Annons

Vart tog RAW-filerna vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Jag fotograferar normalt bara i RAW och för över bilderna till datorn via Adobe Bridge. Nu var jag bortrest en vecka och hade inte tillgång till PS. Valde då att fotografera i både RAW och JPEG och förde över filerna till en extern hårddisk via bärbar dator. Trodde att jag skulle kunna använda RAW-filerna när jag kom hem genom att öppna dem i Adobe Bridge, men jag hittar inte RAW-filerna. Sparas det inte överhuvudtaget om man inte har en RAW-konverterare installerad på datorn när man laddar över filer?

Hade jag haft kvar bilderna på minneskortet hade det inte varit något problem inser jag nu, men jag rensade vid varje nytt fototillfälle.
 
Hur ser du att du inte har några rawfiler? Hur flyttade du över filerna från minneskortet till den externa hårddisken? Använder du tex utforskaren så är det ju bara att markera alla filer och dra över, och du ska se alla filer med utforskaren också.
 
RAW-filerna brukar synas i utforskaren även om jag inte ser hur bilden ser ut annat än genom att gå in i Adobe Bridge. Det enda som syns i både Bridge och utforskaren är jpeg-filerna. Jag laddade över bilder genom att gå in i "Microsoft Scanner and Camera Wizard".
 
Okej. Finns det något sätt att få med RAW-filerna -utan att installera något?

Inte om du vill använda Scanner/Camera Wizard. Skaffa en kortläsare och plocka dem den vägen istället. Ingen mjuvkara, inget strul, inga osäkerheter med filtyper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.