ANNONS
Annons

Vatten över huvudet

Produkter
(logga in för att koppla)

Fontanero

Avslutat medlemskap
Fick en fråga från min chef idag, han vet att jag är fotointresserad och undrade om jag kunde ta porträttbilder av oss anställda på företaget. Utan att riktigt fråga vad de skulle användas till svarade jag ja. Jag trodde jag skulle fota vår filial på tio personer men det visade sig att det inte bara var porträtt på vår filials personal utan på alla tre filialer, samt ett gruppfoto (vi blir ca 20 personer) med några av våra (tyvärr vita) servicebilar i bakgrunden. Alla foton ska tas utomhus på en fotbollsplan. Det är tänkt att bilderna ska användas på firmans nya hemsida! Jag har aldrig tagit varesig porträttbilder eller gruppbilder och känner att jag behöver tips. Min utrustning består av D80 med kitobjektiv 18-55 och 55-200, ett stabild stativ, polarisationsfilter och ett UV-filter. Är jag rökt? :)
Gruppbilden kommer tas i fullt dagsljus ute på en fotbollsplan. Ska jag som fotograf ha solen i ryggen för bästa resultat?
Bör porträttbilderna tas i fullt dagsljus eller i skugga?
Tar tacksamt emot alla tips! :)

Använd 55-200an till porträtten,

18-55an till gruppbilden

Fråga om ni inte kan ta det lite senare då solen börjat gå ner, mycket mer smickrande ljus för porträtt bilderna.
Måste du fota mitt på dagen sök upp lite skugga för porträtten, fullt solljus blir väldigt hårt och platt. Ev använd lite upplättnings blixt.

Klart en D80 klarar av att ta ett gäng porträtt med kvalité bra nog vilken hemsida som helst.

Fick en fråga från min chef idag, han vet att jag är fotointresserad och undrade om jag kunde ta porträttbilder av oss anställda på företaget. Utan att riktigt fråga vad de skulle användas till svarade jag ja. Jag trodde jag skulle fota vår filial på tio personer men det visade sig att det inte bara var porträtt på vår filials personal utan på alla tre filialer, samt ett gruppfoto (vi blir ca 20 personer) med några av våra (tyvärr vita) servicebilar i bakgrunden. Alla foton ska tas utomhus på en fotbollsplan. Det är tänkt att bilderna ska användas på firmans nya hemsida! Jag har aldrig tagit varesig porträttbilder eller gruppbilder och känner att jag behöver tips. Min utrustning består av D80 med kitobjektiv 18-55 och 55-200, ett stabild stativ, polarisationsfilter och ett UV-filter. Är jag rökt? :)
Gruppbilden kommer tas i fullt dagsljus ute på en fotbollsplan. Ska jag som fotograf ha solen i ryggen för bästa resultat?
Bör porträttbilderna tas i fullt dagsljus eller i skugga?
Tar tacksamt emot alla tips! :)

Jag hade försökt hitta någon plats med skugga där hela gruppen skulle kunna stå under. Att hitta en diffusor, dvs en gigantisk skärm som avskärmar det starka solljuset är ju inte lätt. Jag hade INTE fotograferat i direkt starkt solljus. Blir väldigt fula skuggor i ansiktet om solen står på uppifrån. Gruppbilden hade jag också använt 18-55.

Porträttbilderna hade jag tagit med diffusor eller träd som skuggar modellens ansiktet och använt mig utav en reflexskärm för att reflektera soljuset tillbaka på modellen. Du kan enkelt göra en reflexskärm av kartong och aluminumfolie. Porträttet hade jag använt 55-200, med ganska stor bländaröppning och kört på brännvidden 55. Se till att ha modellen en bit från bakgrunden för att få en snygg oskärpa bakom modellen.

Lycka till!

Ett vitt partytält från Jysk är en lagom stor diffusor för porträttbilderna. Det kommer att ge dig den skugga du behöver samtidigt som du får ett mjukt snyggt ljus! kostnad 200:- + eventuellt en sidovägg för 59:- spänn!
Dessa billiga partytält finns bara i vitt, som tur är :)

Ett vitt partytält från Jysk är en lagom stor diffusor för porträttbilderna. Det kommer att ge dig den skugga du behöver samtidigt som du får ett mjukt snyggt ljus! kostnad 200:- + eventuellt en sidovägg för 59:- spänn!
Dessa billiga partytält finns bara i vitt, som tur är :)

Helt underbart!!!! Att jag inte tänkte på det. Perfekt diffusor. *tummen upp*

Tack alla för era svar, nu känns allt beydligt lugnare!
Fick en fundering när ni skriver om diffusor, om det är molnigt kan jag fota porträtten utan diffusor då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar