Annons

Varning för "Önskefoto" !!

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla fotoälskare!

Jag vill varna alla för företaget "Önskefoto" som finns i Sölvesborg och även på andra ställen i norden tror jag. Jag beställde en förstoring ifrån en dia film till papperskopia i formatet 50*70 cm. Bilden jag skickade in till förstoring är skarp och har fina färger och inte alls speciellt mörk. Bilden ligger under "Kaffe" på min användare och heter "Caffe Latte".
Papperskopian jag fick av dem var alldeles på tok för mörk och hade ingen som helst skärpa i sig och färgerna var inte alls lika de på dian.

Jag vill bara uppmärksamma er på detta så ni inte gör om samma misstag som jag!

Och jag är medveten om att en så pass stor förstoring bidrar till sämre skärpa än mitt lilla dia är men så illa som detta var ska det inte behöva bli!

Tack för mig

Är den för mörk är det väl bara att be dem kopiera om den? Skärpa i 50x70 är en annan sak.

Det finns som bekant inga genvägar för en bra bild, lämna dina orginal till etablerade namn eller gör dem själv.

Bor själv granne med Önskefoto och vet vad det är för jävla skit de gör! Jag vill bara ta tillfället i akt och instämma med föregående talare. VARNA alla(!) som på något sätt har kontakt med detta företag! De har INGEN aning vad de sysslar med - överhuvudtaget!

Förstår inte varför folk skickar in bilder till önskefoto...

"10:-" för en förstoring.....

Tillkommer 35:- från Dia eller påsiktsbild, men inte från negativ ??? Skillnad mellan dia och negativ är ???

Expeditionsavgift på 29:- + postens avgifter...

Summa summarum... 74:- + postens avgifter för en förstoring i formatet..20x30

Kostar 39:- hos det lokala labbet eller nåt...

Skillnaden mellan dia och negativ är att ifrån en dia bild måste de göra ett "mellanoriginal". Dvs de scannar in diat och sedan "gör" de ett nytt pappersoriginal som de i sin tur förstorar upp. Jag vet inte exakt hur det går till med Lofoto har samma princip. Typ 30 spänn extra om man ska förstora ifrån dia.

I Önskefotos försvar ska jag säga att jag skrev och klagade på dem och kom med alla möjliga sorters hot om konsumentombudsman osv :). De skrev tillbaka nästan direkt och sa att jag kan skicka tillbaka förstoringen fraktfritt och få mina pengar tillbaka.

Visst att skärpan inte blir 100 % i en sådan förstoring förstår jag. Men som sagt var blev den för mörk och färgerna som är så fina i originalet var sig inte lika alls. Den blåa fina färgen i överkant på fotot var nu turkosfärgad! Och inte nog med det. Jag lade nu märket till att de inte scannat in hela bilden ens utan beskärt den runt glaset. Något jag absolut inte bad om!

Jag ska testa att förstora hos Lofoto istället. DET är ett labb med kvalite rakt igenom! Korta leveranstider och härlig support och med en kvalite som jag inte sett någon annan stans! Rekommenderas varmt!
Däremot ska jag nog inte ta 50*70 utan kanske 30*40 eller liknande!

Senast ändrad:
Lofoto?

Menar du allvar ?

Då skulle jag hellre välja att lämna det till VEM SOM HELST hellre än till dem !!!!!

Fan, gå till ett riktigt labb, eller scanna in ditt dia och få det utprintat på ett bra ställe !!!!

Niklas, nu i 4-färgstryck

Inte nog med att Lofoto fått "bäst i test" i den seriösa tidningen "FOTO" i flera år i rad utan jag framkallar även alla mina negativ hos dem och de gör underverk med dem! Klara fina färger och aldrig någonsin något färgstick.

Huruvida de är bra på större förstoringar ifrå¨n dia vet jag dock ingenting om. Men det verkar ju Niklas vara med insatt i.

Någon annan mer än Niklas som har någon erfarenhet om stora dia förstoringar ifrån Lofoto??

mvh
David

"Mellanorginal?"

Humm...det verkar vara ett krångligt sätt, kanske är det jag som är bortskämd med fujis frontierlabb, det lokala labbet tar inte någon extra avgift för dia, inte heller tror jag de gör någon mellanorginal. Bra priser har de också...

Jag kollade upp var det finns Fuji Frontier maskiner och det närmaste där jag bor (Ronneby) är Växjö tyvärr ...

Det är säkert inga problem, ring till dom och kolla.

I Nybro heter det "Fototek", och fråga efter Björn eller Vincent så löser det sig säkert.

Jag har gjort lite förstoringar där och är nöjd med deras jobb.

Frontier labben har dock en begränsning på 25*38 cm har jag för mig.

Aha tackar!
Karlshamn ligger ju bara halvtimmen härifrån :)

Någon som har något prisexempel på förstoring på ett Frontier labb?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar