Annons

Varning [för tejprengöringsmetoden]!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Varning!!!

Jag tror jag har pajat min sensor!
Körde schotch magic för att rengöra sensorn. Det har gått grymt förut men nu sitter det klister lite här och var. Tror att rullen har varit i solen så att limmet fuckat sig. Vad kan jag göra för att få bort limmet? Jävligt fult nu om jag ska blända ner. Perfekt att jag har typ ett av de viktigaste fotojobben på lördag. Arghhh, panik, får bara bli fetöppen bländare. Satan ¤/&¤/¤¤¤/&¤¤%%¤%%###%&¤#¤#%¤%¤#%¤#%#.

Så, hjälp mig, vad göra????? trist om man pajat hela kameran...

Aj aj så tråkigt :(
kan tyvärr inte hjälpa dig men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig

Lycka till!

Mvh. Attila

Re: Varning!!!

Det var mycket tråkigt att höra. Det var ganska hetsig debatt om den här metoden i en tidigare tråd och precis i slutet av den berättar en kille att han hamnade i samma situation som du, dock finns ingen uppföljning som berättar hur det gick för honom.

Lite tidigare i tråden diskuterade folk om Eclipse-sprit (dvs väldigt ren metanol) skulle kunna lösa upp klisterresterna, men två personer som hade använd mycket sådan tejp på jobbet hade erfarenheter av att den ändå var ganska svår att få bort trots lösningsmedel. Nu är det väl så med klisterrester att man både måste lösa upp dem och kunna få bort de upplösta resterna. Det första är enklare, det andra svårare om det är mycket rester. Om man bara löser upp dem utan att få bort resterna kommer de ju bli utsmetade och man får då istället en "hinna".

Mitt tips är nog att vända dig till en pålitlig verkstad och bita i det sura äpplet över att du får betala en slant för hjälpen. Min (något begränsade) erfarenhet av kameraservicekillarna är att de är rätt vänliga och hjälpsamma när man visar att man sitter i skiten.

Och beslutar du dig att göra något själv, vänta då tills du är utvilad och framför allt inte så skakis över att du råkat dabba dig tidigare. Då gör man lätt dumheter. Har suttit i den stolen själv, dock inte med min kamera på spel.

Lycka till och meddela gärna vad som funkar och hur det gick. Det är bra att folk får reda på sådant här. Det kanske räddar andra som är osäkra på vad de ska göra (även om det är klen tröst för dig nu). Angående jobbet på lördag, har du möjlighet att låna likadan kamera av någon så kanske du kan andas lugnare?

Re: Re: Varning!!!

maxzomborszki skrev:
Och beslutar du dig att göra något själv, vänta då tills du är utvilad och framför allt inte så skakis över att du råkat dabba dig tidigare. Då gör man lätt dumheter.
Att man kan göra ja, kan jag skriva under på!

Kontakta en servicefirma & be om hjälp & lycka till!

//Larsa

Lagom smart att sätta tejp på sensorn för att rengära..det säger ju sig självt att det hamnar klisterrester på sensorn!

Lämna in kameran, och släng för i helvete rullen med scotch!

Klisterrester från tejp löses med kemiskt ren bensin. Sådan finns att köpa på apoteket under namnet "medicinsk bensin", och är menad att tvätta bort gammalt klister från plåster med.

OBS, jag kan absolut inte garantera att det inte skadar sensorn eller något annat, men det bör lösa klistret åtminstone. Sen får man nog gå efter med etanol eller liknande, då bensinen säkert lämnar en hinna.

Re: Varning!!!

raskolnikov skrev:
Jag tror jag har pajat min sensor!
Körde schotch magic för att rengöra sensorn. Det har gått grymt förut men nu sitter det klister lite här och var. Tror att rullen har varit i solen så att limmet fuckat sig. Vad kan jag göra för att få bort limmet? Jävligt fult nu om jag ska blända ner. Perfekt att jag har typ ett av de viktigaste fotojobben på lördag. Arghhh, panik, får bara bli fetöppen bländare. Satan ¤/&¤/¤¤¤/&¤¤%%¤%%###%&¤#¤#%¤%¤#%¤#%#.

Så, hjälp mig, vad göra????? trist om man pajat hela kameran...

Johan, jag har "riktiga" grejer från Visible Dust (www.visibledust.com).
Jag vet inte om dom löser tejpproblemet men det kan ju vara värt ett försök.

Jag kan ta med dom till Vålådalen då jag antar att det är dit du ska imorgon.

Dock kommer jag nog inte ikväll utan tidigt imorgon istället, annars får du svänga förbi mig i Undersåker och hämta dom idag.

/ Fredrik

Fredrik räddade mig. Visst, lite skit blev kvar men det ordnar en kameraverkstad i malmö för 215+moms+frakt. Hoppas inte posten dabbar sig dock, skickade den som brev då det var 70;- billigare....

Det går utmärkt att skicka brev försäkrade, det kallas då REK och vi har ju inte någon aning om det är det killen gjort. Snacka om onödig kommentar, den tillför trådskaparen lika lite som den här:)

Per_tissen skrev:
Det går utmärkt att skicka brev försäkrade, det kallas då REK och vi har ju inte någon aning om det är det killen gjort. Snacka om onödig kommentar, den tillför trådskaparen lika lite som den här:)

Mjo sant i.o.f.s. Jag antog att han inte har skickat den som rekommenderat brev, då han inte skrev det. Jag kan ha fel, i så fall ber jag om ursäkt till trådskaparen.

Eveningstar skrev:
Ja han vet iaf bättre än att skicka kameran oförsäkrat, ospårbart via brev.

Som man redan påpekat, vi vet inte huruvida trådskaparen skickade brevet REK eller på vilka grunder han skicka det så billigt som möjligt.

[admin. redigerat]

* GULT KORT *

Håll er till ämnet och inga personangrepp, annars tillkallas moderator.

Lite fortsättning på OT:n, men rekommenderat brev är bara försäkrat till 5000:-, så det kanske inte är så smart det heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar