ANNONS
Annons

Varning för personangrepp igen

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Så fick jag en varning för personangrepp igen av Fotosidans moderator.

Hur mycket personangrepp tycker ni min konversation var denna gång?

Ursprungligt inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2148084#post2148084

---Citat (Ursprungligen postat av Oquist)---
Japp, det är helt och hållet upp till Adobe att göra det enkelt för mig att ta reda på hur jag ska göra för att skaffa mig mer utrymme och få reda på vad det kostar.
---Slut citat---
Hur svårt kan det vara?
---Citat---
Det märkliga är att du valde att lyfta skuldbördan till mig istället för att svara på TS fråga...
---Slut citat---
Ah, du kände dig kränkt? Vanlig svensk åkomma i dessa dagar! Läs igen så ser du att jag svarade på TS fråga.
---Slut citat---

Så fick jag en varning för personangrepp igen av Fotosidans moderator.

Hur mycket personangrepp tycker ni min konversation var denna gång?

Ursprungligt inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2148084#post2148084

---Citat (Ursprungligen postat av Oquist)---
Japp, det är helt och hållet upp till Adobe att göra det enkelt för mig att ta reda på hur jag ska göra för att skaffa mig mer utrymme och få reda på vad det kostar.
---Slut citat---
Hur svårt kan det vara?
---Citat---
Det märkliga är att du valde att lyfta skuldbördan till mig istället för att svara på TS fråga...
---Slut citat---
Ah, du kände dig kränkt? Vanlig svensk åkomma i dessa dagar! Läs igen så ser du att jag svarade på TS fråga.
---Slut citat---

Ja, det är ju på ditt initiativ och inbjudan som jag svarar i din tråd om modereringen. Det är alltså ditt val att diskutera inlägget och modereringen, inte mitt. (Bara poängterar det så att du förhoppningsvis inte kommer att påstå att det är på mitt initiativ.)

Men om du diskuterade utan provokationer eller påståenden om motparten så ofta som det antyds i ditt eget inlägg och rubrik så kanske du slapp situationen där du återkommande får dina inlägg raderade.

Känner du dig orättvist behandlad? Och således skapar en tråd om det istället för att gå vidare i tråden som inlägget raderas ifrån och där fortsatt att diskutera utan nedlåtenhet och påhopp, det blir lite ironiskt med tanke på att det du själv skrev i ditt inlägg.

Inlägget hade ju antagligen varit kvar om du låtit bli:
"Ah, du kände dig kränkt? Vanlig svensk åkomma i dessa dagar!"

Dessutom om du låter bli att skriva sådana saker så bidrar du till ett trevligare forum, det är ju ett syfte med modereringen.

Vad är problemet? Du har skrivit något som jag och förmodligen andra tolkar som personangrepp. Du kan ta varningen och låta bli att gnälla, eller så framstår du som någon som gnäller över något uppenbart. Det är ditt val!

Följ reglerna, och acceptera om du blir varnad när du inte gör det!

Ja, det är ju på ditt initiativ och inbjudan som jag svarar i din tråd om modereringen. Det är alltså ditt val att diskutera inlägget och modereringen, inte mitt. (Bara poängterar det så att du förhoppningsvis inte kommer att påstå att det är på mitt initiativ.)

Men om du diskuterade utan provokationer eller påståenden om motparten så ofta som det antyds i ditt eget inlägg och rubrik så kanske du slapp situationen där du återkommande får dina inlägg raderade.

Känner du dig orättvist behandlad? Och således skapar en tråd om det istället för att gå vidare i tråden som inlägget raderas ifrån och där fortsatt att diskutera utan nedlåtenhet och påhopp, det blir lite ironiskt med tanke på att det du själv skrev i ditt inlägg.

Inlägget hade ju antagligen varit kvar om du låtit bli:
"Ah, du kände dig kränkt? Vanlig svensk åkomma i dessa dagar!"

Dessutom om du låter bli att skriva sådana saker så bidrar du till ett trevligare forum, det är ju ett syfte med modereringen.

Problemet med vår moderator är att han modererar fullständigt godtyckligt. Han har inga som helst problem med en gigantisk tråd i Sonys utrustningsforum, där hans 2-3 gamla Sonypolare jiddrar in absurdum om allt från kameror till andravärldskrigspolitik, men samtidigt varnar han mig för off topic om jag råkar skriva någonting som han anser ligger utanför ämnet i något annat forum. Ett exempel är när jag skrev något som påminde om invandringskritik. Då triggade han direkt och visade med all önskvärd tydlighet var han står i den frågan.

Fotosidans moderator ska tillämpa de forumregler som Fotosidan satt upp. Självklart. Tyvärr är Fotosidans forumregler skrivna på ett sådant sätt att en moderator kan tolka dem precis som han/hon/hen själv vill. Vår nuvarande moderator tolkar reglerna så att när han tycker det är personangrepp, off topic eller annat, så blir det en varning, befogad eller ej. Oftast tar han sig inte ens tid att fundera, utan varningen kommer impulsivt minuterna efter inlägget. Särskilt på fredags- och lördagskvällar. Go figure. Snacka om seriös moderering.

Det jag skrev till dig är allt annat än personangrepp. Är det provocerande för dig så beror det på dig själv. Jag frågade hur svårt det kan vara att söka på Adobes webbsidor och när du började tala om skuldbeläggande och annat undrade jag om du kände dig kränkt. Var i ligger personangreppen i det? Har vi helt utraderat yttrandefriheten i Sverige så till den milda grad att vi inte ens får ställa frågor som riktas till dig som person?

Ska vi nu tala om provokationer, så föreslår jag att du läser dina egna senaste inlägg. I denna och den andra tråden. De innehåller väl en del provokationer, där du försöker trigga mig till att kommentera saker jag redan svarat på fullt ut. Sök dina svar om Adobe på Adobes hjälpsidor, så slipper du gnälla om Adobe på Fotosidans forum.

Nja, inte riktigt då är det.

Yttrandefriheten är en annan grej.

Om jag provocerat dig med personangrepp och nedlåtenhet så får du anmäla det, personangrepp är enligt mig en onödig provokation.

Men den här tråden handlar om dig och att du blivit modered och f.ö. så finns ämnena säkert kvar att diskutera i de andra trådarna.

Men sen så handlar det inte om att personangrepp nödvändigtvis måste såra någon, utan det handlar om att skapa ett forum utan tråkig attityd. D.v.s. ett forum blir bättre att läsa om de sakerna försvinner. Fotosidan är överlag ett bra forum, jämför med forum där modereringen inte fungerar. Du kan säkert hitta forum som gått helt överstyr där diskussionen förs genom att personangrepo är en retorisk del i diskussionerna.

Om jag provocerat dig med personangrepp och nedlåtenhet så får du anmäla det, personangrepp är enligt mig en onödig provokation.

Naturligtvis har du inte provocerat mig med personangrepp eller någon onödig provokation. Och om så varit, står jag pall för det! Men nog försökte du allt få in mig i en diskussion som du hoppades vinna i slutändan... Nu svarade ju "thommya" föredömligt på ditt följdpåstående om varför du har 20 GB lagring och din prenumerationsplan bara har 2 GB, så nu vet du anledningen till det och också att jag inte delger några utdaterade länkar med felaktig information.

Men den här tråden handlar om dig och att du blivit modered och f.ö. så finns ämnena säkert kvar att diskutera i de andra trådarna.
Inte alla, eftersom moderatorn raderade både dina och mina sista inlägg i den diskussionen.

Men sen så handlar det inte om att personangrepp nödvändigtvis måste såra någon, utan det handlar om att skapa ett forum utan tråkig attityd.
D.v.s. ett forum blir bättre att läsa om de sakerna försvinner. Fotosidan är överlag ett bra forum, jämför med forum där modereringen inte fungerar. Du kan säkert hitta forum som gått helt överstyr där diskussionen förs genom att personangrepo är en retorisk del i diskussionerna.
Fotosidan är ett bra forum med bra medlemmar. Det är därför jag fortfarande hänger kvar, trots personliga trakasserier från en moderator som har en hel del övrigt att önska. Vi är helt överens om det du skriver ovan. Samtidigt kan man inte i allt och alla lägen skriva övertygande pedagogiskt, insmickrande och stryka alla medhårs för att de inte ska ta illa upp av någon snabb kommentar på gjorda inlägg.

Din reaktion startade med min kommentar: "Nej, och det är Adobes fel?". Tro mig, vi hade löst denna minikonflikt alldeles utmärkt själva utan att moderatorn skulle in och platta till mig i vanlig ordning så fort han ser en möjlighet. Tråkigt när en moderator konsekvent gör mer skada än nytta. Jag har klagat på hans moderering länge nu, både offentligt här i forumet och direkt till Fotosidans ledning, så horn i sidan till mig är bara förnamnet.

Att raljera över att någon känner sig kränkt är inte okej imho. Helt rätt av moderatorn att refusera.

Var står det? Utifrån din etiska och moraliska kompass kanske det är så, men alla andra ser inte världen utifrån dina synvinklar. Om Fotosidan inte vill att man kommenterar någons kränkthet explicit, borde det tydligt framgå av forumreglerna, så man vet vad som gäller. I alla andra fall blir det godtycklig censur av andras yttrandefrihet.

Moderering betyder väl per definition att man ska moderera ytterlighetsargument och jämka så att olika ståndpunkter i slutändan kommer överens. Att moderera på ett sätt så att man skapar fler konflikter kan knappast vara förenligt med uppdraget.

I internets barndom var versaler i texten en stor sak. Versaler var detsamma som att skrika och var inte accepterat. Fotosidans moderator använder sig av fetstil i stället. Det fyller samma funktion. Hur kul är det för någon att få en fetstilad reprimand mitt i en diskussion? En fredags- eller lördagskväll när andan faller på?

Fotosidan kallar dessutom moderatorn för "Forumvärd". En värd är någon som tar hand om sina gäster och värnar om dem. Varenda nyutbildad polis och ordningsvakt med maktposition får utbildning i hur man bemöter människor för att inte skapa onödiga konflikter och aggressioner. Fotosidans moderator - not!

Själv tänker jag på "Hets", filmen med Stig Järrel från 1944, där han rappar eleverna med pekpinnen över händerna eller rumpan när de gjort något som han tycker är fel.

Det är snart 2017. Obegripligt att någon här accepterar ett bestraffningssystem i form av varningar och uteslutningar. Ska man överhuvudtaget ha ett sådant system, ska det tillämpas ytterst restriktivt och bara för de mest påtagliga överträdelserna och inte som ett normalt förfarande när moderatorn inte håller med.

Inte alla, eftersom moderatorn raderade både dina och mina sista inlägg i den diskussionen.

Nej, du kan inte passa över bollen åt mig, det var du som beklagade dig över modereringen inte jag och det är utifrån det som du startade denna tråd om att du blev modererad.

De inlägg som blev borttagna av mig var att jag bad dig sluta med “onödiga provokationer" och att det andra om att det är helt ok att diskutera i tråden även efter att bli modererad som svar ditt inlägg där du skriver att du inte får diskutera modereringen.

Det är synd om du försöker ge sken av att vi s.a.s. varit lika goda "kålsupare" i det här fallet. För så var det inte.

Nej, du kan inte passa över bollen åt mig, det var du som beklagade dig över modereringen inte jag och det är utifrån det som du startade denna tråd om att du blev modererad.

De inlägg som blev borttagna av mig var att jag bad dig sluta med “onödiga provokationer" och att det andra om att det är helt ok att diskutera i tråden även efter att bli modererad som svar ditt inlägg där du skriver att du inte får diskutera modereringen.

Absolut inte min avsikt. Sorry om jag uttryckte mig oklart.

Det är synd om du försöker ge sken av att vi s.a.s. varit lika goda "kålsupare" i det här fallet. För så var det inte.
De åsikter jag ger uttryck för ovan har inget med Anders Öquists uppfattningar att göra. Don't hold it against him.

Absolut inte min avsikt. Sorry om jag uttryckte mig oklart.

De åsikter jag ger uttryck för ovan har inget med dina uppfattningar att göra. Don't hold it against him.

Helt klart har dina åsikter och uttryck ingenting med mina uppfattningar att göra.

Men sedan så gör du ju också en annan klassiker. Dels lyfter fram mitt namn (det jag ändrat till "dina") för att sedan förlöjliga det jag skriver med något som blir ett nedvärderande påstående/uttryck. Att använda sig av härskartekniker är också lite av en onödigt provokation.

Vem skulle alls göra det, förresten, det som du uttrycker dig på engelska om?

Helt klart har dina åsikter och uttryck ingenting med mina uppfattningar att göra.

Men sedan så gör du ju också en annan klassiker. Dels lyfter fram mitt namn (det jag ändrat till "dina") för att sedan förlöjliga det jag skriver med något som blir ett nedvärderande påstående/uttryck. Att använda sig av härskartekniker är också lite av en onödigt provokation.

Vem skulle alls göra det, förresten, det som du uttrycker dig på engelska om?
Inte heller nu var det min avsikt att göra dig illa. Jag försökte ta bort ditt namn, men tiden har gått ut. Vad vill du att jag ska göra?

I internets barndom var versaler i texten en stor sak. Versaler var detsamma som att skrika och var inte accepterat. Fotosidans moderator använder sig av fetstil i stället. Det fyller samma funktion. Hur kul är det för någon att få en fetstilad reprimand mitt i en diskussion? En fredags- eller lördagskväll när andan faller på?.

Fetstilen har jag använt för att förtydliga att det är ett moderatorsinlägg, och inte en personlig åsikt. Hela den här tråden är ett tydligt exempel på varför du blivit moderererad flera gånger (och inte bara av mig). Du skriver mot mig (och andra) som person i stället för att argumentera i sakfrågan.

Jag har inga horn i sidan till dig. Jag känner dig inte, så varför skulle jag ha det? Däremot finns du förstås på radarn för oss som modererar, eftersom du vid flera tillfällen fått varningar tidigare (och inte bara av mig). Du kan ju fundera på om det beror på våran eller din attityd.

Som vi tidigare skrivit är det inte någon demokrati på fotosidan. Reglerna sätts av ägarna, och jag föröker få dem att följas. Nu kommer vi att luckra upp vad gäller OT och sånt (till vissas förtret och andras lycka), men personangrepp kommer vi aldrig tillåta.

Du skriver att du är personligt trakasserad av moderatorn (alltså jag), och det förstår jag inte vad du grundar påståendet på. Du har blivit modererad av olika orsaker, och i flera fall p.g.a. anmälning från medlemmar. Det är väl bara att tänka efter lite om det du skriver kan tänkas "kränka" folk, så slipper du både anmälningar och moderering.

Hela den här tråden är ett bra exempel på attityd.

Som vi tidigare skrivit är det inte någon demokrati på fotosidan. Reglerna sätts av ägarna, och jag föröker få dem att följas. Nu kommer vi att luckra upp vad gäller OT och sånt (till vissas förtret och andras lycka), men personangrepp kommer vi aldrig tillåta.
Det kan nog lätta upp stämningen lite om moderatorn inte behöver ingripa så ofta med raderingar och annat för OT, men som kompensation föreslår jag ett aktivt modererande med flyttning av inlägg till mer relevanta trådar (och eventuellt skapande av nya trådar). Då blir nog både lyckan bestående och förtreten inte så stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar