Annons

Varför skriver ingen priser på bilder utan hänvisar till BLF?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Blir man inte lätt bortsollad om någon tittar på min hemsida och vill veta vad en bild kostar och det inte står pris?

Sett massor av fotografer som bara hänvisar till
Bildleverantörernas Förening BLF. Det är väl helt okej om kunden snabbt kunde se vad dessa priser är.

Denna lista verkar ju vara världens hyss hyss hemlig så hur ska kunden snabbt veta priset för bilden?????

Vad händer om jag vill följa BLFs priser men vill skriva på min hemsida lite cirkapriser för mina flygbilder?

Allt blir luddigt och otydligt för kunden tycker jag. Säljer jag en bild till en tidning eller en bok någon gång känns BLF priser viktigare. Ska bilden användas av en mäklare på deras hemsida och kanske i en tidningsannons vad blir det för pris då?

BLF's prislista och SFF's likaså är rekommendationer. M a o bara riktmärke. Jag har sett mmånga fotografer som sätter ut fasta priser på uppdrag. Här finns också en väsentlig skillnad på om jag säljer timmar eller "stockphotos".

När det gäller försäljning av bilder är det lite krångligare, eftersom man inte på förhand vet vad bilden skall användas till och syftet är ju en viktig faktor i prislistorna, t ex upplagan styr prissättningen. Därför är det lite bökikgare att sätta priser på bilderna om man följer listorna.

En annan anledning till att inte sätta ut priserna är att man vill kanske prata med potentiella kunder för att sedan anpassa priset till situationen. Man vill inte skrämma iväg kunden med en rigid prissättning omedelbart.

FotoDan skrev:
Denna lista verkar ju vara världens hyss hyss hemlig så hur ska kunden snabbt veta priset för bilden?????

Det är nog inte fråga om att man vill ha hyss hyss kring sitt prissättning. Det är ju bara för dig att slå upp i BLF:s prislista och titta efter vad du vill göra med bilden, så ser du vad bilden kostar. Har du någonsin tittat i BLF:s prislista? Det är inte bara några rader, utan ett helt häfte, som tar upp de mesta tänkbara situationerna vad som kan tänkas göras med bilden.

Alltså, fotografen har vanligtvis inte ett fast pris på bilden, oavsett ändamål. Istället sätts priset efter vad kunden vill göra med bilden. Att skriva alla dessa alternativ under varje bild är inte att tänka på. Istället är det enklast att hänvisa till BLF:s prislista, särskilt då de flesta bildköpare har tillgång till sagda prislista.

Vad man kunde göra, för att underlätta för dem som inte vet vad BLF är för något, vore att under bilden bifoga en länk till BLF:s hemsida. Och kanske ge ett prisexempel på en tänkt situation.

Re: Re: Varför skriver ingen priser på bilder utan hänvisar till BLF?

Eeros skrev:
Det är nog inte fråga om att man vill ha hyss hyss kring sitt prissättning. Det är ju bara för dig att slå upp i BLF:s prislista och titta efter vad du vill göra med bilden, så ser du vad bilden kostar. Har du någonsin tittat i BLF:s prislista? Det är inte bara några rader, utan ett helt häfte, som tar upp de mesta tänkbara situationerna vad som kan tänkas göras med bilden.

Alltså, fotografen har vanligtvis inte ett fast pris på bilden, oavsett ändamål. Istället sätts priset efter vad kunden vill göra med bilden. Att skriva alla dessa alternativ under varje bild är inte att tänka på. Istället är det enklast att hänvisa till BLF:s prislista, särskilt då de flesta bildköpare har tillgång till sagda prislista.

Vad man kunde göra, för att underlätta för dem som inte vet vad BLF är för något, vore att under bilden bifoga en länk till BLF:s hemsida. Och kanske ge ett prisexempel på en tänkt situation.

Låter som bra förslag.

Jag tror att en kund som inte är erfaren i denna branch blir väldigt förvirrad av en hänvisning till en prislista dom inte har och måste köpa.

Att skriva ut ett exempel måste ju vara okej
"Bild i digital form med rätt att användas på hemsida och som annons i tidning kostar xxxxkr. Får ej redigeras förändras bla bla bla"

Finns det bra tips eller exempel på hur man kan formulera sig någonstans? Eller är det BLF listan som gäller nu igen :)

Re: Re: Re: Varför skriver ingen priser på bilder utan hänvisar till BLF?

FotoDan skrev:
Att skriva ut ett exempel måste ju vara okej
"Bild i digital form med rätt att användas på hemsida och som annons i tidning kostar xxxxkr. Får ej redigeras förändras bla bla bla"

Det är just detta som alla har talat om.

Annons i en tidning... Hur stor är tidningens upplaga. Ska bilden kosta lika mycket om upplaga är 100st eller 250000. Ska bilden kosta lika mycket om den är till en lokal sytillbehörs butiks hemsida eller om det är till en gigantiskt stort företag låt oss säga IKEA som är spritt i hela världen.

Priserna varierar beroende på:
- hur stor upplaga en tidning har mao på hur stor spridning bilden kommer att få

- Om den ska användas för privat ändamål eller läggas ut på nätet och/eller tryckas i tidning.

- Om uppdragsgivaren vill köpa loss bilden dvs alla rättigheterna till den (då kan du själv inte använda den) ELLER delar av rättigheterna.

Det är så många faktorer som avgör vad EN eller flera bilder kostar.

Men sedan så är det helt upp till dig om du vill sälja EN bild för 50:- eller 1000:-

Dessa saker om mycket mer finns att läsa om i BLF´s bok.. precis så som Stoltz beskriver i sitt inlägg som för övrigt är väldigt klart och tydligt...

man kan ju bara be kunden kontakta en och berätta vad de är ute efter så är det enkelt att själv kolla i sin egen lista (som jag antar att man har som fotograf)

anledning till att man hänvisar till BLF är väl för att kunden ska förstå att man går efter riktlinjer och inte bara hittar på något pris efter att ha hört hur stor budgeten är.

Dan, på en hel den ställen finns priserna i forumet listade också, ofta i trådar om bildstöld då det även där ofta förekommer en storlek på upplagan som då redan är känd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar