Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varierande proportioner beroende på stående eller liggande format...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem. När jag tittar på en bild som jag vet har precis proportionerna 2:3 (24:36), t.ex. Janne Arleklints orkidé så ser bilden mer avlång ut i stående format än i liggande. Jag antar att det har att göra med skärmens faktiska upplösning i pixlar per längdenhet på bildytan men jag är överraskad att det var så stor skillnad som jag märkte när jag jämförde ikväll.
Är detta normalt? Jag sitter på en LG Flatron 17" TFT så det är inte möjligt att justera bildens höjd och bredd som man brukar kunna göra på CRT-skärmar...

kolla dina skärminställningar. proportionerna där kanske inte stämmer till din skärm.
till min skärm passar 1280x960 bildpunkter bra.
1280x1024 skulle inte passa alls, utan då skulle saker bli bredare.
på min skärm alltså.

prova dig fram med en helt kvadratisk ruta som du mäter med linjal som du helt enkelt lägger på skärmen och mäter med.
justera tills alla sidor är lika långa.

Det är tuvärr så att pixlarna inte är kvadratiska på dom flesta 17" och 19" TFT skärmar just pga av att dom använder 1280x1024. Vilket har ett förhållande på 5/4 till skillnad från Skärmens förhållande i Centimeter(4/3 och altså 1280x960).

Varför det görs, antagligen pga av tradition. Denna är även en upplösning som finns och fungerat bättre på många CRT än vad 1280x960 gjorde. Vid 960 på vertikalen klarade många äldre skärmar inte av mer än 60Hz.

Ändrar man dock upplösning på en TFT till något annat än den fysiska upplösningen(i antalet pixlar) så kommer man få skalningsfel och allting ser lite oskarpt ut.

jo det stämmer att det blir mycket skarpare i rätt inställning.
men samtidigt som allt har fel proportioner på min skärm så får jag inte heller upp uppdateringsfrekvensen högre än 75 Hz och det flimrar så mycket att jag får huvudvärk efter fem minuter.
jag har väl en sunkig skärm förstås, men 1280x960 tycker jag har varit den bästa lösningen för mig, trots skärpeförlusten.

nu ska jag köra mac-skärm till min nya pc-burk. vi får väl se hur det blir där.

LeadHead skrev:
Jag har ett litet problem. När jag tittar på en bild som jag vet har precis proportionerna 2:3 (24:36), t.ex. Janne Arleklints orkidé så ser bilden mer avlång ut i stående format än i liggande. Jag antar att det har att göra med skärmens faktiska upplösning i pixlar per längdenhet på bildytan men jag är överraskad att det var så stor skillnad som jag märkte när jag jämförde ikväll.
Är detta normalt? Jag sitter på en LG Flatron 17" TFT så det är inte möjligt att justera bildens höjd och bredd som man brukar kunna göra på CRT-skärmar...

Eller om det har med vår synupplevelse att göra. Jag upplever spontant ett synfält som är ovalt tillplattat, som ett gammaldags cyklopöga. Ett liggande format känns då naturligt och ett stående bryter av och ser oproportionerligt ut. Spelar ingen roll om der är en tavla eller ett foto på skärm.

/Staffan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto