Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varma bilder med SB-400 och Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

runeman6

Ny medlem
Hej!

Hur får jag varmare bilder med min SB-400 inhomus när det är mörkt med endast några få ljuskällor, Tänk er en middag med tända ljus, någon hörnlampa osv osv! Ja ni förstår.

Jag har försökt med alla möjliga inställningar både i M, A,S och P men lyckas inte riktigt få till de. Jag riktar blixten i taket, men upplever att objektet blir för ljust och uppfattas inte som skymning eller kvällsljus. Har testat med olika blixtinställningar såsom RARE & SLOW och även ändrat blixtexponeringen. Jag vill kunna gå runt och fota i hemmet när människor är i rörelse, tex en fest eller liknande, men ändå försöka få med de varma ljuset.

Är en bouncer i någon speciell färg att föredra?

Hoppas någon vänlig själ där ute har lite intressanta tips till mig:)

Vänligaste hälsningar,
Jesper
 
Hm, en intressant fråga! Går det? Har du något exempel att visa på, kanske?

Jag ser också fram emot kloka svar, kanske från mingelgänget!

Per.
 
Du kan sätta ett färgfilter framför blixten för att få en färgtemperatur som går bättrre ihop med övrig belysning. Du bör också anpassa vitbalansen generellt i kameran så bakgrunden får den färg du vill ha.

Om du får med för lite av bakgrunden fårdu öka exponeringstiden.Inte ovanligt med upp till 1/30 s ( blixten fryser ju rörelser hos närliggande motiv ).

Det finns hur många trådar som helst om mingelfoto här på fotosidan, med ungefär samma frågeställning, gör en sökning på det för massor av tips.
 
Några tips:

Du vill få blixten att slå så svagt som möjligt och bara agera som fyllnadsblixt. För att det ska gå måste du fånga upp så mycket som möjligt av det existerande ljuset. Jag rekommenderar att du testar dig fram i M-läget med blixten på TTL och utan blixtkompensation, i alla fall till att börja med. Några tips:

- Använd en bländare som ger dig acceptabelt skärpedjup. Observera att med mindre bländare (större tal) måste blixten slå hårdare om du inte kompenserar med högre iso eller längre slutartid. Redan att gå från f/4 till f/5,6 gör att blixten måste slå dubbelt kraftigare, om slutartiden och iso är oförändrade.

- Var inte rädd för att skruva upp iso till 800 eller mer för att förstärka det naturliga ljuset. Blixten känner av att du har högre iso och väljer en lägre effekt. Det här gäller speciellt med ljussvaga objektiv/bländarinställningar. Kör du på f/2 behöver du inte

- Av samma orsak, använd så långa slutartider som möjligt. Har du bildstabilisator i objektivet så kan du prova gå ända upp mot 1/4 sekund eller så. Det funkar om du är bra på att hålla kameran stadigt och får folk att hållas stilla under exponeringen. Det funkar sämre om de rör på sig hejvilt (men man kan förstås få roliga effekter om de gör det). :)

Om blixten överexponerar ansiktena hur du än ställer in exponeringsvärdena, dra ner på blixtkompensationen lite.
 
Väljd M. Under custommenyn väljer Du inbyggd blixt.Välj sedan manuell och välj effekt.
Om Du monterar på en SB400 så kommer den att styras. Du kan nu välja mellan fulleffekt och 1/32.
 
Nu kan Du styra ljusets effekt. Men bilden lär ändå inte bli bra, prova med att skilja SB400 från kameran, köp en kabel typ SC17 eller SC28. Försök sedan efterlikna fönsterljus fallande snett ner mot Din modell. Och utnyttja gärna en reflexskärm.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.