Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart lägga skärpan/hur få bra skärpedjup i en bild som denna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Bifogar en exempelbild som en länk.

Denna bild är mest en "snapshot". Blev rätt hyfsad, men mest ett test för att se vad kameran klarar då den är ny för mig (dock gedigen erfarenhet o kunskap sedan tidigare).

Det jag har lite problem att klura ut är dock hur man ska skjuta en sån här bild.
Är mest van med stillasittande motiv typ, o inget som rör sig.

I detta läge valde jag att lägga skärpan på "föraren", och är medveten hunden blir lite oskarp. Det ger dock en mer "fartupplevelse" än att enbart hunden skullit varit skarp. Ett litet medvetet val från min sida.

Grejen är den att jag är i ett dilemma här.
Vill kunna få både hund och förare med i fokus. Problemet är juh att med tele så blir skärpedjupet relativt kort.

Testat med relativt små bländare för att få med både hund o förare, med reultat att slutartiderna blir längre.
Detta innebär svårighet att slippa skakoskärpa, samt att ekipaget på bilden rör sig rätt snabbt så därav måste det vara snabba tider.

Lösningen känns inte som annat objektiv. Då det inte är ljusstyrkan som behövs.
E väl knappast ngn skillnad mellan olika objektiv på tex bländare 16?

Hur skulle ni löst detta?

/Tobbe

http://hem.bredband.net/tobbe76/daemon/dragtraning.jpg

Senast ändrad:
1. Gå närmare - använd mindre tele.
2. Använd högre ISO - snabbare tider.

By the way så har inte teleobjektiv kortare skärpedjup, just för att det är ett tele, utan för att förstoringsgraden är så hög, jämfört med avståndet :)

Ja, det är inte det lättaste men om du kollar på gräset så ser du att du har skärpa en bit bakom tjejen och du hade troligen fått skärpa på både hund och tjej om du hade lagt skärpan på hunden. Om jag inte missminner mig så ligger en tredjedel av skärpan framför fokus och två tredjedelar bakom. Hur långt skärpedjupet blir beror naturligtvis på brännvidd och bländare.

Man kan bara beklaga att det oftast inte är några markeringar på nya objektiv där man kan avläsa hur stort skärpedjup man får. Det är väl en sak som faktiskt var bättre för, nu får man prova sig fram och kräver en massa försök innan man har fått in "fingertoppskänslan". Kör några test längs ett staket eller några träd och se hur skärpedjupet förändras med bländare och brännvidd och för all del avstånd till fokus.

Jycken

Jag skulle koncentrera mig på hunden.
En tightare komposition och hundens ögon i fokus. Gärna kort skärpedjup. Föraren får gärna vara oskarp.
Hundens "häng" eller "kroppsrörelse" är viktig för dynamiken i bilden. Det krävs nog en hel del tagningar för att fånga jycken i det rätta momentet.

Mvh J O

Jesper: Vet att tele "frilägger" mer pga förstoringsgraden iaf =)

Visst man kan pressa iso rätt högt upp, o det är väl troligtvis the way to go i mitt fall.
Det går väl an i dagsläget när det är rätt soligt o fint, men inge kul under mörkare dagar då man tvingas gå upp på tex 1600 för att klara det.

Aja, man lär så länge man lever...

Har inte sysslat speciellt mycket med varken tele eller action/rörliga motiv innan.

Fotat massor, i en bit över 10år.
Men mest porträtt eller andra liknande saker.

Är i princip helt ny med tele och den här typen av foto, så räkna med dumma frågor *s*

Örjan: tack för svar!

Gick mest på just fingertopps känslan vid den här bilden.
Dock har jag som jag sa tidigare inte så mycket erfarenhet av tele, vilket resulterade i att jag blev lite ställd då jag gjort som jag brukar, o sen fick annat skärpedjup mot jag väntat mig.

Sen blir det med sensorstorleken på kameran 1.6x förstoring, vilket gör att det blir mer tele än jag nånsin hanterat tidgare, o där var mina kunskaper slut, typ.

/Tobbe

Motivet är inte riktigt skarpt någonstans.Snapshoot är kul,men bör ha en förinställd snabb tid om du jagar maximal skärpa.

Tänker inte tillföra så hemskt mycket till disskutionene eftersom kunnig på området har sagt dom vesäntlgia sakerna. Lekte lite i PS istället för att få fram din "fartkänsla" lite mer ;) Hoppas du inte tog illa upp... hade lite tråkigt medans diskmaskinen torkar.. :)

Men dom viktigaste hållpunkter för stort skärpedjup är:

Liten bländare
Avståndet till motivet
brännvidden i förhållande till avståndet

Bilagor

• dragtraning (kopia).jpg
    dragtraning (kopia).jpg
    80.9 KB · Visningar: 687
Walter:

Tyvärr tror jag skärpan hänger litegrann på mitt objektiv (55-200 som följde med 400D).

Lite mer skärpa på ett stilla motiv är nog möjligt, detta rörde sig rätt snabbt mot mig, därav skärpan inte är 100%
Men rent generellt så känns det inte som det skarpaste på marknaden precis.

Testat en del stillbilder och tycker det fattas lite skärpa i dom också fast motivet är stillasittande.

Vet dock inte vad detta objektiv är kapabelt till då jag ej sett så mycket bilder i originalstorlek man kan jämföra med som andra tagit.

/Tobbe

haha.. jag glömde att ge dig ett bättre svar.. jag tänkte göra det men så kom något annat mellan och jag glömde, sorry :)

Tja.. det är bara o maska på, jag kör snabbmaskläget så man kan måla fram maskningen, sedan väljre du radiell oskärpa... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar