Annons

Varning för destinationsomfång

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Beställde några printade vanliga foton som ett test. En är en solnedgång som har rätt kraftig mättnad speciellt i orange/gult. De flesta foton blir ok men just den här blir urvattnad och tappar det gula och kvar blir nån typ av röd skum färg på himlen.

Laddade ner profilen från labbet som låter mig softproofa och visst hade jag kunnat fånga det där redan. Men då till problemet. Hur ska jag hantera en sån här situation. Jag kan öka på mättnaden i orange/gult då börjar mitt softproof likna vad jag hade på skärmen från början. Men gamut varningen skrek redan på originalet så att öka mättnaden ytterligare känns fel på nåt sätt. Drar jag bara ner mättnaden överlag så tappar hela bilden stuns långt innan problemområdet kommer in på banan igen. Kan man hoppas på att ett softproof visar ungefär rätt fast jag kanske egentligen överdriver mättnaden?

Beställde några printade vanliga foton som ett test. En är en solnedgång som har rätt kraftig mättnad speciellt i orange/gult. De flesta foton blir ok men just den här blir urvattnad och tappar det gula och kvar blir nån typ av röd skum färg på himlen.

Laddade ner profilen från labbet som låter mig softproofa och visst hade jag kunnat fånga det där redan. Men då till problemet. Hur ska jag hantera en sån här situation. Jag kan öka på mättnaden i orange/gult då börjar mitt softproof likna vad jag hade på skärmen från början. Men gamut varningen skrek redan på originalet så att öka mättnaden ytterligare känns fel på nåt sätt. Drar jag bara ner mättnaden överlag så tappar hela bilden stuns långt innan problemområdet kommer in på banan igen. Kan man hoppas på att ett softproof visar ungefär rätt fast jag kanske egentligen överdriver mättnaden?

https://www.facebook.com/ProjektorUtbildning har jag skrivit om detta och det finns också en länk till ett makro som du kan använda för att ta ner mättnaden i de starkaste färgerna, utan att de blekare färgerna tappar mättnad.

Det där var ganska bra för att komma åt de mättade bitarna, eller väldigt bra faktiskt så tack för det.

Tyckte jag fick bäst resultat när jag använde mättnadsmasken lite mer selektivt på Reds och Yellows och inte bara Saturation utan också Lightness på Yellows. Men jag fick lägga till Color Balance och en specialkurva för röda kanalen som var största boven... Jag fick bort gamut varningen på nästan hela lite får den väl klippa tänkte jag. Sen kunde jag måla tillbaks mer av originalfärgerna utanför problemområdena genom att måla direkt på masken.

Det var mycket jobb. Skulle nog inte vilja göra det på särskilt många bilder. Men för en speciell bild kan det vara värt det. Vore fint om man kunde veta hur mycket man kan pressa gamutvarningen direkt i Lightroom men jag kan inte hålla på och skicka efter testutstkrifter hur mycket som helst.

Däremot får jag problem med macrot då den förväntar sig ett lager "back" som inte finns (gick att döpa om iofs) men sen staplar den felmedelanden på varann så jag gick aldrig vidare med macrot.

Det där var ganska bra för att komma åt de mättade bitarna, eller väldigt bra faktiskt så tack för det.

Däremot får jag problem med macrot då den förväntar sig ett lager "back" som inte finns (gick att döpa om iofs) men sen staplar den felmedelanden på varann så jag gick aldrig vidare med macrot.

Macron är ofta svåra att skriva så att de alltid fungerar på alla program- och alla språkversioner. Denna är skriven för CS6 svensk version.

Om man vill leka lite mer själv brukar jag göra så här:

1) Kopiera bottenlagret till en lagerkopia
2) Gör en "luminosity selection", dvs [ctrl-alt-numpad2] eller [cmd-alt-numpad2]
3) Gör selektionen till en mask genom att trycka på "lagermask" i lagerpanelen
4) Kopiera kopielagret [ctrl-j] eller [cmd-j] till ytterligare en kopia
5) välj lagermasken på översta kopian, invertera den [ctrl-i] eller [cmd-i]

I lager 1 kan du nu justera alla ljusa färger. I lager 1 "kopia" justerar du alla mörka färger. Hur mycket de ska påverka i mellantonerna kan du justera genom att använda kurv-verktyget på maskerna. Ofta får man ett bra resultat genom att köra en Gaussian blur radie "1.0" på maskerna först innan man börjar ändra i saker - det gör redigeringen lite snällare mot brus osv.

Bilagor

• LuminosityMaskColor.jpg
    LuminosityMaskColor.jpg
    48.5 KB · Visningar: 295
Fast luminosity är inte mättnad. Jag har några områden som mycket riktigt berörs av din luminiosity mask, men andra delar tex blå himmel som också kommer med men som inte är mättade färger om än ljusa.

Det styr du med luminosity mask. Gör du en upp-och-ner-formad kurva på masken drar du ut enbart mellantoner.

Att luma inte är samma som chroma har jag ganska god koll på... :)

Att kunna separera chroma i olika luma-avsnitt däremot är ett väldigt vasst verktyg, som är enormt kraftfullt om man lär sig hantera det.

Färgen och ljusheten på en himmel t.ex kan du ändra i bilden bakom den ljusa luma-masken, utan att påverka mörkare blåa färgtoner. För att justera in en bild mot en målrymd perfekt är detta ganska oumbärligt om man vill behålla så mycket färgmättnad som möjligt i bildens helhet.

Jag har försökt läsa om vad du skrivit och provat en del men jag blir inte riktigt klok på hur du menar. Stefans mättnadsmask träffar ganska exakt det område som jag har problem med i alla fall.

Jag kan visa bilden direkt ur RAW så jag bjuder på den sneda horisonten. Jag trodde jag hade redigerat färgerna helt galet men den är utanför printerns gamut direkt ur kameran. Det gula området till vänster var mest problematiskt. Det är inget märkvärdigt med bilden mer än att jag trodde den skulle bli ett bra test för print. Jag har iaf lärt mig massa nyttigt om softproofing och mättnadsmasken var klockren så tack igen för den.

Bilagor

• sunset-1.jpg
    sunset-1.jpg
    78.1 KB · Visningar: 219
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto