Annons

Varma och kalla färger vs. kelvin.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag övervägde att skapa en ny användare innan jag ställer denhär frågan för att slippa göra bort mig, men det kanske är någon annan som har funderat också.

Jag skulle vilja veta vad som menas med en varm och en kall färg.
Är det så att man kallar röd varm, för att den känns så emotionellt. Eller kallar man den kall för att den har ett lägre kelvin tal?

Rent logiskt borde det vara det senare, men varje gång jag tänker så känns det som att jag säger fel.

Kan inte någon reda ut detdär så att jag också kan vara med i snacket?

Ps. Glömde att säga att det är självklart en kompis som undrade dethär, och inte jag. Jag skulle aldrig ställa frågor av sådan elementär grad...

1/fxx

Jo att bländartalet är 1/xx har jag lyckats förstå (även om det inte finns något ställe som sammanfattar alla domhär termerna och förklarar dom), däremot har jag en följdfråga.
Vad är det egentligen. Bländare 1/22. Är det någon radie eller någonting?
Jag är inte så high på optik så att jag kan lista ut det själv.
Hur kan det vara samma bländare på alla kameror. Borde inte det bero av formatet på filmen, eller är det bara en siffra tagen ur luften?

Jo, jag läste detdär om varma och kalla färger och det är alltså det emotionella som man beskriver hos färgen och inte kelvin färgen om jag förstår det rätt.
(Tänkte bara sammanfatta ifall att någon läser denhär tråden någon gång i framtiden...)

För en gångs skull snurrade du till det lite jimh.

brännvidd/bländartal=storleken på bländaröppningen (apertur).

En längre brännvidd behöver en större öppning i millimeter för att släppa fram samma mängd ljus som en vidvinkel.
Därför är bländartalet inte ett mått utan bara ett förhållande.

Angående bländartal

Bländartalet är ett ett tal som fås genom att dividera brännvidden med den effektiva aperturen (= ingångspupillen).

När objektiven är fokuserade på oändligheten ger alla ojektiv nerbländade till samma värde samma mängd ljus (belysning, illuminans) på filmen. Belysningen är proportionell mot arean, bländartalet är proportionellt mot diametern, därför ökar värdena med kvdratroten ur 2 (1,4142...).

Bländartalet är inte 1/xx. Definitionen på objektivets ljusstyrka är däremot bländardiametern dividerat med bildvidden och skrivs 1:2,8 etc. Bländartalet är inverterade värdet av ljusstyrkan.

Varma och kalla färger ligger på det emotionella planet.
Röd upplever vi som varmt, blått upplever vi som kallt.
Rött har en låg färgtemperatur.
Blått en hög färgtemperatur.
Färgtemperatur - en svart kropp helt fri från reflektion värms upp, den färg (våglängd) som utstrålar vid en viss temperatur har denna färgtemperatur.
Tänk på ett stearinljus som ger ett gult/rött ljus, detta har en låg färgtemperatur.
En smältdegel med stål, riktigt varm så blir smältan vit, hög färgtemperatur.
Om du kalibrerat din bildskärm har du nog träffat på termen D65, detta är färgtemperaturen vid 6500 Kelvin, (Kelvin har samma skala som Celcius men börjar vid den absluta nollpunkten, - 273 C)

För att färger skall återges korrekt måste vi ha en ljuskälla med hög färgtemperatur.

/Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar