Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för annonsbedragare, Minolta AF objektiv, på eniro

Produkter
(logga in för att koppla)

Hik

Medlem
Gjorde ett misstag och betalade objektiv i förskott på eniros köp och sälj. Killen har inte skickat objektivet och svarar varken i telefon eller på mail. Han har minst två annonser med klassiska minoltaobjektiv på eniro och säljer dem billigt (för bra för att vara sant etc...). Går förstås bra att sälja billigt om man kan sälja grejorna hur många gånger som helst. Han uppges även ha lurat köpara på datorkomponenter på sweclockers.

Länkar till annonser:
http://kopochsalj.eniro.se/query/so...2/ordernr/0/what/gti_info/search_word/minolta

Objektivet jag "köpte" var klassiska 28-135:
http://kopochsalj.eniro.se/query/so...5/ordernr/5/what/gti_info/search_word/minolta
 
Senast ändrad:
Antar att du anmält till Eniro också?

Absolut anmält till eniro (och inte minst beskrivit situationen för mannens närmaste anhöriga som jag fann på facebook...) Det rör sig inte om i sammanhanget mycket pengar, men jag är sur. Fick också precis kontakt med en annan man som blivit blåst av honom - bra om det blir fler polisanmälningar.
 
Bra att en sådan filur blir anmäld. Han kanske trodde att folk inte skulle orka driva ärendet vidare om beloppet inte var så stort, därav de nästan fånigt låga priserna.
 
Hur "bra" var priserna då? nu när annonserna är borta.

Det var budgivning. Jag bjöd 500 för 28-135, vilket förstås egentligen var ett skambud. Jag har haft objektivet tidigare och saknar det, när jag upptäckte att mannen fanns i vekligheten och dessutom hittade anhöriga tyckte jag det kändes bra, dessutom beskrev han omständligt hur han förpackat gluggen. Jag ville gärna göra ett fynd - blev dum av bara farten. Den andra annonsen med klassiska beercan 70-210 f4 var också bud, han sa att det låg på 800 och att jag skulle få det direkt för 1000. Han använde en annan epost-adress i den annonsen men det blev ändå uppenbart att det var samma person, samma ort i Västerbotten var den första ledtråden (inget kriminellt mastermind som är i farten).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.