Annons

Varför så många billiga Canon EF 24-105mm f/4L IS USM till salu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder, hur kommer det sig att det på beg marknaden hela tiden verkar finnas ett stort utbud av Canon EF 24-105mm f/4L IS USM till väldigt bra priser?

Flera av dem är nya eller näst intill helt nya och säljs för runt 5.000 kr eller lägre?
Det är ju under halva nypriset.
Läser man om optiken både här på fotosidan och andra ställen så verkar det ju vara en toppenoptik men varför är då så många till salu?

Skall snart göra en resa till Malaysia och funderar på att köpa in en 24-105 och isf ha med som enda objektiv på resan. Täcker ju in en hel del och den lite sämre ljusstyrkan tror jag inte skall vara någon begränsning i det fallet.
 
Ja som rubriken lyder, hur kommer det sig att det på beg marknaden hela tiden verkar finnas ett stort utbud av Canon EF 24-105mm f/4L IS USM till väldigt bra priser?

Flera av dem är nya eller näst intill helt nya och säljs för runt 5.000 kr eller lägre?
Det är ju under halva nypriset.
Läser man om optiken både här på fotosidan och andra ställen så verkar det ju vara en toppenoptik men varför är då så många till salu?

Skall snart göra en resa till Malaysia och funderar på att köpa in en 24-105 och isf ha med som enda objektiv på resan. Täcker ju in en hel del och den lite sämre ljusstyrkan tror jag inte skall vara någon begränsning i det fallet.

Kan åtminstone delvis bero på att den förekommit (och förekommer fortfarande) i kit med olika kamerahus. Priset blir då ofta fördelaktigt. Ett utmärkt objektiv för övrigt.
 
Kanske

Kanske för att det går att få tag på nya för lite drygt 6 lax och ännu mindre om man köper tillsammans med ny kamera.
 
Ingen aning om varför det är många till salu för låga priser, men jag kan intyga att det är ett mycket bra och mångsidigt objektiv. Det var det första objektiv jag köpte till min Canon och jag använder det ofta. Det kommer att passa utmärkt till din resa.
 
Tack för era svar

I praktiken är det alltså förmodligen få personer som har betalt 10.500 kr för den optiken så det priset blir lite missvisande som "ny pris"
Cyberphoto säljer ju något man kallar bulkförpackad vilket betyder att man får den i en vit neutral kartong och då tar de 7.000 kr istället för 10.500 kr
dyr kartong eller vad man skall säga.....
 
Ett utmärkt objektiv, har själv haft det förut. Fler skäl till att det är billigt begagnat är att det har konkurrens av Canons båda nya utmärkta 24-70, Tamrons 24-70 VC samt Sigmas alternativ med samma brännvidd till lägre pris. För några år sedan var väl Canons gamla 24-70/2.8 den enda konkurrenten med ungefär samma omfång som kunde mäta sig med den (och kanske överträffa) men till ett betydligt högre pris.
 
Ja som rubriken lyder, hur kommer det sig att det på beg marknaden hela tiden verkar finnas ett stort utbud av Canon EF 24-105mm f/4L IS USM till väldigt bra priser?

Flera av dem är nya eller näst intill helt nya och säljs för runt 5.000 kr eller lägre?
Det är ju under halva nypriset.
Läser man om optiken både här på fotosidan och andra ställen så verkar det ju vara en toppenoptik men varför är då så många till salu?

Skall snart göra en resa till Malaysia och funderar på att köpa in en 24-105 och isf ha med som enda objektiv på resan. Täcker ju in en hel del och den lite sämre ljusstyrkan tror jag inte skall vara någon begränsning i det fallet.
Man köper den ny på Cyberphoto för 6990:-, så jag vet inte om 5000:- är så billigt ???
 
Man köper den ny på Cyberphoto för 6990:-, så jag vet inte om 5000:- är så billigt ???


Jag brukar själv resonera så här kring vad jag är beredd att betala för BEG optik.

I princip nytt, dvs köpt senaste månaderna, aldrig använt, kartong, kvitto och allt kvar då kan jag betala upp till 75% av nypris

Begagnad optik som är använd, har nåt eller några år på nacken, kartong eller inte spelar inte så stor roll men kvitto skall finnas. Då är jag beredd att betala upp till 50 % av nypris

Utifrån denna "tumregel" skulle alltså en 24-105 ligga på
3.500 kr - 5.250 kr beroende på skick räknat på nypris 7.000 kr på Cyberphoto för bulkpackad

Finns filter med höjer det priset något såklart.
 
Jag brukar själv resonera så här kring vad jag är beredd att betala för BEG optik.



I princip nytt, dvs köpt senaste månaderna, aldrig använt, kartong, kvitto och allt kvar då kan jag betala upp till 75% av nypris



Begagnad optik som är använd, har nåt eller några år på nacken, kartong eller inte spelar inte så stor roll men kvitto skall finnas. Då är jag beredd att betala upp till 50 % av nypris



Utifrån denna "tumregel" skulle alltså en 24-105 ligga på

3.500 kr - 5.250 kr beroende på skick räknat på nypris 7.000 kr på Cyberphoto för bulkpackad



Finns filter med höjer det priset något såklart.


Den tumregeln fungerar sällan gällande L-optik. De har i regel ett högre andrahandsvärde.
Men på konsumentgluggar stämmer det bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.