Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning Dörr objektivlock

Produkter
(logga in för att koppla)

lusidor

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett par objektivlock med sånt där centrum-grepp som gör dem lättare att plocka bort med motljusskydd monterat, av märket Dörr från Cyberphoto.

Vill varna för att använda dessa skyddslock på objektiv utan att ha filter monterat. Locket är ganska tjockt pga centrum-greppet , och problemet är att locket är nedsänkt flera mm under kanten på objektivets filterring. Locket kan därför komma i kontakt med den oftast lite utbuktande frontlinsen.

Jag skulle ha det på ett Canon EF 28-105/3,5-4,5 utan filter, det ursprungliga locket var trasigt. Jag hade tur som upptäckte att skyddslocket lämnat ett märke mitt på frontlinsen efter att jag bara satt på och tagit av locket. Detta objektiv har inte någon extremt buktig frontlins, så risken finns på många gluggar. Som tur var gick märket bort med en microfibertrasa. Men det hade kunnat räcka med att stoppa ned objektivet i kameraväskan lit oförsiktigt för att skada fronlinsen.

Tyvärr funkar inte heller mittgreppet särskilt bra, pga att locket är gjort av en plast med mycket glatt yta. (Ser inte ut som på bilden i webshopen.) Jag får inget tag om det inre greppet, så funktionen är meningslös. När jag testade det andra locket jag köpte till telezoomen, slant locket och jag hade sånär repat UV-filtret.

Jag fick ett originallock till normalzoomen som ersättning från Cyber, plus ett filter som kompensation för att jag sånär hade skadat objektivet. De borde sluta sälja skiten tycker jag !
 
jag har konstaterat samma sak. Sigmas centrumlåsta objketivlock är/(var) bättre så de kan vara ett alternativ om man är trött på canons kantaktiverade lock.
 
Urgammal post - att den finns kvar!

Jag köpte för ca ett är sedan ett 72 mm Dörr objektivlock med rem så att man inte tappar det. Helt OK produkt. När jag i dag fick leverans av bl a ett lock av samma modell (fast 67 mm) visade det sig att man ändrat konstruktionen så att den nu mycket tjockare dubbla tråden inte går att få igenom det flyttade och nyutformade sneda infästningshålet. Talade med leverantören Cyberphoto (mycket vänliga) och vi kom fram till att det enklaste var att jag själv borrade ett grövre hål rakt igenom locket. Problemet löst - men det är ju inte sådana fel man väntar sig från en leverantör med gott rykte ...
 
Det är kanske bara jag, men ett objektivlock är inte en särskilt dyr investering, inte ens i original, så jag ser ingen anledning till att inte köpa original. Canons egna av nyare modell har en välfungerande mekanism som är lätt åtkomlig även med motjlusskydd monterat. Fast Canons gamla modell var tunnare och smidigare, även om det var svårare att hantera med motjlusskydd.
 
...

Tyvärr funkar inte heller mittgreppet särskilt bra, pga att locket är gjort av en plast med mycket glatt yta. (Ser inte ut som på bilden i webshopen.) Jag får inget tag om det inre greppet, så funktionen är meningslös. När jag testade det andra locket jag köpte till telezoomen, slant locket och jag hade sånär repat UV-filtret.
...

Jag sätter alltid en bit halktape, sådan som brukar användas i trappor och liknande, inuti locket där fingrarna skall greppa om låsmekanismen. Då får jag ett otroligt bra grepp utan någon risk att det slinter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.