Kasch
Aktiv medlem
Jag har, med lite sorg i hjärtat, insett att jag inte längre kan låta mina fina Pentax K20D ligga och skrota i sin väska. Det ska säljas - jag har nästan aldrig med den.
Jag har sedan tidigare en kompakt som följer med mig, Samsung WB2000. Är jättenöjd med den men det skiljer naturligtvis en hel del i bildkvalité mellan denna och en DSLR. Så jag blev glad när jag såg att x100 nu finns i en variant som är prismässigt inom räckhåll för mig - Fujifilm x10. En "point-and-shoot" med så god kvalité det går att krama ur en "kompakt".
Men... så jämför jag specen för x10 med min WB2000. Slutsats:
WB2000 är mycket mindre men har en större sensor(!), 2,2" mot 1,5". Varför??
WB2000 har en större skärm med högre upplösning.
WB2000 har ett något större zoomomfång.
Vad har x10, förutom en kanonfin retrodesign, som inte den billigare och äldre WB2000 har? Förstår inte? Enda fördelarna jag kan se med x10 är ju OVF (som är högst begränsad utan info) samt något ljusstarkare optik.
Ingen mening för mig att satsa på en x10?
Jag har sedan tidigare en kompakt som följer med mig, Samsung WB2000. Är jättenöjd med den men det skiljer naturligtvis en hel del i bildkvalité mellan denna och en DSLR. Så jag blev glad när jag såg att x100 nu finns i en variant som är prismässigt inom räckhåll för mig - Fujifilm x10. En "point-and-shoot" med så god kvalité det går att krama ur en "kompakt".
Men... så jämför jag specen för x10 med min WB2000. Slutsats:
WB2000 är mycket mindre men har en större sensor(!), 2,2" mot 1,5". Varför??
WB2000 har en större skärm med högre upplösning.
WB2000 har ett något större zoomomfång.
Vad har x10, förutom en kanonfin retrodesign, som inte den billigare och äldre WB2000 har? Förstår inte? Enda fördelarna jag kan se med x10 är ju OVF (som är högst begränsad utan info) samt något ljusstarkare optik.
Ingen mening för mig att satsa på en x10?