Annons

Varför RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christatos

Aktiv medlem
Hej!
Efter många månaders funderande köpte jag till slut en Pentax K10 + Sigma EX 18-50/2,8 Macro.
Ja, jag är nybörjare.
"Alla" säger att man ska fota i RAW, och det gör jag. Men jag fattar inte riktigt varför.
Jag använder Pentax bildprogram som medföljer för att kunna titta på mina RAW bilder. Det är ju perfekt att jag kan se exakt vilka inställningar jag använt när jag tog kortet, men om man bortser från det, så ser jag ingen skillnad på själva kortet i RAW vs Jpeg. Korten ser ju exakt likadana ut?! RAW-bilden tar 10 mb och Jpeg 1,5 mb. Så varför ska jag fortsätta fota i RAW?

En fråga till som hänger ihop med den första.
Om jag vill framkalla en bild hos någon nätbutik i lite större storlek, då måste jag väl ladda upp bilden i jpeg-format till nätlabbet?

Finns säkert 100 tals trådar om detta redan. Men jo, för många är det värt att fota i RAW. Du har så mycket mer information i Råfilen än till skillnad från JPEG:en som redan är en komprimerad fil. I råfilen kan du faktiskt rädda över/underexponeringar, fel vitbalans och dylikt, vilket kan vara väldigt svårt och rädda i en JPEG fil. Man kan säga att du framkallar bilden i datorn. Visst kanske inte alla ser skillnad men publicerar du bara bilderna direkt på webben och aldrig rör dom i ett redigeringsprogram så kan du fortsätta att fota i JPEG. Men när man redigerar bilderna mycket eller bara vill ha högsta möjliga kvalité är RAW en självklarhet. Finns många fler anledningar till varje man vill ha Råformat och inte ett redan komprimerat format, men jag nämnde några av de viktigaste.

Det där med nätbutiken är jag inte säker på, fråga vilka filformat dom tar emot. JPEG tror jag definitivt att dom tar emot.

Tack. Ska läsa allt när jag har tid.
Men jag förmodar att du redan läst den?

Tolkar jag dig rätt att det är bättre att göra om bilderna i datorn från RAW till Jpeg, än att fota jpeg direkt i själva kameran?

Christatos skrev: