Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varmare färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag ska hjälpa min fru med att ta interiörbilder till en hemsida från hennes frisersalong men jag tycker jag får väldigt kalla färger som ger ett sjukhusliknande intryck.

Väggarna är vitmålad betong med ett ganska mörkt trägolv. Möblerna är svarta med krom och vitt i detaljerna. En ganska kontrastrik miljö med andra ord... Det finns en del naturligt ljus från stora fönster på en vägg men det är 10 meter över till nästa vägg med en del detaljer som ska synas. Befintlig belysning är lysrör med två lysrör med helt olika färgtemperatur (ett svinkallt och ett lite varmare) och det ger ju en del bekymmer med vitbalansen.

Utrustningen är en 450D med optik från 18 till 200mm av den enklare sorten - förutom ett 50mm 1,8 men det är ju för långt för att använda till detta. Jag har tillgång till tre hot shoe-blixtar med radiotriggning och har testat en mängd olika varianter för att få till ett bra ljus. Jag tycker jag har fått till "spridningen" och skuggor på ljuset helt OK men det ser väldigt kallt ut.

Jag är inte så sugen på att mecka i PS eller liknande eftersom jag bara har en gammal version av PS och är ganska orutinerad på den biten. Vad kan jag göra? Filter, reflexskärmar, manuella inställningar av vitbalans? Jag fotograferar på hobbynivå så budgeten är ganska slimmad. Alla tips är välkomna.

Ändra vitbalansen direkt i kameran är det lättaste du kan göra jau. Om du kan välja så du kan ställa in kelvin kan du ju dra upp den mot runt 3-5000 nånstans eller om du sätter den på nån slags moln-grej eller så. Helt enkelt, testa olika vitbalansinställningar på kameran så ser du till slut vilken som passar bäst. Trial and error!

Byt lysrör till samma typ, förslgsvis till varmare. Blandljus är svårt att hantera. Fota sedan i RAW så kan du mixtra med vitbalansen på mycket bättre sätt än i kameran.

Jag har testat alla "program" för vitbalans som finns men det finns ju även manuella inställningar som jag kan lägga lite tid på. Byta lysrör är inte så lockande. Man har ett kallt och ett varmt lysrör i varje armatur (totalt sex armaturer). Ett kallt "bakåt" för att ge ett bra ljus för frisören att arbeta i och ett varmt närmast spegeln för att kunden ska se fin ut i stolen ;)

En längre exponeringstid brukar ge varmare färger tillsammans med blixt. Vid lite längre tid är det int bara blixtens ljus som får råda, utan också de befintliga ljuskällorna. De sprider ju oftast ett varmare ljus än blixtens dagsljus.

Den här bilden togs för någon timme sedan med blixt och exponeringstiden var 0,4 s.

Bilagor

• _JPG4647.jpg
    _JPG4647.jpg
    83.6 KB · Visningar: 223
Tack, det är ju ett sätt att slippa det besvärliga lysrörsljuset helt. En solig dag (om det finns några...) har jag bra med ljus i ena änden av lokalen. Lång exponeringstid och kanske lätta upp, framför allt, den mörkare delen med lite blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar