Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för Metro Photo Challenge

Produkter
(logga in för att koppla)

pareli

Aktiv medlem
Den aktuella och brett marknadsförda fototävlingen Metro Photo Challenge kör den sedvanligt tveksamma upphovsrättsvalsen för amatörtävlngar (ett beprövat billigt sätt att gratis få tillgång till en stor mängd bilder):

Saxat från tävlingsreglerna:

- Vinnarna kan bli tillfrågade att deltaga i marknadsföringsaktiviteter. Metro reserverar sig rätten att publicera namnet på vinnarna.

- Genom att vara med i tävlingen så ger deltagaren Metro rätten att avbilda, ställa ut, printa eller i annan form använda ditt bidrag för en period om 5 år från tävlingens slutdatum.

- Metro reserverar sig rätten att publicera ditt förnamn, efternamn, ålder, stad intill ditt foto i samband med marknadsföringsaktiviteter kring tävlingen.

- Metro reserverar sig rätten att editera och justera i insända bidrag.

Den sista var en nyhet! Man upplåter inte bara rättigheterna till bilderna i 5 år kostnadsfritt genom att vara med i "tävlingen", man låter Metro fritt ändra i det upphovsrättsligt skyddade bildmaterialet också. Tror ni att man kan få ersätting för den tid man avsätter för "marknadsföringsaktiviteter"? :-]

Det här verkar skumt, undrar om Metro planerar att klistra in diverse djur i andras bilder kors och tvärs. Och publicera som deras egna. De kanske tror att det är framtidens melodi.

Det är ju upp till var och en om man vill vara med på sådana premisser; många tycker nog det är kul bara att få sina bilder använda även om man tappar alla rättigheter och får något skitpris för vinsten.

Personligen tycker jag man ska bojkotta tävlingar som inte har schyssta regler, i synnhet när det är kommersiella aktörer som arrangerar dom.

Det är ju upp till var och en om man vill vara med på sådana premisser; många tycker nog det är kul bara att få sina bilder använda även om man tappar alla rättigheter och får något skitpris för vinsten.

Personligen tycker jag man ska bojkotta tävlingar som inte har schyssta regler, i synnhet när det är kommersiella aktörer som arrangerar dom.

Håller med, speciellt då det slår undan benen på de fotografer som fixar maten på bordet med sina bilder.

Den klassiska "konflikten" mellan amatör och proffs utnyttjas alltid i denna typ av "tävling". Speciellt av de kommersiella aktörerna. Det viktiga är att man tar sitt ansvar som tävlande och inser vad man medverkar till. För mig är det självklart att inte delta med de regler som är, men många gör en annan analys (eller ingen alls).

Olika yrken och inkomstmöjligheter förändras förstås med teknikutvecklingen och det finns ingen garanti för att man ska kunna försörja sig på vad som helst. Det hindrar ju inte att man tar personlig ställning och funderar på om man är intresserad av att bidra till att nedvärdera ett arbete och ett kunnande - även ens eget om man nu tänkt sig leva på det nu eller i en framtid.

I längden brukar dock kvalitet tala sitt eget språk. Tycker mig kunna se en nedgång för det billiga och amatörmässiga till fördel för mer djupgående och svåråtkomliga egenskaper. Den kvalificerade yrkeskunskapen lever alltid vidare, men den måste också efterfrågas för att utvecklas ordentligt.

haha, oj nu måste jag nog gå och gråta lite med tanke på alla stackars hantverkar-familjer som får gå hungriga när jag fixar saker själv istället för att köpa tjänsten.
Stackars alla SAAB anställda som får bli burkletare och horor bara för att jag inte köper en ny saab varje år utan istället 2000 kronors passater och audi som jag lagar och har i flera år.

Var finns Facebook gruppen? "Vi som alltd betalar dyrt". och "Skråväsendet och planekonomi, ja tack!"

edit:

"- Genom att vara med i tävlingen så ger deltagaren Metro rätten att avbilda, ställa ut, printa eller i annan form använda ditt bidrag för en period om 5 år från tävlingens slutdatum."

Det är ju i alla fall positivt att dom intfört en tidsgräns, fast borde räckt med 1-2 år. Tycker en tidsgränns gör rätt stor skillnad.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar