ANNONS
Annons

Varför tar det timmar att utreda en scam-annons?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
... när jag ringt personen i fråga, blivit ombedd av honom att ta bort annonsen och anmäla händelsen? Det finns många saker här under ert ansvar som jag känner ni vältrar över till medlemmar att ha koll och när jag i detta fallet gör er uppmärksam på ett regelrätt bedrägeri, då finns det ingen i andra änden? Borde inte detta ingå i priset? Annonsen är denna:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=202934

Det var som sagt ett ganska längesedan jag meddelade er; ca 1425 idag. Kan kanske inte begära 100% tillgänglighet, men har man ett ställe, där man också tar betalt för vissa tjänster, bör inte ni ha lite tätare koll på er egen inkommande e-postbrevlåda för misstänkte annonser?

Nu denna annons: den känns ganska uppenbar, men det kan man inte säkert veta. Undersöker ni den redan?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=203458

Var är ert ansvar?

Det är ju söndag, och det är gratisannonser på detta forum, det är väl lite mycket begärt att forumet skall hålla ständig koll. Men ju bra när andra upptäcker det.

Det är ju söndag, och det är gratisannonser på detta forum, det är väl lite mycket begärt att forumet skall hålla ständig koll. Men ju bra när andra upptäcker det.

Kan tyckas, men jag anser ändå att grunden för forat är kommersiell, det är inte för att ägarna här tycker att det är himla käckt samla en massa fotografer och fotointresserade, utan det finns ett kommersiellt syfte och då kommer en högre ansvarsnivå imho. Vi utgör en bearbetningsbar medlemsstock för reklam och vi matas med diverse "extrapriser". Man gör det man kan när man varnar och ger råd och tips hur man inte ska bli blåst, men jag tycker att är det en brevlåda man borde ha bemannad i stort sett 24-7, är det denna ...

De som administrerar annonsdelen av Fotosidan brukar vara snabba på at åtgärda bluffannonser, men det tyvärr inte möjligt för dessa att hålla koll på mejlen dygnet runt.

Ja, som jag skrev hinner inte de som administrerar de bitarna läsa rapporterna hela tiden. Jag är forumvärd, och kan inte göra något åt annonserna.

Det är synd att man inte ordna delegation. Hade varit bra om "officer on deck" hade delegation. Tror nog vetskapen varit längre än de sista timmarna, killen jag talade med (dvs han som utgetts vara säljare) berättade att jag inte varit ensam att ringa och dessa skulle också ta kontakt och anmäla annonsen ...

Jag har sagt mitt; dvs jag anser FS som kommersiell sida, borde ha en mer uppstramad beredskap på bedrägliga annonser och jag har sagt det förut, men jag tycks tala för döva öron för detta kostar naturligtvis pengar ur vinsten. *i rest my case*

Jag har sagt mitt; dvs jag anser FS som kommersiell sida, borde ha en mer uppstramad beredskap på bedrägliga annonser och jag har sagt det förut, men jag tycks tala för döva öron för detta kostar naturligtvis pengar ur vinsten. *i rest my case*

Din logik haltar tycker jag. Det finns många kommersiella tjänster som inte ger service dygnet runt. Vi ha en ekonomisk verklighet att förhålla oss till.

FS har två anställda varav en på deltid. Jag kan lova att vi ändå ger service långt utöver kontorstid.

Om man är så 100% säker på att det handlar om ett bedrägeri, bör man göra en polisanmälan om detta. Inkommer flera anmälningar om samma person kanske det händer nåt från myndighetens sida.

Om man utgår från att en bedragare använder falsk identitet, kan det kanske kan vara läge att informera Ruben W i Skövde där han är mantalsskriven, att nån använder hans namn.

Din logik haltar tycker jag. Det finns många kommersiella tjänster som inte ger service dygnet runt. Vi ha en ekonomisk verklighet att förhålla oss till.

FS har två anställda varav en på deltid. Jag kan lova att vi ändå ger service långt utöver kontorstid.

Hur skulle det se ut om du höll med mig. Annonsen är fortfarande kvar ...

Om man är så 100% säker på att det handlar om ett bedrägeri, bör man göra en polisanmälan om detta. Inkommer flera anmälningar om samma person kanske det händer nåt från myndighetens sida.

Om man utgår från att en bedragare använder falsk identitet, kan det kanske kan vara läge att informera Ruben W i Skövde där han är mantalsskriven, att nån använder hans namn.

Redan gjort! Meddelat honom alltså, Jag ringde honom. Fler har ringt honom i samma ärende. Han bad mig eftersom han är ganska gammal att hjälpa honom få bort annonsen. Vilket är precis vad jag försökt....

Så ...

Både jag och Ruben tackar för att hans annons försvunnit. Jag hade honom på telefon medan den blev borttagen, då jag kände mig tvungen att ringa upp och meddela att mina ansträngningar till trots, hade inte annonsen tagits bort.

Nu kanske man kan titta på denna också? Som jag också anmält. Det finns ingen person med detta namn i Mariestad och ingen träff i Sverige heller.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=203458

Det innebär inte att annonsen är en scam, här saknar jag bevis. Men det behöver kollas på, så ingen av mina medlemskompisar här faller offer för argan list ...

:)

Förslag

Jag har som förslag att införa två veckors karens på att få annonsera på FS från att man sökt medlemskap. Jag har ingen aning om hur många medlemmar som tecknar sig per dag eller så, men kanske finns det något test att göra att personen verkligen är verklig?

Vi har ingen jour en söndag. Det tycker jag är helt rimligt.

Jag lutar mer mot att ta betalt. Dvs kanske 50-100 kr per annons. Och ta betalt via Klarna. Skulle inte det vara rätt bra?

Förstår att NI tycker det är en utmärkt idé att ta betalt, betvivlar dock att någon annan delar denna åsikt.

Nej det är klart allt skall vara gratis :)

För att utveckla:

- plusmedlemmar får annonsera gratis
- icke-plus för köpa annonser för bra pris som fortsatt gör köp&sälj attraktivt
- köpet går genom Klarna. Det kommer tex att stoppa snubben som sitter i Thailand (och la ut annonser igår och förut) eftersom Klarna inte accepterar köp utomlands och för köp i Sverige har de bra kreditkontroll.

Vi har ingen jour en söndag. Det tycker jag är helt rimligt.

Jag lutar mer mot att ta betalt. Dvs kanske 50-100 kr per annons. Och ta betalt via Klarna. Skulle inte det vara rätt bra?

Kanske vore det bäst; en hundring torde effektivt eliminera alla bluffannonser, liksom merparten av annonser, då blockets 30:- framstår som närmast gratis i jämförelse. Undrar vad dom som betalar högerspalten på sidan skulle tänka om det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar