Annons

Varför oskarpt???

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Å

Aktiv medlem
Har en ny eos 20d. Nytt manfrotto stativ 055prob, riktigt stabilt. Men så fort jag tar bilder med längre slutar tid är typ 3 sek blir bilden oskarp. Jag kör så klart med självutlösare, står på fast stabil mark, det är vindstilla och jag befinner mig 10 meter från kameran för att inte marken ska vibrera. Har testat att ställa in både autoskärpa och manuellt. Det blir hela tiden rörelse oskärpa, ganska mycket dessutom!?!?!?!?!? Fattar ingen ting!!???????
Nån som kan förklara eller ge tipps!?

Du menar väl skaknings/vibrationsoskärpa? Prova att fälla upp spegeln manuellt före exponeringen, om det går på din kamera? Vet inte hur slutarfunktionen är på 20D men kanske den också avger vibrationer som t.ex en spegluppfällning kan göra? Undrar också vilken optik du använt? Längre telen utan stativfästen i optiken kan också gunga lite grand av framtyngd, trots bra stativ.

Kan du inte lägga upp något exempel i utskärning 100% så man ser vad det är du talar om?

Finns problemet bara där när du går över 3 sek eller?

Graal skrev:
Du menar väl skaknings/vibrationsoskärpa? Prova att fälla upp spegeln manuellt före exponeringen, om det går på din kamera? Vet inte hur slutarfunktionen är på 20D men kanske den också avger vibrationer som t.ex en spegluppfällning kan göra?

Men den borde ge samma oskärpa vid 1 sekund också om den tas med samma inställningar på samma stativ på samma plats vid samma tillfälle.

Clouseau skrev:
Men den borde ge samma oskärpa vid 1 sekund också om den tas med samma inställningar på samma stativ på samma plats vid samma tillfälle.

Är det vibration i kameran, typ spegeluppfällning, borde det synas tydligare på 1 sek än 3 sek.

Petter, jag ser att du har ett IS-objektiv. Om du har IS aktiverad med kameran på stativ får du precis det fenomenet. Kan det vara det som är problemet? I så fall, stäng av IS och testa.

Arne S skrev:
Petter, jag ser att du har ett IS-objektiv. Om du har IS aktiverad med kameran på stativ får du precis det fenomenet. Kan det vara det som är problemet? I så fall, stäng av IS och testa.

He he... tror du löste det där Arne.

Aha, ja det kan vara det som skapade det värsta. Men jag har ett canon 10-22 utan IS. Jag har inte märkt att det blir lika oskarpt med det, men dock lite!

Jag får lite oskärpa även vid tex 1 sek, dock inte lika mycket.

Petter Å skrev:
Aha, ja det kan vara det som skapade det värsta. Men jag har ett canon 10-22 utan IS. Jag har inte märkt att det blir lika oskarpt med det, men dock lite!

Jag får lite oskärpa även vid tex 1 sek, dock inte lika mycket.

Råd för fotografering på stativ:
1. Ta bort vertikalgreppet, det är bullskit och går inte att ha på vid stativfotografering.
2. Skruva fast fästplattan i botten på kameran ORDENTLIGT. Om du använder ett mynt, ta i rejält. Använder du en skruvmejsel eller dylikt, ta i måttligt men bestämt.
3. Se till att fästplattan sitter ordentligt fast i snabbfästet.
4. Kolla så att alla reglage som styr stativhuvudet är rejält åtdragna när du hittat rätt vinklar.
5. Kolla så att stativet står stabilt och återigen alla benlås och dylikt sitter ordentligt.
6. Slå av IS
7. Slå på spegeluppfällning, Cf.n 12(?)
8. Slå av AF och fokusera manuellt.
9. Ändra drive till SelfTimer eller koppla in din remote.
10 Nu då! Vore det väl fasen också!...
:)
MVH /Micke

Graal skrev:
Är inte IS en funktion som ska göra bilder skarpare?

Det där är bara ett försäljningsargument...

Skämt åsido. Jag kan inte det tekniska i detalj, men jag tror att IS utgår från att det finns en viss rörelse. När den då inte hittar någon verkar det som att sensorn börjar "leta" efter rörelse och då börjar hela IS-gruppen att vandra runt vilket ger oskärpa. Vet man om det är det inget problem, bara att stänga av IS. Men det händer ju att minnet sviker..

Petter: prova det som Nils sade tidigare, spegeluppfällning i kombination med tidutlösaren. Spegeluppfällning aktiverar du i menyn, tror att det är CFn 12. Ställ den i läge "möjlig". Spegeln ger vibrationer som kan ställa till det. Glöm bara inte att avaktivera den innan du börjar fota vanligt...

Edit// Vad fort du skriver Mikael...:)

Tack tack för alla tips, ska absolut slå av IS:n. Ska även testa spegeluppfällningen. Tror nog att lösningen finns att finna där!

Kan du finna ett mösnster i rörelseoskärpan?
Typ att det alltid är vertikalt och på slutet ser du bara stativets ben, som är skarpa, då kanske du har dragit åt huvudet för lite?:)
Skämt åsido, finner du nåt mönster?
Kan du lägga upp bilderna såå vi kan få se?

ANNONS