Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning-www.dnet24.de

Produkter
(logga in för att koppla)

epar

Aktiv medlem
Hej,

Jag vill beskriva mina erfarenheter men ovanstående leverantör. Jag brukar beställa foto-prylar på nätet och har haft till helt nyligen bara bra kontakter (m.m. Adorama, TechnikDirekt, Lagu).
I slutet av juli beställde jag Canon Macro 100 f/2.8 objektiv hos dnet24 i Tyskland. De skickade orderbekräftelse och i början av september mailade mig att de hade objektivet i lager. Så jag betalade summan via en banköverföring och väntade. Dock ingenting har hänt så efter några e-mail fick jag svar den 4 i oktober att de skickade objektivet den 24 i september. Idag har vi den 23 i oktober, jag har varken objektiv eller pengar och dnet24 svarar inte på mina e-mail.
Jag vill varna alla för den här 'firman'. Dessutom vill jag be er om lite råd- eftersom jag är ganska ny i Sverige känner jag inte till vad man kan göra i sådan situation. Det verkar som om jag blev lurad och jag vill få veta hur och vem jag kan kontakta angående detta.
Tack för hjälp,

MVH,
Edward
 
Be dem ge dig paketnummret med vilket de skickade objektivet. Stöt på dem några gånger och påpeka att du ännu inte fått paketet och behöver nummret för att be speditören spåra det åt dig.

Om du efter några påstötningar inte fått paketnummret (jag utgår från att de inte skickat det som vanligt brev) kan du skicka ett sista mail till dem där du säger att om du inte inom XX dagar inte fått antingen dina pengar tillbaka eller objektivet kommer att lämna in en polisanmälan om bedrägeri. Om du efter det får svar från dem skall du svara med samma mail: pengar eller objektiv inom YY dagar (för varje dag som gått måste du självklart minska kvarvarande tidsfrist).

När din tidsfrist paserat lämnar du in en polisanmälan om bedrägeri till svenska polisen. Jag fruktar att de inte lär vara särskilt interesserade, men du kan vända dig till tex Tyska Handelskammaren (http://www.gulasidorna.se/query?wha...kammare&search_word=&company_name=&where=&ax=) och påpekar för dem det olagliga/oetiska uppträdande detta företag har och att du tycker det olyckligt om HK representerar dem. Du kan också lämna in en polisanmälan till den tyska polisen, vilket kanske görs bäst genom ambassaden.
 
På vilket sätt betalade du? Lite mer specifikt. I mailkonversationen du hade - vilket språk var det på? Verkade det som om dom kunde språket eller var det haltande?
 
Hej Carsten

Jag betalade med utlandsbetalning/överföring från mitt konto till deras.
Jag har skrivit mail på engelska, fått svar från 2 personer med relativt korrekt språk.

Mvh

Edward
 
Hmm. Min misstanke var att det är samma personer som ligger bakom bedrägerisiterna compmarketit.com och eurofoneuk.com. Men det verkar inte så av din beskrivning att dömma. Jag har gjort några slagningar på deras domän och inte hittat några beröringspunkter med bedragarna. Hoppas att det löser sig.
 
I somras gjorde jag en avbeställning från Powerinnumbers i Australien efter att de skjutit på leveransdatumet upprepade gånger och svarat väldigt undfallande. De lovade att återföra pengarna till mitt betalkort, men när inte det skett efter drygt en månad kontaktade jag min bank för att höra om de hade några möjligheter att returnera betalningen. Banken satte då in pengarna på mitt konto och gjorde en utredning för att få tillbaka pengarna. Kanske inte fungerar vid utlandsbetalning, men det kan vara värt att höra med din bank vad de har för möjligheter eller om de har några råd.
 
Rättelse,

Efter några veckor till visade sig att det var DHL som sviktade. Dnet24 var nästan beredd på att skicka ett nytt objektiv när det helt plötsligt kom leverans. Jag har även kollat dnet24 på German Trade Chamber och de säger att det där företaget är pålitligt.
Det enda problemmet jag uppfattar med dnet24 är att de är extremt dåliga på mail kontakt.

Mvh,

Edward
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.