Annons

Varmt minneskort i Nikon 3100

Produkter
(logga in för att koppla)

force

Medlem
Min son har precis fått sin Nikon Coolpix 3100. Bra bilder och så men en sak oroar. Minneskortet blir väldigt varmt (hett). Vår erfarenhet från andra kameror är inte att minneskort blir direkt varma. Vad har ni för erfarenheter?

(Nikon säger att deras minneskort på en testkamera bara blev ljummet.
Kameran har senaste firmware.
Kontakt är tagen med inköpsstället så kameran är nog snart på väg tillbaka.)

Tack på förhand
/Force
 
Har ni testat fler minneskort eller testat detsamma i en annan kamera. Det kan ju vara minneskortet som är defekt åxå, menar jag.

Det ska ju inte bli varmt iaf. Ljummet kan jag köpa, men inte mer än 40-50 grader. Förutsatt att omgivande temperatur är någorlunda normal. :)

Så, jag tror åxå att något är fel.

Ni har inte märkt av dålig batteritid eller något annat som tyder på hög strömförbrukning?
 
Kameran använder CompactFlash Type I.
Vi har även provat med ett kort från Sandisk utöver det med kameran leverarade.

Troligen är det "fel" på kameran men vi blev nyfikna på om andra råkat ut för samma sak.
 
I min Nikon D70 manual står det att minneskortet kan bli riktigt varmt och att man skall akta fingrarna när man tar ut det. Låter lite som en amerikansk standardfras så att man inte ska kunna stämma dom om något liknande händer, men så står det iaf.

I Sandisks manual står det att kortet utan problem kan bli 85 grader celsius och fortfarande fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.