ANNONS
Annons

Varför syns inte bildbeskrivningen när man röstar i fototävlingarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
En sak jag reagerade på gällande de nu pågående Fototävlingarna är en sak som står i reglerna:

Manipulerade bilder är ok, om det det tydligt står i bildbeskrivningen vad manipulationen består i.

Men om jag inte minns helt fel nu så ser man inte bildbeskrivningen när man ser på bilderna och röstar, inte förrän tävlingen är avgjord. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Är det mitt minne som sviktar?

Om jag minns rätt, vad är då syftet med att ha en regel om att eventuell manipulation måste beskrivas i bildtexten om juryn ändå inte har tillgång till den texten under sitt arbete?

Att jag kom att tänka på detta är för den kanonsnygga bilden som kom trea i deltävlingen Ljusglimt. En bild jag förmodligen hade tänkt rösta på om jag hade orkat titta igenom alla bidrag i tävlingen innan tiden tog slut... Men när jag nu såg den så står det under bilden att "Tjejen är utklippt och ihoplagd med en gammal bild som bakgrund".

Jag är av den uppfattningen att bilden är viktigare än tekniken bakom den och bryr mig vanligen inte om sådana saker, men just när det gäller en fototävling så tycker jag att det i allra högsta grad är intressant att veta om bilden är ett montage eller inte. Missförstå mig rätt. Jag tycker bilden är helt grym och hade kanske röstat på den i alla fall, men vi vet ju alla att väldigt många ser lite striktare på det hela.

Om det nu var så att bildbeskrivningen fanns tillgänglig vid tid för röstning så ber jag om ursäkt och ber er bortse från detta inlägg.
 
Har också reflekterat över det som Bengt nämner.

När vi ändå är inne på tävlingsbilderna - kan dom inte bli "kommenterbara" och synas bland ens egna bilder också när röstningen är avgjord?
 
Bildbeskrivningen syns inte eftersom det är en fototävling. Manipulationen skall anges för att redaktionen skall kunna ha koll inför övergången till röstning.
 
Ok, tackar för det svaret även om jag tycker att juryn borde ha tillgång till just den informationen. Men, men...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.