Annons

Varning för Kaffebrus axelrem för 2st kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Köpte i all hast Axelrem Quick Strap Double (för 2 kameror) hos Kaffebrus för 499:- då jag skulle åka ner till Spanien på ett fotojobb i helgen. Hade med mig en 50D m 15-85 & 7D med 70-200 2,8. Valde ena dagen att bara köra med 7D m 70-200 2,8. Kopplade ihop dem med tillhörande platta & karbinhake. Efter knappa 30min när jag står & tittar ut över banan så hör jag bara ett braaaaak. Min 7D ligger på backen med mitt 70-200 monterat. FAN tänker jag & upptäcker att den förbannade karbinhaken hade böjt sig av tyngden, vilket skitkvalite tänkte jag & ångrar att jag inte hann skaffa en Black Rapid istället. På lördags kvällen skrev jag ett mail till Kaffebrus men hade inte förväntat mig något svar förrän på Mån. Men har inte fått något mail alls ifrån dem varför de säljer denna skitprodukt. Väl på söndagen när finalen gick så säkrade jag upp allt med kraftigt buntband då var det inget problem. Visst får skylla mig själv som köper en sådan dålig produkt men värre tycker jag att inte ens Kaffebrus bemödar sig att svara på mitt mail. Nu kommer jag tänka till en extra gång innan jag beställer om det finns andra alternativ till butiker så väljer jag nog dem som har lite bättre kundservice än Kaffebrus!

På deras sida står det "Kan Rekommenderas"
Nja se till att byta karbinhakarna till bättre kvalité samtidigt innan du hänger på något.
 
Finns flera trådar om det här företaget där både lovord och förbannelser florerar. Hur kan man hänga 20-30´i något som Kaffebrus sålt? Jag var väldigt tveksam innan jag började lita på Black Rapid-remmen som nu har en garanterat hållbar legering i karbinhaken.
 
Tack för varningen.
Det har dock aldrig slagit mig att handla billiga(?) piratkopior hos det omnämnda företaget. Som det ser ut säljer de samma prylar som man kan köpa själv för korvören direkt från Hongkong. Naturligtvis är kvaliten därefter och man får överväga om prylen kan ställa till med någon form av skada innan man köper. Det lär bli svårt att hitta en tillverkare som tar på sig ansvaret .
Har återförsäljaren utlovat något så får de förstås stå för detta.
 
http://kaffebrus.com/axelrem-quick-strap-double-for-2-kameror-1337.html
Är det den du menar?
Är i så fall andra gånger jag hör att en sådan hake ger efter och släpper kameran. Får nog ta och hitta någon riktig kabinhake till min egen då.

Har du en bild på haken och hur den ser ut när den är böjd?

Japp exakt den, även om det finns en skruvlåsning som ska göra att den inte öppnar sig så vek sig låshaken. Jag försökte böja tillbaka försiktigt med en tång men haken gick av så bild behövs nog inte. Remmarna som håller karbinhaken sitter fast på ett ställe med vanlig plastlåsning eller vad man kallar det som man t,ex har på ryggsäckar som midjeband. Litade inte på dessa så körde buntband igenom dem med ifall de skulle ge vika också. Annars är själva selen skön att gå i men om man vill prova denna så skaffa riktiga karbinhakar. Som tur var så klarade sig kameran mm men hade jag stått på nåt ställe med grus & asfalt så hade det blivit fina repor.
 
Japp exakt den, även om det finns en skruvlåsning som ska göra att den inte öppnar sig så vek sig låshaken. Jag försökte böja tillbaka försiktigt med en tång men haken gick av så bild behövs nog inte. Remmarna som håller karbinhaken sitter fast på ett ställe med vanlig plastlåsning eller vad man kallar det som man t,ex har på ryggsäckar som midjeband. Litade inte på dessa så körde buntband igenom dem med ifall de skulle ge vika också. Annars är själva selen skön att gå i men om man vill prova denna så skaffa riktiga karbinhakar. Som tur var så klarade sig kameran mm men hade jag stått på nåt ställe med grus & asfalt så hade det blivit fina repor.
Skruvlåsning?
Gav ena armen vika?
 

Bilagor

  • _MG_5604.jpg
    _MG_5604.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,261
Hej Peter

Nej det var inte den typen av hake som du visade på bilden utan formen av en riktigt karbinhake dock så vek sig böjen av haken sig.
 
Jävla skitkvalité! Thomas har redan länkat till min tråd där uppe, så du ser, du är inte ensam. Fick ju en ny efter mycket om och men men den vågar jag knappt använda. Vet inte ens vart den är längre. Har köpt fler saker därifrån men nu börjar jag tröttna, har beställt 4 st batterier till kameran varav endast 2 fungerar. Orkade inte ens skicka ett mail till dem, svar vet man ju inte om man får ändå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.