Annons

Varför makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena57

Medlem
Har precis skaffat en Sony Alpa 200, har sedan tidigare två kompaktkameror med närgräns 1 cm vid makrofotografering. När jag nu tittar efter makroobjektiv till min nya kamera, verka de flesta ha en närgräns på 25-45 cm. Hjälp nu en dum nybörjare med att förklara vad det blir för makrobilder av det jämfört med mina kompaktkameror. Jag känner på mig att det är ngt riktigt simpelt som jag inte har fattat...
mvh Lena

Mitt spontana svar blir ju att ett "äkta" macro har en kortare närgräns än det du näner, om det inte är ett tele du använder. Mitt tamron 90 mm har en närgräns på 15 skulle jag tro. grejen är inte närgräns utan förstorningsgrad.

orkar inte skriva mer för jag är full :)

Närgräns mäts från film/sensorplanet till det man fotograferar. Film/sensorplanet finns normalt markerat på kamerahuset med en ring med ett streck genom, dvs O och en -.

Vilket avstånd man får med ett makro-objektiv beror på objektivets brännvidd. Ett 100mm makro avbildar t.ex. med skala 1:1 (dvs objektet får samma storlek på sensorn) på ett längre avstånd än ett 50mm makro.

Det är ofta en fördel att inte behöva komma så nära. Med en kamera bara en centimeter från det man vill fotografera gör t.ex. att kameran skuggar och lättskrämda insekter flyger iväg.

Mitt spontana svar blir ju att ett "äkta" macro har en kortare närgräns än det du näner, om det inte är ett tele du använder. Mitt tamron 90 mm har en närgräns på 15 skulle jag tro. grejen är inte närgräns utan förstorningsgrad.

orkar inte skriva mer för jag är full :)

Som Göran förklarade så är nog närgränsen 30-40cm någonting för ditt tamron, d.v.s. dina 15cm plus objektivet och några cm till för att nå fram till sensorn. ( Ta en rackare åt mig med. :-D)

Har precis skaffat en Sony Alpa 200, har sedan tidigare två kompaktkameror med närgräns 1 cm vid makrofotografering. När jag nu tittar efter makroobjektiv till min nya kamera, verka de flesta ha en närgräns på 25-45 cm. Hjälp nu en dum nybörjare med att förklara vad det blir för makrobilder av det jämfört med mina kompaktkameror. Jag känner på mig att det är ngt riktigt simpelt som jag inte har fattat...
mvh Lena

Dessutom, genom att flytta dig längre ifrån objektet och plåta macro med ett 50-100 mm (men ändå bibehålla skalan 1:1, som du skulle fått om du låg 1 cm från motivet med kompakten) så uppnår du ju ett mer tele-aktigt perspektiv, vilket oftast känns trevligare. Jämför ett porträtt taget med 20 mm och ett taget med 70 mm. Stor näsa och nedskalad, halvskarp bakgrund på 20, snygga ansiktsproportioner och en nice bokeh-bakgrund på 70 mm. Samma sak för macro, typ...

Har bara slarvläst svaren men är det inte (alltid) så att kompaktkamerorna med macroläge 1 cm har det vid max vidvinkel. Ser inte klokt ut oftast och särskilt nära (i förstoringsgrad) kommer man inte heller.

Har ett Tamron 90/2.8 macro som jag är ruskigt nöjd med. Både till min 30D och till min 5D.

Har bara slarvläst svaren men är det inte (alltid) så att kompaktkamerorna med macroläge 1 cm har det vid max vidvinkel. Ser inte klokt ut oftast och särskilt nära (i förstoringsgrad) kommer man inte heller.

Har ett Tamron 90/2.8 macro som jag är ruskigt nöjd med. Både till min 30D och till min 5D.

Tack snälla ni alla som tog er tid att förklara för mig. Nu förstår jag!
mvh Lena

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto