Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart rikta krav?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej!

Gjorde en plåtning för ett litet klädmärke i somras - ställde upp gratis (det var en kompis till en kompis).

I samband med det - "mellan tagningar" - rev jag av några renodlade porträtt på en av modellerna. Hon undrade om hon kunde få några av bilderna, vilket jag tyckte var självklart. Skrev i mailet att hon gärna fick använda dem privat (och nämna mig som fotograf). Det har hon också gjort, iaf på de bilderna jag har kunnat se på Facebook.

Skrev dock också att OM hon skulle använda dem i arbetet så skulle jag ta betalt. Skrev i trevlig ton och sa att hon ju kunde höra av sig i så fall så vi kunde komma överens om något.

Kvinnan i fråga är opinionsbildare/debattör och häromdagen såg jag att hon hade skrivit en kolumn på ledarsidorna i en av våra största dagstidningar. Bilden som har publicerats i samband med hennes kolumn - både i papperstidningen och på tidbningens hemsida - är det jag som har tagit. Jag har dock varken fått cred eller betalt.

Frågan är då hur jag ska gå vidare... Bör jag gå vidare över huvud taget. Vem ska jag i så fall försöka ta betalt av - kvinnan som förmodligen har skickat bilden till tidningen eller till tidningen som har publicerat bilden utan tillstånd? Och vad är rimligt att ta betalt? I papperstidningen är bilden typ 2x2 cm (som de brukar vara för att visa vem som har skrivit en artikel) och på webben är den något större, kanske 3x3 cm.

Tacksam för vägledning!

/Eric

Du ska nog börja med att kontakta tidningen. Det är ju dom som publicerat dina bilder utan tillstånd!

Mvh J

Det här är inte första gången som något sådant här händer.
Alldeles oavsett hur tidningen fått tag på bilderna.
Så är det rent juridiskt tidningen som du skall fakturerar för otillåten användning.
Om tidningen sedan fått felaktig information, så får de driva ärendet själva gentemot den som de "fått" bilden av.
Dvs personen som du fotograferade.

Nu är bilder i dagstidningar inget som ger några större pengar, oavsett upplaga.
Men 3*775:- + moms kan du lungt räkna med att få ut, även om det går till domstol.
775:- är "standardpris" för publicering i dagstidning.

Dvs 775:- för publiceringen som sådan, 775:- för otillåten publicering, samt 775:- för avsaknad av byline. (Byline är bransch-uttrycket för den text som anger vem som skrivit en text, eller tagit en bild).

Personligen så skulle jag kontakta personen som du tagit bilden på, och fråga hur det kommer sig att bilden förekommer i tidningen.
Samt att understryka att du inte gett tillåtelse till att bilden använts på detta sätt.
För att först därefter ta kontakt med tidningen ifråga i ärendet.

Nu är bilder i dagstidningar inget som ger några större pengar, oavsett upplaga.
Men 3*775:- + moms kan du lungt räkna med att få ut, även om det går till domstol.
775:- är "standardpris" för publicering i dagstidning.

Dvs 775:- för publiceringen som sådan, 775:- för otillåten publicering, samt 775:- för avsaknad av byline. (Byline är bransch-uttrycket för den text som anger vem som skrivit en text, eller tagit en bild).

Tack för svar! Spelar det någon roll att bilden även finns på webben? Eller är det 3*775:- för papperstidning och nätupplaga tillsammans som rekomenderas?

Tack igen!

Eric

Tack för svar! Spelar det någon roll att bilden även finns på webben? Eller är det 3*775:- för papperstidning och nätupplaga tillsammans som rekomenderas?

Tack igen!

Eric

Det här med webben är lite lurigare i sammanhanget.
Prislistan jag utgår ifrån tillåter s.k. "dubbelpublicering".
Dvs att bilden puliceras för samma kostnad på både webb och i pappersform, förutsatt att det är samma artikel, och inom en kortare tidsram.
(Dvs, så länge det inte är frågan om en ren återpublicering av en gammal artikel).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar