Annons

Varumärkensskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elenor

Aktiv medlem
Hej!
Har lite funderingar kring varumärkesskydd och publicering:

Har för många år sedan tagit en bild av ett Fordmärke på en gammelskrot.
Nu funderar jag på om man verkligen får plåta och publicera ett varumärkesnamn hur som helst, eller om det är upphovsrättsskyddat? I så fall borde man inte heller få plåta coca-colaburkar osv?

Får man tex placera varumärken i andra bilder? Som i en sängreklam, får modellen ha på sig sin mycket typiska rolexklocka så sängen verkar mer exklusiv? Eller får måsenservisen stå på bordet i bordsreklamen? Får farbrorn hålla i sin hasselbladare när han gör reklam för stolen han sitter i?

Tacksam om någon har lite svar att komma med... :)

Kramar / Ellen
 
Senast ändrad:
Foto räknas som konst så du får göra vad du vill med bilden. Och Warhol målade ju soppburkar.

Det är skillnad om du sålt bilden till någon annan. Då får köparen inte göra vad somhelst med bilden.

PS
För övrigt så är dina skrotbilsbilder ursnygga, och Nash bilderna ännu bättre.
DS
 
Kolla med dom för det borde dom veta. Å andra sidan så tycker man dom borde ha sagt till om det skulle vara något problem.

Det vore ju absurt om man var tvungen att retuschera bort logor, och syftet med loggan är ju att varumärket skall synas oavsett situation ;~)
 
Fredde har rätt så långt att när foto är ett "konstfoto" så är det ok att använda varumärken i bilden.

Men om bilden skall användas i reklamsammanhang går det inte. Du kan inte ha Fords varumärke med i i en reklambild för Mercedes.

Det är inte bara upphovsrättslagen som gäller här utan även varumärkeslagen och marknadsföringslagen.

Om man skall sätta upp någon enkel regel för användning av varumärken i fotosammanhang så är det i princip tillåtet så länge bilden inte används i kommersiella sammanhang.

Hälsn.

Fredrik
 
Okej...

Bildbyrån är ny och består av mig själv och fem andra fotografer och ingen av oss visste säkert vad som gällde...
Alltså måste man fråga någonstans.
Men det ska inte vara några problem om det inte gäller reklam då?
Men för att återknyta - om mannen som arbetat på Hasselblad hela sitt liv vill ha med kameran för att bli kopplad till sitt arbete när han sitter i stolen vi ska göra reklam för... Jag vet att det är svårt, och jag vill veta vart gränserna går! :)
Kramar igen!
 
Knivskarpa gränser finns inte inom juridiken och därför måste man alltid bedöma varje enskilt fall för att kunna ge råd.

I Elenors fall tror jag nog att det är hyfsat enkelt i alla fall. Om bildbyrån säljer en bild med en man och en Hasselblad till en köpare som tänker använda bilden för att göra reklam för sin produkt tror jag att det är köparen av bilden (som ju publierar annonsen) som är ansvarig. Det är ju köparen som vill sälja sina produkter med hjälp av mannen med Bladaren. Lite annorlunda uttryck kan man säga att det är bildköparen som tjänar pengar (på sina produkter) med hjälp av Bladaren på bilden. Jag vågar inte till 100% säga att bildbyrån kan svära sig fri från ansvar, men en bildbyrå måste ha svårt att kontrollera exakt hur varje bild skall användas av köparna.

Nu är exemplet med Hasselbladaren lite besvärligt. Frågan är om det är otillbörligt användande av Hasselblads varumärke bara för att man har med en kamera i bilden. Jag är inte säker på det.

Däremot - för att nu snära in oss ytterligare i juridiken - kan användande av en Hasselbladare (vare sig varumärket syns eller inte) vara tveksamt ur marknadsföringssynpunkt. I det här fallet är det marknadsförngslagen som reglerar vad som är rätt eller fel. Men även här tror jag att man - vad gäller bildbyråns ansvar - kan använda samma resonemeng som tidigare.

Mycket juridik på samma gång. Hjälpte nog inte er att dra några gränser. Somen amerikansk vän till mig brukar säga "I´m still confused but at a higher level"

F
 
*skrattar och skakar på huvudet*

Jag misstänkte att detta inte skulle vara svart eller vitt... :)
Instämmer med din vän och tackar för den hjälp jag fått i alla fall! :)
Kramar / Ellen
 
Fredrik Persson har redan sagt det mesta men jag vill ändå glänsa lite då detta är det jag specialiserat mig mot inom juridiken ;-). På http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600644.HTM finns hela Varumärkeslagen (1960:644). Det som är förbjudet är att använda någon annans varumärke eller liknande i sin marknadsföring för liknande varor. Att bildbyrån har en bild på Fords varumärke gör alltså ingenting. Däremot om Mazda använder det för sina bilar, men det kan inte bildbyrån råka illa ut för.

Fråga gärna om det är något mer.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar