Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför tappas metadata/EXIF när jag sparar/konverterar dng-fil i CS3 till png-fil.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tappar metadata / EXIF när jag sparar/konverterar en dng-fil i CS3 till png-fil. Det vill jag inte, vill ha dessa data med mig ut från raw-formatet så att jag kan se dem t ex i Bridge. I dng-formatet eller i Nikons rawformat NEF är det inga bekymmer att se metadata i Bridge. Kan någon hjälpa mig vad som kan vara fel inställt i CS3 eller hur jag går tillväga?? Mycket tacksam för hjälp!!

I Nikon Capture NX har jag inga bekymmer att få med metadata när man konverterar till jpeg men den är ju inte vad jag förstår möjligt att konvertera rawformatet dng till jpeg i CS3.

Med hopp om hjälp från någon kunnig!
Håkan B

Från Wikipedia:

"PNG does not support Exif image data from sources such as digital cameras, which makes it problematic for use amongst amateur and especially professional photographers."

Jag brukar inte använda PNG för fotografier men väl för annan grafik så jag har inte stött på det här problemet själv men jag tänkte att det var värt att kolla upp.

Håkan

Stort tack, Håkan, för det snabba svaret som gav bra information. Hade hoppats att när jag väljer att spara ändringsdata mm inom ramen för dng jag också skulle få med metadata och få upp dom i png utan att använda xmp sidecars.

Bästa hälsningar

Håkan B

hakanbergstrand skrev:
men den är ju inte vad jag förstår möjligt att konvertera rawformatet dng till jpeg i CS3.

Varför skulle det inte vara möjligt? Klicka på »Spara« och välj jpeg som format.

Stefan

Bilagor

• jpeg.jpg
    jpeg.jpg
    8.3 KB · Visningar: 164
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar