Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Varje år 65 identiska leenden"

Produkter
(logga in för att koppla)
låter som en person som kopierar porträtten på 80-gramsark på företagets färglaser för att sedan returnera alla bilderna. / rättigheter hallåå!!

Precis.

I stället för att gnälla kan man ju göra jobbet bättre själv om man har lust. Man kan ju även anlita någon annan fotograf. Dessutom behöver man varken ta hem bilderna för påsyn eller köpa om man inte vill.

Helt klart har hon en poäng. Om bilderna är dåliga eller ej är en sak, men just det att skicka på oss barninnehavare 50, 60, 70 kopior av samma bild som sen ska betalas verkar vådligt onödigt.

I ren protest köper jag EN bild i hyfsad storlek. Scannar den o tar fram det antal kopior som kan tänkas behövas... moooooaaahahaha

/kg som har upphovsrätten till sin dotter (??)

PS! dottern vill alltid ha allt i paketet, för det är ju sååååå bra att byta med kompisar osv... nu får hon kopior när hon behöver. O gissa hur många kopior hon hittills behövt av ett klassfoto? Noll. Inte nån. Sen kan det hända att hon mailar bilden hit o dit... men utskrivna kopior, icke!

Jag håller med skribenten. Det är dags för skolorna att ställa krav. Ett tak på 200 kronor för allt som erbjuds låter rimligt. Så kunde skolfotoföretagen konkurrera genom att erbjuda mest för den summan. Om skolan ska släppa in näringslivet på skolgården ska det ske under ordnade, reglerade former.

Självklart vill skolfotoföretagen skapa nya behov där de har möjlighet. Tyvärr leder det till att många familjer med 2-3 barn inte har råd att köpa hela uppsättningen till alla barn, och så uppstår en klyfta mellan barnen i klassen.

Gärna kommers, men i måttliga doser.

Göran, tvåbarnspappa

KGS skrev:
Helt klart har hon en poäng. Om bilderna är dåliga eller ej är en sak, men just det att skicka på oss barninnehavare 50, 60, 70 kopior av samma bild som sen ska betalas verkar vådligt onödigt.

I ren protest köper jag EN bild i hyfsad storlek. Scannar den o tar fram det antal kopior som kan tänkas behövas... moooooaaahahaha

/kg som har upphovsrätten till sin dotter (??)

PS! dottern vill alltid ha allt i paketet, för det är ju sååååå bra att byta med kompisar osv... nu får hon kopior när hon behöver. O gissa hur många kopior hon hittills behövt av ett klassfoto? Noll. Inte nån. Sen kan det hända att hon mailar bilden hit o dit... men utskrivna kopior, icke!

Utmärkt exempel på dubbelmoral!

Jan skrev:
Utmärkt exempel på dubbelmoral!

Jajamen! ett skolexempel... men eftersom efterfrågan har varit så dålig har jag ännu inte brutit mot upphovsrätten ens... o hade vi köpt alla dessa hundratals kopior hade de legat o samlat damm, o vem vill byta bort bilder av sej själv i förra årets frisyr??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar