Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varfor blir bilderna bleka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Får jag ställa två motfrågor?

1. Är bilderna 1024X768? I så fall är dom lika kontrastlösa när ni förstorar dom. Komprimeringen gör att ibland ögon blir mörka osv...

2. Ni använder inte en ICC profil när ni sparar filerna i PS? För när man laddar upp filerna så använder inte browsern ICC profilen. Då måste ni konvertera bilden till rätt ICC profil innan ni sparar filen.

Skjuter lite i mörkret, men hoppas att det träffade i varje fall i närhten :)

Hejsan

Jag har valt att forsoka att alltid ha den langsta sidan pa 800pix. Oavsett upplosning sa blir bilderna alltid ljusare nar jag laddar upp dem.

necromancer skrev:
2. Ni använder inte en ICC profil när ni sparar filerna i PS? För när man laddar upp filerna så använder inte browsern ICC profilen. Då måste ni konvertera bilden till rätt ICC profil innan ni sparar filen.

Och rätt profil är sRGB.

Viktigt är att konvertera och inte tilldela.

Laddar man upp större än 600x600 gör vi en "rå" nerskalning automatiskt, och den kan aldrig mäta sig med manuell förminskning i Photoshop.
Jag har en ny variant på omskalningsprogram på gång (ImageMagick), där man tex kan slå på en oskarp mask för lite bättre resultat. Men det blir ändå automatisk och lika för alla, det kommer aldrig vara perfekt. Har också funderat på att tillåta dubbel uppladdning, dvs en bild för 600x600-versionen och en annan uppladdning för 1024x1024.

Så den gängse rekommendationen nu är att ladda upp i max 600x600 om man vill undvika den automagiska konverteringen.

En ICC-profil är en färgreferens och det finns olika profiler för olika ändamål. Nåja... de är fantastiskt trevliga och de skulle säkert lösa era problem men samtidigt gör de kanske saken onödigt komplicerad.

Har ni koll på ert gamma? Man brukar rekommendera gamma 2,2 för webbpublicering. Det är inte så att ert bildbehandlingsprogram använder ett gamma och att er webbläsare använder ett annat gamma?

Hmmm... behöver jag förklara begreppet gamma? Skärmen är svart när den inte får någon signal från datorn. Skärmen är vit när den får maximal signal från datorn. Däremot så är monitorn inte 50% grå när den får halva signalen. Det värdet varierar från system till system och beskrivs av gammavärdet.

Sitter och jämför en bild som jag scannat in i Photoshop och jämför den sedan med samma bild som jag lagt ut på fotosidan (dvs samma bild) men den på fotosidan blir kontrastlös, suddigare,. Använder gamma 2.2 enligt Adobe gamma inställningsprogrammet. Men nu när jag kollar på funktionen (save for web) så har jag nu upptäckt att man måste kryssa i rutan "ICC profile" och då ser bilderna nästan identiska ut mellan photoshop och fotosidan. Great!

Bilden var 395x600

Man behöver ju inte ladda upp bilderna här för att jämföra hur de ser ut i och utanför PS; du kan visa en bildfil på din egen dator i browsern (File - Open... - Browser i IE)

Skälet till att jag Undrar över Omars system är att endast Internet Explorer 4+ i Mac-miljö kan använda ICC-profiler för att påverka grafikkortets visning av färgerna i en digital bild.
Och då endast om den som tittar på bilden har aktiverat Colorsync i webbläsarens inställningar.

(Fast, jag har i och för sig inte tittat på hur OSkryss hanterar det.)

Vill man ha en identisk visning av bilder i webbläsare och Photoshop måste man använda skärmprofilen för bilden. Vilket bara gör att man vet hur bilden ser ut i ens eget system.

Tyvärr kan man aldrig veta hur andra ser ens bilder i deras datorer. :-(

Jo jag har XP och internet explorer 6.0xx. Jag har ingen aning om jag gör rätt men det såg bättre ut när jag kryssade i rutan ICC profile i PS 7.0. När jag får tid så skall jag testa lite mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar