anledning kan det också vara effektfullt att göra tvärt om! :)

Lite vad jag vill säga är att man ska inte bry sig så mycket om regler och "så ska man göra". Försöker man plåta förutsättningslöst istället, så finns risken att "fel blir rätt", om du förstår vad jag menar :)

Jag använde mig av en fotocell som reagerade extremt snabbt. Ändå var jag tvungen att ha fotocellen 1/2 m ovanför vattenytan för att kameran skulle hinna ta en bild i rätt ögonblick. Blixt är nödvändigt. På bilden studsar droppen upp från vattenytan.

Rolf

Varför duger inte serietagning? Eller köra på känsla? Jag tog såna bilder på gamla analoga tiden helt manuellt, man ser ju när droppen kommer slå i ytan så man trycker lite innan.

Varför duger inte serietagning? Eller köra på känsla? Jag tog såna bilder på gamla analoga tiden helt manuellt, man ser ju när droppen kommer slå i ytan så man trycker lite innan.

I mitt fall ville jag ha en riktig närbild och jag tyckte fotocellen var bäst eftersom jag hade en att tillgå. Jag provade nog aldrig med många droppar i rad för jag ville ha en helt blank yta när droppen kom. Det var på den analoga tiden så det gick åt många rullar film innan jag hittade rätt.

Båda bilderna är perfekta bilder att ta för att lära sig mer!

Vattendroppsbilden är egentligen inte så svår. Ställ upp skålen (gärna på en glasskiva så du kan belysa underifrån) och kamera på stativ. Kan du köra blixten trådlöst eller via förlängsningssladd? Gör i så fall det, jag tror inte det blir snyggt ljus med blixten på kameran. Sen är det bara börja labba med att flytta blixten runt skålen. Det hjälper avsevärt om du har en medhjälpare, eller om du kan rigga upp något, så du får ett jämnt droppande.

Bild nummer två behöver du bara kameran och stativ. Att använda kamerans timer i kombination med spegeluppfällningen blir kanon. Kör på ISO 100, sne är det bara labba med slutartid och bländare :) Lång slutartid vill du såklart ha, exakt hur lång beror på hur snabbt bilarna åker och kompositionen. Bländaren blir ju lite vad den blir, men glöm inte att tänka på skärpedjupet också. Rent kompositionsmässigt så brukar det vara lyckat att det som åker genom bilden kommer från vänster, helt enkelt för att vi västerlänningar läser från vänster till höger. Men av samma anledning kan det också vara effektfullt att göra tvärt om! :)

Lite vad jag vill säga är att man ska inte bry sig så mycket om regler och "så ska man göra". Försöker man plåta förutsättningslöst istället, så finns risken att "fel blir rätt", om du förstår vad jag menar :)

Hej! Tack för utförligt svar!
men jag undrar hur man ska belysa en glasskiva underifrån? jag förstår inte. Det går ju inte att lägga en skiva på en lampa.

Blixten är går ju att köra trådlöst men jag har ingen sändare på kameran för det :( jag har ingen synkkabel heller men det tänkte jag skaffa.. är ju smidigt att kunna ha blixten en bit ifrån åtminstone! Men då undrar jag vilken jag ska ha? har kollat på cyberphotos hemsida.. finns olika varianter. Är väl en blixtsko som jag ska ha med PC-kontakt i ena änden?

Kanske får det bli att rigga upp nånting av något slag.. jag lite dålig fantasi dock. Men jag har ju sett att folk gjort nåt med en påse som droppar ;) hade ju vart lite kul om man kunde ha ställbart droppande så som sjukhuset har när man får vätskeersättning intravenöst. Då ställer man ju flödet på slangen.

Den där andra bilden kommer till o bli spännande. Vet inte om det blir ett problem med min "korta" brännvid bara?
Det ska inte köras med någon blixt då?

Nej, visst finns det inga lagar om vad som är rätt o fel i detta men jag tycker det kan vara bra att få lite hjälpande start tips hur jag kan göra :) att utgå ifrån.

En vanlig droppande kran fungerar väl? Jag testade lite igår... med vanlig kran och diskho, samt inbyggd blixt. Jag lät olika färgade plastlock och plastflaskor fungera som färgfilter genom att bara hålla det framför blixten. Jag använde ingen fjärrutlösare.

http://weloow.se/david/

Hej! Tack för utförligt svar!
men jag undrar hur man ska belysa en glasskiva underifrån? jag förstår inte. Det går ju inte att lägga en skiva på en lampa.

Blixten är går ju att köra trådlöst men jag har ingen sändare på kameran för det :( jag har ingen synkkabel heller men det tänkte jag skaffa.. är ju smidigt att kunna ha blixten en bit ifrån åtminstone! Men då undrar jag vilken jag ska ha? har kollat på cyberphotos hemsida.. finns olika varianter. Är väl en blixtsko som jag ska ha med PC-kontakt i ena änden?

Kanske får det bli att rigga upp nånting av något slag.. jag lite dålig fantasi dock. Men jag har ju sett att folk gjort nåt med en påse som droppar ;) hade ju vart lite kul om man kunde ha ställbart droppande så som sjukhuset har när man får vätskeersättning intravenöst. Då ställer man ju flödet på slangen.

Den där andra bilden kommer till o bli spännande. Vet inte om det blir ett problem med min "korta" brännvid bara?
Det ska inte köras med någon blixt då?

Nej, visst finns det inga lagar om vad som är rätt o fel i detta men jag tycker det kan vara bra att få lite hjälpande start tips hur jag kan göra :) att utgå ifrån.

Hej igen! :)

Glasskivan lägger man lämpligen över ett par bockar eller stolar :) Fast jag är inte så säker på om det behövs ljus underifrån när man plåtar vattendroppar, fast å andra sidan, varför inte? :) Man kan ju om inte annat slå in en annan färg underifrån för effekt.

Du skulle kunna köra med en vanlig billig synkkabel med PC-kontakt i båda ändarna. Din blixt har manuella inställningar och synkingång, kameran har synkutgång. Kabeln ska ha PC-hane i båda ändar. Blixtautomatik har man inte mycket användning av i såna här sammanhang anser jag. Däremot kostar en uppsättning med sändare och mottagare inte många hundringar mer än sladden, och det ska du veta att synkkablar inte håller länge! Värre skrot får man leta efter! Dels brukar själva sladdarna vara av oerhört dålig kvalitet, sedan lider själva PC-kontakten av ett designfel som gör att den blir glapp direkt. Jag har minst 8 trasiga synkkablar, och jag använder inte ens sladd! :)

Billiga radiosändare hittar du på kaffebrus.se. Kvaliteten skiljer sig, men är överlag god sägs det.

En reglerbar droppanordning är en god idé! Kan säkert lösas med en bit kirurgslang. Du kan ju alltid ta en längre bit och tejpa ena änden direkt mot en vattenkran..sen är det bara att rigga upp andra änden och öppna ventilen minimalt :)

18-55'an är inte så kort, så det ska nog inte bli några problem :) Jag hade valt min 17-40 som enda objektiv om jag skulle ut och plåta "billyktspår", men då plåtar jag med FF (ger mer vidvinkeleffekt).

Blixt eller inte beror ju på hur du vill ha bilden. Kör du med blixt så får du bilen fryst i en del av bilden, och ränder i resten av bilden. I så fall ska du ställa in kameran så du synkar blixten på andra ridån, annars kommer det se ut som att bilarna backar. Personligen föredrar jag såna bilder utan blixt. Jag gillar grafiskt rena bilder, mycket asfalt och tydliga lyktspår, utan så mycket annat störande. Att plåta från en bro eller viadukt kan bli snyggt!

Men du... vilka fina bilder du fick tycker jag!
Bra tips där med färgade burklock och sånna saker!

Jag testade själv en hel del idag. Riggade upp med stativ och grejer :)
men kunde inte zooma in tillräckligt som jag ville.

Bifogar en bild på hur jag testade.

Bilagor

• DSC00896_.jpg
    DSC00896_.jpg
    97.6 KB · Visningar: 794
Jag använde en mellanring! Då kom jag närmare!

Mot slutet (1a bilden) använde jag röd karamellfärg som jag droppade i. Älskade effekten i de bilder jag hann ta innan det blev för blandat. Potentialen i karamellfärg är stor! Det blir mitt tips.

Jag använde en mellanring! Då kom jag närmare!

Mot slutet (1a bilden) använde jag röd karamellfärg som jag droppade i. Älskade effekten i de bilder jag hann ta innan det blev för blandat. Potentialen i karamellfärg är stor! Det blir mitt tips.

Vilka inställningar provade du med förutom manuellt läge?
Jag tog 150st med olika inställningar med varierat resultat :D
De flesta blev nästan svarta om jag inte använde blixt.
Trots att jag skruvade upp isot till max.

Vilka inställningar provade du med förutom manuellt läge?
Jag tog 150st med olika inställningar med varierat resultat :D
De flesta blev nästan svarta om jag inte använde blixt.
Trots att jag skruvade upp isot till max.

Blixt mer eller mindre måste du använda hemma i köket - så jag förstår att det blev svarta bilder utan. Slutartid - 1/250 (dvs blixtsync-tiden), bländare - varierade lite mellan 2.8 och 8. Manuell fokus... ISO var väl 100-200 eller så. Jag använde Tamron 70-200 med en mellanring.

Såhär blev en av mina vattenbilder.. visserligen ingen vattendroppe eftersom jag inte lyckats fånga någon men iaf vatten :)

Bilagor

• IMG_163.jpg
    IMG_163.jpg
    23.1 KB · Visningar: 290
Du lyckades fånga vatten. Ingen dålig merit. ;) Skämt åsido.. bara köra på hårt, så fångar du en droppe så småningom. Färgerna och vattenrörelserna är också vackra. Jag la upp en till bild - jag satt och fotade droppar igår också.

www.weloow.se/david

Den här gången fyllde jag upp badkaret. Det var bättre eftersom det fanns mer utrymme. Dropparna kunde plumsa djupare och tyngre, samt så blev ringarna tydligare. Det blev inte så mycket mötande vågor som kom från kanterna. Och det var lättare att komma nära med kameran.

Jag körde på en hel del med karamellfärg. Den bästa bilden (bilden som jag dessutom la upp) var en droppe karamellfärg.

Jag har dock ingen bra lösning på hur man får det att droppa bäst. Det där med plastpåse fungerar inte så bra för mig. Antingen slutar det droppa eller så pissar det ut. Vår duschkran fungerade inte så bra som jag tänkt mig.

En dropplösning värd att testa är att nyttja kapillärkraften med en disktrasa eller liknande. Lägger man en trasa "över kanten" på en behållare, så den nuddar vatten, så kommer vattnet tack vare kapillärkraften att vandra uppåt i trasan, för att sedan rinna ner på andra sidan. Det bör kunna ge ett bra droppande, möjligen för långsamt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar