Annons

Varför RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis köpt en 300d och undrar nu varför man ska köra i RAW?

Jag förstår att man kan ändra vitbalansen, men är det mycket mer man kan göra som man inte kan göra i PS?

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Hej!

Jag förstår att man kan ändra vitbalansen, men är det mycket mer man kan göra som man inte kan göra i PS?

/ Marcus

RAW är det digitala negativet! Du kan göra alla inställningar i efterhand som du kanske missade i kameran, förutom ISO, bländare och slutartid. Du kan exempelvis ändra skärpa, kontrast, färgrymd, färgmättnad, exponeringskompensation m.m.

Har du utrymmet och tiden, skjut RAW då!

Alla operationer du gör på en rawfil görs på data som det ser ut innan färgerna interpoleras fram från sensorn (alla pixlar har ju bara ett färgvärde från sensorn. R, G, G eller B. RGB-informationen är baserad på kvalificerade gissningar med utgångspunkt från närliggande pixlars värden). De görs också i sensorns maximala bitdjup. Så resultatet blir alltid bättre från raw om du gör en efterbearbetning.

Jag såg att du hade laddat upp en lowkeybild i forumet tidigare. Ser man det ur det tekniska perspektivet så är det inte optimalt att göra lowkeybilder direkt i kameran. Bättre resultat med fler toner får du om du exponerar så ljust som det bara går innan högdagrarna sticker och sen justerar ner i datorn, från raw-filen.

jimh skrev:
Alla operationer du gör på en rawfil görs på data som det ser ut innan färgerna interpoleras fram från sensorn (alla pixlar har ju bara ett färgvärde). De görs också i sensorns maximala bitdjup. Så resultatet blir bättre oavsett vad du gör.

Jag såg att du hade laddat upp en lowkeybild i forumet tidigare. Ser man det ur det tekniska perspektivet så är det inte optimalt att göra lowkeybilder direkt i kameran. Bättre resultat med fler toner får du om du exponerar så ljust som det bara går innan högdagrarna sticker och sen justerar ner i datorn, från raw-filen.

Oj, nu vill jag hem till min kamera. Jag älskar low key, men tycker ibland att det inte blir bra då man i stort sett bara underexponerar.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Hej!

/ Marcus

!
Men Marcus, du som är frekvent forumbesökare borde väl veta att det väller av trådar i samma ämne. :)

Några exempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16762
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16770
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=21052

Re: Re: Varför RAW?

Nu står jag här knallröd i ansiktet och skäms.

snyft.

Jag tyckte att jag hade sökt, men hittade inte någon varför-tråd utan bara en massa hur-trådar :)

/ tomaten

Re: Re: Re: Varför RAW?

Brummelisa skrev:
Nu står jag här knallröd i ansiktet och skäms.

Äsch då! Hade jag nu fotat dig i RAW-format hade det varit en enkel match att med hjälp av vitbalansjustering i C1PRO (program för att "framkalla" RAW-filer) få dig i normalfärg igen. :p

Re: Re: Re: Re: Varför RAW?

bjanha skrev:
Äsch då! Hade jag nu fotat dig i RAW-format hade det varit en enkel match att med hjälp av vitbalansjustering i C1PRO (program för att "framkalla" RAW-filer) få dig i normalfärg igen. :p

haha, den var bra. Igår skulle jag nog behövt använt RAW, då jag fotade min lille kille i både blixt och lampljus. Han blev väldigt röd och nu får jag sitta i PS och strula :(

/ Marcus - som vill att klockan ska bli 16:00

ANNONS