Jag vill försöka komplettera förklaringen varför det viner i blixten när den laddas.
Det som laddas är en kondensator av väldigt hög kapacitet av minst 1000 uF (mikro Farad) med mycket hög spänning, av tusentals Volt.
Varför skall man ladda en kondensator? Jo, kondensatorns poler är kopplade till blixtrörets 2 poler utav 3. Den tredje är tändpolen. Blixtröret är fyllt med en ädelgas, ofta Xenongas och kräver en mycket hög spänning för att utlösas, men den spänningen är likspänning, därför att en växelspänning skulle utlösa blixten automatiskt utan att vänta på fotografens knapptryckning. Så, när knappen trycks ned blir tändpolen strömsatt med en kort impuls och ioniserar gasen i röret vilket har som följd att gasen blir ledande och kondensatorn töms mycket snabbt i en kort urladdning.
Nu startas en ny uppladdning av kondensatorn. För att konvertera de c:a. 6 Volt från batteriet till några tusen volts likspänning till kondensatorn kan man inte använda en vanlig transformator. Transformatorerna fungerar endast med växelström. Därför finns i blixtar en inbyggd högprestanda multivibrator, en oscillator som omvandlar de 6 V. likspänning till 6 V växelspänning som sedan transformeras upp med en 6/1000 V transformator (1000V är ett exempel). Problemet är att om man skulle använda en vanlig transformator, som t.ex. till en dörrklocka skulle dimensionerna vara enorma. Detta pga. att vårt elnäts frekvens ligger på 50 Hz. Antalet varv i en transformators spolar är beroende av frekvensen. Ju högre frekvens desto mindre antal varv/Volt. Därför är multivibratorn i blixten dimensionerad för en frekvens av några tusen Hz, en frekvens som låter så vinande. Det kan också märkas att frekvensen ökar snabbt, därför att den stora kondensatorn belastar transformatorn, vilken i sin tur belastar multivibratorn. Den orkar inte ladda så snabbt och frekvensen dämpas i början av belastningen, men ökar snabbt till några tusen Hertz och sedan stannar. När kondensatorn är uppladdad behövs inte mer ström och multivibratorn stoppas av elektroniken i blixten.
Okay, det var en lång utläggning, men den väckte gamla minnen för mig, när jag själv byggde min egen blixt. Det käns som det var för ”tusen år” sedan.
Jag är säker på att frågeställaren är hemma med fackuttryck. Min bedömning är alltså att vinandet kommer från den ökande frekvensen i oscilator/transformatorkomplexet.
/Fred